De Nederlandse muziekindustrie anno 2019: kom je er zonder online following?

Geschreven door op 19 juni 2019 om 20:54
Flemming - Foto: Claudia Angenent (toestemming van artiest, zie mail Anke van den Broek)

Nieuwe artiesten schieten als paddenstoelen uit de grond. Het doel is natuurlijk in die hitlijsten belanden, maar wat is er in 2019 nodig om het te maken in de muziekindustrie, muzikaal talent of toch personal branding? 

Hoe maak je het in de Nederlandse muziekindustrie?

Kelvin Boerma, een van Nederlands grootste YouTubers onder de naam Kalvijn, bracht eind april een track uit: De Missie. Binnen vijf dagen stond de hit op nummer 3 in de Top 50. Hij had dit te danken aan zijn volgers, zij streamden de track massaal. Kelvin is zeker niet de enige influencer die scoort met zijn muziek, denk aan Fabiola of Teske. Fabiola, bekend van Temptation Island, bracht in maart het nummer Alles Designer uit en was daarmee geregeld op de radio te horen. Teske heeft haar baan als YouTuber ingeruild voor een carrière in de muziek en bracht al verschillende hits uit in samenwerking met onder andere Kraantje Pappie en Joshua Nolet.

Genoeg muzikaal talent in Nederland, maar wat doe je als je het wilt maken in de muziekwereld? Een optie is om te gaan studeren aan een van de Nederlandse muziekacademies, zoals de Herman Brood Academie, popacademie of rockacademie. Hier doe je veel kennis op over muziek en ontwikkel je je talent. Toch geeft het volgen van een opleiding je geen garantie voor een succesvolle carrière. Al helemaal niet in een tijd waar het aantal volgers op sociale media steeds belangrijker wordt en alleen talent zeker niet genoeg is. Kijk maar naar Kelvin, Fabiola en Teske, die zonder opleiding views en streams behaalden in grote getalen, waar vele muzikanten alleen maar van kunnen dromen.

Foto: Kalvijn - Nu Al Miljonair, Fabiola - Alles Designer, Nienke Plas - Vrijdag & Teske - Oesters en Champagne. Bron: YouTube

Foto: Kalvijn – Nu Al Miljonair, Fabiola – Alles Designer, Nienke Plas – Vrijdag & Teske – Oesters en Champagne. Bron: YouTube

“Ik zie het niet zitten om me anders te gedragen”

Flemming Viguurs is student aan de Rockacademie in Tilburg en ziet zeker het belang in van een opleiding. “Ik heb niet voor niets drie pogingen gedaan om hier binnen te komen,” vertelt hij. Flemming wil het liefst de hele wereld over reizen met zijn muziek. “Ik denk alleen niet dat dit reëel is,” maar alle Nederlandse poppodia afgaan is echt wel haalbaar denkt hij. Of hij op de Rockacademie les krijgt in personal branding, zeker! “Je moet je volgers de echte jij laten kennen, maar er is geen gouden regel,” zegt Flemming. “Ik zie het ook echt niet zitten om me anders te gedragen om maar die following te krijgen.”

De jonge artiest is stellig over zijn keuze voor muziek: “Je moet geen muziek maken om er geld mee te verdienen, doe het omdat het je passie is.” Deze mening blijkt logisch als hij later vertelt hoe hij de Nederlandse muziekindustrie anno 2019 vindt. Hij benadrukt dat het goed is dat Nederlanders open staan voor veel verschillende soorten muziek, maar over autotune breek je z’n bek niet open. “Ik wil gewoon live zang horen, muziek is een kunstvorm geen spelletje! Klote Youtubertjes met een groot netwerk verbreken dat.” Zijn mening is fel, maar het geeft Flemming wel motivatie om ‘echte, originele muziek’ in de hitlijsten te krijgen.

Maar welke Nederlandse artiesten vallen bij de Utrechters het meest in de smaak? En wat vinden zij van influencers die muziek uitbrengen? Wij zijn de straat opgegaan om hier achter te komen.

YouTube player

“Hoe experimenteler de muziek, hoe moeilijker het publiek te bereiken is”

Flemming is niet de enige die het belang inziet van authenticiteit. Ilana van den Berg,  programmeur bij poppodium Ekko in Utrecht, vindt ook dat er ruimte moet blijven voor authentieke, niet-commerciële muziek. Toch merkt zij ook dat het soms lastig is het publiek hiermee te bereiken. ‘’Hoe experimenteler de muziek, hoe moeilijker het publiek te bereiken is.’’ Om toch voor een volle zaal te zorgen moet Ilana soms zelf op zoek naar het publiek. ‘’Dan kijk ik naar waar het publiek voor een bepaalde band zit en ga ik bijvoorbeeld op zoek naar een bepaalde Facebookgroep waar liefhebbers in zitten van die stijl.’’

‘’Bij Ekko willen wij zorgen voor een standaard kwaliteit en bepaalde vooruitstrevendheid.’’ Wanneer Ilana een band boekt kijkt ze onder andere of het aan dit profiel voldoet. Ook zijn er andere factoren waar Ilana rekening mee moet houden: ‘’Timing is belangrijk, komt er bijvoorbeeld nieuwe muziek aan? Ook kijk ik naar de sociale media van een band en hun Spotify-pagina. Waar ik ook op let is de voorgaande optredens die zij hebben gegeven. Waar hebben ze nog meer gestaan en hoe ging die kaartverkoop?’’

Following

Anna Veenstra, programmeur van poppodium de Melkweg in Amsterdam, geeft ook aan dat sociale media kanalen van artiesten goed in de gaten worden gehouden. ‘’Voordat ik een artiest boek kijk ik naar de Instagram en/of Facebookpagina en het Youtube-kanaal van de artiest.’’ Als een artiest enige following heeft helpt dat bij het zorgen voor een volle zaal: ‘’Wanneer je juist boekt hebben de artiesten al een following en zorgen ze zelf ook via hun sociale media kanalen dat hun volgers weten waar ze optreden.’’

De Melkweg vindt het belangrijk jong talent een kans te geven. Zo organiseren zij maandelijks een radar avond waar beginnende artiesten zich kunnen presenteren. Ook promoten ze regelmatig een jonge artiest op hun sociale media. ‘’Wij hebben natuurlijk een flink bereik op onze social, dus dan plaatsen we een clip of muziek van een jong talent graag om diegene te helpen en views en publiek voor ze te genereren.’’

De beste manier om het te maken in de muziekindustrie is volgens Anna om veel meters te maken: ‘’Jim van der Zee stond na het winnen van The Voice of Holland ineens bij ons in een volle zaal. Dat is soms helemaal niet zo gunstig voor een artiest. Je merkt dan dat de show gewoon nog niet goed genoeg staat. Het is veel beter om op te bouwen en heel veel te spelen op kleine plekken.’’

“Hier gaat muziek maken niet om”

Reg Verstegen, ook een muziekstudent, kwam er na het maken van meters achter dat hij eigenlijk niet op de bune wil, maar juist op de achtergrond. “Ik ging naar Rock City Institute omdat ik iets in de muziek wilde doen, maar wat ik had geen flauw idee.” Reg vertelt dat hij super blij is met de keuze die hij op jonge leeftijd heeft gemaakt. “Ik heb er zoveel geleerd en door de vrijheid van de opleiding kon ik me verdiepen in produceren.” De jonge producer kwam er namelijk achter dat met een rockband op het podium staan zijn passie niet meer was. Social media en personal branding vond hij maar niks, “netwerken vind ik wel leuk en belangrijk. Ik doe ook wel mijn best om zo nu en dan wat te plaatsen op social media, maar hier gaat muziek maken niet om als je het aan mij vraagt.”

Flemming en Crunkid (foto's met toestemming artiesten, zie mail Anke van den Broek)

Hoe je het ook went of keert, iedere artiest heeft hulp van media nodig. Of het nou je track draaien op de radio is of promotie op social media, zonder een merk neer te zetten kom je er tegenwoordig niet meer.

 

Foutje gezien? Mail de redactie.​

The following two tabs change content below.

Anke van den Broek en Fleur Niemeijer

Deel artikel:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Artikel Categorieën:
Behind The Music · Fun Content