Toekomstmuziek #1: Luistergedrag

Geschreven door op 12 januari 2019 om 13:57
Luistergedrag,, Koptelefoon - Fotocredits: inspiredimages - Pixabay - Creative Commons (CC0)

Technologie heeft muziek al decennia lang veranderd. Maar hoe zal de muziek van de toekomst eruit gaan zien? Artiesten Nieuws zoekt uit hoe ons luistergedrag de afgelopen jaren is veranderd en hoe wij in de toekomst naar muziek luisteren.

Het is 2040…

Het is 2040 en je besluit om wat muziek af te spelen. Je hoeft nu alleen nog maar “speel muziek” te zeggen en een dj, die werkt via een algoritme, begint een playlist af te spelen die gebaseerd is op je locatie, recente activiteit en je muziekvoorkeuren. Een rustige playlist van indie hits wordt voor je afgespeeld terwijl het algoritme automatisch de akoestiek en het ritme van de nummers aanpast aan het regenachtige weer en het feit dat je de laatste paar uur nog niks hebt gegeten.

Het vermogen van je algoritmische dj om je emotionele gemoedstoestand te kunnen lezen benadert inmiddels helderziendheid. Je leven speelt zich tegenwoordig af net als in een film met vrolijke muziek voor de leuke dingen en eentonige, zware muziek voor de mindere dingen in jouw leven. Muziek anno 2040 wordt letterlijk een soort soundtrack van jouw eigen leven dat zich steeds automatisch aanpast aan jouw eigen levenservaringen en gemoedstoestand.

Voor de meeste mensen zal het bovenstaande scenario klinken als een aflevering van de serie Black Mirror, maar volgens muziekwetenschapper Stephen Witt staat ons dit in de toekomst echt te wachten. Volgens de wetenschapper hebben wij in 2040 namelijk allemaal een chip in onze hersenen geïmplementeerd waarmee we muziek kunnen “streamen” dat is gebaseerd op onze emoties en levenservaringen.

Doppler Labs

Dat het scenario van Stephen Witt niet eens zo’n heel gek idee is blijkt wel uit het feit dat er inmiddels koptelefoons bestaan die automatisch het geluid van een nummer aan kunnen passen aan je eigen gehoor en luistergedrag. Daarnaast zijn er ook oordoppen op de markt, ontworpen door Doppler Labs, waarbij het mogelijk is om in real-time het geluid van buitenaf te filteren en aan te passen.

Rich Lee

Voor de Amerikaanse Rich Lee behoren oordoppen en koptelefoons inmiddels tot verleden tijd. Hij heeft namelijk geluidsgevoelige magneten in zijn oren geïmplementeerd. Door koperdraad om zijn nek te dragen kan Lee met deze magneten naar muziek luisteren zonder dat iemand dat door heeft.

VEST

Zulke chirurgische ingrepen als die bij Lee zijn moeilijk uit te voeren. Dus misschien is de Versatile Extra-Sensory Transducer (VEST) wel een manier waarmee we binnenkort naar muziek luisteren. VEST, dat is ontworpen door neurowetenschapper David Eagleman, is een hulpmiddel voor dove mensen. Hiermee wordt geluid omgezet in trillingen waardoor de drager in staat is om geluiden te ‘voelen’.

Streaming

Door de opkomst van streamingsdiensten als Spotify en Apple Music is ons luistergedrag de afgelopen jaren erg veranderd. Doordat jongeren tegenwoordig een kortere aandachtsspanne hebben zijn ze eerder geneigd om nummers over te slaan. Hierdoor zullen lange instrumentale intro’s op den duur gaan verdwijnen. Uit onderzoek van de Ohio State University blijkt dat tussen 1985 en 2015 de lengte van de intro’s met maar liefst 78% is geslonken. Waar midden jaren ’80 een intro vaak nog meer dan 20 seconden duurde is een intro vandaag de dag nog maar 5 seconden lang.

Om dezelfde reden sterft de fade-out ook langzaam uit. Een fade-out is een techniek waarbij het volume aan het eind van een nummer langzaam naar beneden wordt gebracht. Waar de top 10 van beste nummers van 1985 nog allemaal een fade-out hadden, heeft de top 10 van 2011, 2012 en 2013 bij elkaar slechts één nummer met een fade out, namelijk ‘Blurred Lines’ van Robin Thicke. De meeste nummers hebben tegenwoordig allemaal een abrupt einde. De reden hiervoor is dat veel mensen een nummer met een fade out aan het einde gaan skippen en dus vaak niet helemaal afluisteren. Een abrupt einde wordt gebruikt om mensen het hele nummer af te laten luisteren zodat ze zo min mogelijk nummers skippen.

 

Bronnen: BBC, Wall Street Journal, YouTube, Ohio State University, Slate.com

Foutje gezien? Mail de redactie.​

The following two tabs change content below.
Deel artikel:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Artikel Categorieën:
Behind The Music · Fun Content
Menu