De klucht is helemaal hip bij het amateurtoneel

Geschreven door op 1 november 2015 om 16:26
Opvliegers - Screenshot Persvoorstelling youtube

Wie aan een klucht denkt, denkt waarschijnlijk aan John Lanting. Hij zette in Nederland als Koning van de klucht, deze vorm van toneel op de kaart.

De klucht

Wanneer je op de website van een theater kijkt, zie je ‘kluchten’ niet tussen de categorieën staan. Er wordt vaak onderscheid gemaakt tussen cabaret zoals Javier Guzman, toneel zoals Baantjer, Opera zoals Macbeth, Musical zoals De Tweeling, Muziektheater zoals Opvliegers of Show zoals M/V2 van Huub Stapel. Zelfs op de website van ‘De Kleine Komedie’, een theater waarbij je wel een klucht verwacht, zie je deze categorie niet staan. Waarom? Kluchten zijn nou eenmaal niet zo populair als bijvoorbeeld cabaret. Althans, dat is de conclusie die je hieruit kan trekken, maar is dat ook echt zo?

Waar de klucht vandaan komt

In de 14e tot de 17e eeuw werd de klucht gebruikt om depressie tegen te gaan, het was er dus puur voor het volkse vermaak. Na de 17e eeuw kreeg de klucht meer het karakter van een komisch toneelstuk gericht op het vermaken van het publiek met onwaarschijnlijke en extravagante situaties. In de 17e en de 18e eeuw verschenen in de Nederlanden 580 verschillende kluchten, waarvan er 110 anoniem zijn. Met name de kluchten van Bredero, zoals de klucht van de koe (1612) en de klucht van de molenaar (1618), genieten nog bekendheid. Echter, dit zijn geen voorbeelden van kluchten zoals ze momenteel nog gespeeld worden.

Bekende acteurs in kluchten

John Lanting, grondlegger van het Theater van de Lach, wordt algemeen beschouwd als de koning van de Nederlandse klucht. Tot 1996 was hij actief met het Theater van de lach. Met name in 1970 en gedeeltelijk ook in 1980 speelde hij veel kluchten van Britse oorsprong. Op tv werden deze kluchten uitgezonden door TROS onder de naam TROS Amusements Theater. De oudere generatie zal dit nog wel weten!

Jon van Eerd schrijft een nieuwere, modernere vorm van het genre. Zo herschreef hij de klassieker De Tante van Charlie, bewerkte hij Boeing Boeing, en schreef hij de stukken de Vlooienmars, Een Rits te Ver, Dubbel Op en Oranje Boven. Hieronder is de klucht ‘Tel uit je winst’ te zien waarin o.a. Jon van Eerd en Inge Ipenburg spelen.

Klucht binnen het amateurtoneel

Zoals hierboven al werd verteld is de klucht geen populaire genre binnen de professionele theaters. Echter, John Lanting en Jon van Eerd hebben natuurlijk niet voor niks zo hun best gedaan om deze genre op de kaart te zetten in Nederland. Binnen het amateurtoneel zijn de kluchten dan ook een groot succes. Amateur- slaat niet op de kwaliteit van het spel, maar op het feit dat de acteurs in de eerste plaats toneelspelen om de hobby en niet als broodwinning. Kijk hier bijvoorbeeld eens of er een klucht wordt opgevoerd bij jou in de buurt.

Jon van Eerd – Harrie Babba

Jon van Eerd schrijft, zoals hierboven al stond geschreven, een nieuwere, modernere vorm van het genre. Echter, momenteel is hij met iets heel anders bezig. Namelijk: met Harrie Babba. Als “Harrie Babba” slingert Jon van Eerd zijn medespelers en zijn publiek op zijn eigen, unieke manier door een wirwar van dolkomische verwikkelingen, gierende kapriolen en hilarische misverstanden. Wil je een kaartje bestellen, of even rondneuzen of jouw favoriete theater in de speellijst staat? Kijk dan hier.

Foutje gezien? Mail de redactie.​

The following two tabs change content below.
Inge Peeters, Webredacteur bij Artiestennieuws
Deel artikel:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Artikel Tags:
·
Artikel Categorieën:
Musicals en Theater · Nieuws
Responsive Menu
Add more content here...