Toekomstmuziek #6: Muziekindustrie

Geschreven door op 27 januari 2019 om 11:00

Technologie heeft muziek al decennialang veranderd. Maar hoe gaat de muziek van de toekomst eruit zien? Artiesten Nieuws zoekt uit hoe de muziekindustrie in de toekomst gaat zijn.

Muziekindustrie

De muziekindustrie is constant aan het veranderen. Nieuwe trends en innovaties passen de prioriteiten van de grote platenlabels en artiesten steeds aan. Sommige voorbeelden van innovaties die de industrie hebben getransformeerd zijn de CD, MP3 spelers, het internet en streaming services. In de afgelopen 10 à 15 jaar zijn door deze uitvindingen nieuwe business modellen ontworpen. Voorbeelden van pioniersbedrijven in het digitale tijdperk die muziek hebben veranderd zijn onder andere Spotify, Soundcloud en Pandora.

Kobalt

Kobalt is nog zo’n Amerikaans bedrijf dat momenteel bezig is om de muziekindustrie flink te veranderen. Deze start-up is een database waarbij artiesten direct hun geld kunnen verdienen via bijvoorbeeld streams op Spotify. Normaal zit er een tussenpersoon, zoals bijvoorbeeld een manager of platenlabel, tussen de artiest en een bedrijf. Deze doen dat om winst te kunnen maken. Bij Kobalt is dat niet het geval  Bij Kobalt krijgt de muzikant namelijk 100% van de muziekrechten zonder de komst van een tussenpersoon.

Kobalt werkt al samen met een aantal grote namen uit de muziekindustrie zoals Childish Gambino en Zayn Malik.

Cryptocurrencies

Een andere manier waarop artiesten in de toekomst eerlijk hun geld kunnen verdienen, is door gebruik te maken van hun eigen digitale munten zoals bijvoorbeeld een Bitcoin. Fans kunnen met deze cryptocurrencies nummers of merchandise kopen van hun favoriete artiest en hierdoor ontvangt de muzikant zelf direct het geld van zijn fans. Door de inzet van deze digitale munten worden ook platenlabels buitenspel gezet.

Artiesten zoals Pitbull en Imogen Heap zijn al een grote voorstander van het gebruik van blockchains en pleiten al enkele jaren voor deze verandering in de muziekindustrie.

Resonate

Resonate is nog zo’n start-up die de muziekindustrie probeert te veranderen. Dit bedrijf is net zoals Spotify ook een streamingsdienst. Alleen betaal je bij Resonate niet een maandelijks bedrag zoals bij Spotify. De streamingsdienst werkt met namelijk met een #stream2own model.

#Stream2own werkt als volgt: Waar je normaal gesproken een bedrag betaalt voor een download, hoef je bij deze streamingsdienst slechts negen keer naar een nummer te luisteren. Nadat je de song negen keer hebt afgespeeld, tegen een kleine vergoeding, is het nummer van jou en kan je de song daarna onbeperkt gratis afspelen.

Wanneer je negen keer naar een nummer via Resonate hebt geluisterd, levert dat voor de artiest al evenveel op als een download via bijvoorbeeld Apple.

+1 Records

Een platenlabel dat de toekomst van de muziekindustrie is, is het Amerikaanse +1 Records. +1 Records tekent namelijk, zonder enige vorm van research, alleen relatief onbekende artiesten die aan het begin van hun carrière staan. Waar de meeste platenlabels tegenwoordig zo snel mogelijk geld willen verdienen aan een artiest, neemt +1 Records alle tijd voor de muzikant. Voor het maken van een album krijgen artiesten bij +1 Records bijvoorbeeld ruim 2 tot 3 jaar de tijd.

Voorbeelden van artiesten die bij +1 Records zitten zijn onder andere Rejjie Snow, Julietta en Anna of the North.

 

Bronnen: Kobalt, Forbes, CNBC, Resonate, +1 Records

The following two tabs change content below.
Deel artikel:

Plaats hier je reactie:

comments

Artikel Categorieën:
Behind The Music · Fun Content · Nieuws

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu