Een kijkje achter de schermen bij het fenomeen K-pop

Geschreven door op 30 december 2018 om 14:00
BTS - Credits: Taehyung's Moment, Wikipedia (CC by 4.0)

K-pop is momenteel één van de meest opkomende muziekgenres. Maar hoe is deze muziekstijl eigenlijk ontstaan? De redactie zocht het voor je uit! 

BTS Army

De fans van de Koreaanse boyband BTS, de ‘BTS Army’, zorgen vroeg in de ochtend al voor een kilometers lange rij voor het concert in de Ziggo Dome op 18 oktober 2018. Jaarlijks plaatsen de die-hard fans in totaal meer tweets over de Koreaanse sterren, dan dat er verder in de wereld wordt gedaan over beroemdheden als Justin Bieber en Donald Trump bij elkaar.

Waar komt deze perfect lijkende popformatie ‘ineens’ vandaan? En is het achter de schermen ook allemaal zo mooi als het lijkt?

Gangnam Style


Wie kent het nummer niet? ‘Gangnam Style’ ging in 2012 viral in Nederland. Binnen een mum van tijd was het internet gevuld met video’s waarin de dans werd nagedaan. Zanger Psy zette K-pop hiermee op de kaart in het land. Maar niets is minder waar: deze track is niet het typische voorbeeld van de populaire Koreaanse muziekstijl. De boyband BTS is dit echter wel.

YouTube player

BTS


De meest populaire K-popband is BTS. Deze gaat aan kop in de K-popwereld met ruim elf miljoen luisteraars op Spotify. Het album ‘Love Yourself belandde in de week van 1 juni 2018 op nummer één in de Amerikaanse Billboard albumtop. Naar aanleiding van deze plaat kwam BTS ook naar Nederland met hun ‘LOVE-YOURSELF’ tour. Dit concert in de Amsterdamse Ziggo Dome was binnen een halfuur uitverkocht.

Burn The Stage

Sinds november 2018 neemt de band ook het witte doek in Nederland over. In ‘Burn The Stage’ krijgen fans een kijkje achter de schermen van hun ‘Wings Tour’. Op de datum van release werden er wereldwijd ruim 1,4 miljoen toegangskaarten verkocht. Hiermee verbroken ze het record van One Direction met de ‘Where We Are’ film uit 2014.

K-pop, BTS - Credits: Wikipedia (CC by 4.0)

BTS – Credits: Wikipedia (CC by 4.0)

Waar staat K-pop voor?


In de jaren negentig kampte Zuid-Korea met een economische crisis. Om de inkomsten van het land te vergroten, besloot de overheid de Koreaanse popmuziek onder jongeren wereldwijd te gaan brengen. K-pop is overigens geen traditionele muziek, maar een verzamelnaam voor meerdere muziekgenre’s waaronder elektronische-, hiphop-, pop-, rock- en R&B muziek. In Azië is K-pop tevens een populaire subcultuur geworden onder jongeren. Zo stemmen zij hun stijl en mode af op de vele formaties.

‘Ver-Engelsen’

Het ‘ver-Engelsen’ was de eerste stap om het bereik van de muziekstijl te vergroten. Zo vertelt Bernie Cho in een interview met de Volkskrant. Hij helpt Koreaanse artiesten de internationale markt te bestormen:

Toen we in 2009 bezig waren met de introductie van K-pop op iTunes, merkten we dat Aziatische muziek door de taalbarrière nagenoeg onvindbaar was op digitale muziekaanbieders. Door de titels van albums en de liedjes in zowel het Koreaans als het Engels te vermelden, hadden we ineens een wereldwijd bereik.

Grootste inkomstenbron


Een populaire popformatie geeft per jaar heel wat concerten, zo ook in Nederland, waar veel geld aan wordt verdient. Hiernaast is de verkoop van albums een belangrijke inkomstenbron waar vooral de productiemaatschappijen veel winst uit halen. Bands brengen jaarlijks soms wel drie albums uit. Hierop staan vaak remixes en soms nieuwe tracks.

Cd’s verschijnen in speciale edities en worden verkocht in kunstige verpakkingen. Neem als voorbeeld het album ‘Exodus’ van de band EXO. Deze plaat is verkrijgbaar in twee kleuren en tien verschillende versies. Op elk exemplaar staat een ander bandlid. K-pop albums verschijnen ook vaak met dikke boekwerken gevuld met foto’s, in plaats van enkel de tracklist. Verder kunnen er kaartjes of stickers bijzitten om te sparen.

K-pop academies


In Korea zelf zijn er speciale academies opgericht waar jongeren auditie kunnen doen om toegelaten te worden tot een K-pop opleiding. Op basis van voornamelijk ‘looks en moves’ wordt het aanstormend talent, vaak rond een leeftijd van tien tot twaalf jaar oud, gescout door een agentschap. De grootste scoutingbedrijven zijn S.M.-, YG- en JYP Entertainment. Zij houden zelfs wekelijks audities.

De aangenomen jonge k-pop sterren zijn soms twintig uur per dag bezig met zang-, dans- en Engels lessen. Tijdens de trainingsperiode verblijven de kindsterren vaak samen in kleine appartementen. Dit blijft ook vaak zo na het debuut van de K-popgroep, zodat de agentschappen de jongeren makkelijker kunnen controleren. Want zij zijn verantwoordelijk voor de volledige carrière van de artiesten.

Een Westers geluid, een hoge productiewaarde, een ‘mooi’ uiterlijk en het creëren van idolen die super beleefd zijn. Dit zijn de belangrijkste kenmerken voor een K-popband.

Performance

Al het harde werk levert ook overduidelijk resultaat op. Zowel de ‘on-stage performance’ als die in de muziekvideo’s is superstrak, net als het uiterlijk van de sterren. Er wordt veel tijd gestoken in een goedlopende choreografie en het is belangrijk dat de clips interessant zijn om naar te kijken.

Bekijk hieronder de video voor de track ‘DNA’ van de boyband BTS:

YouTube player

Plastische chirurgie


De jonge sterren moeten er representatief uitzien en aan het ‘schoonheidsideaal’ voldoen. Volgens Yoon Jin-hee, eigenaar van muziekschool Mudoctor, voldoen niet alle jongeren hieraan bij binnenkomst. Zo vertelt hij dat er in bijna elke ontvangstruimte van de academies een weegschaal staat om de studenten eraan te herinneren dat ze zich aan hun dieet moeten houden. De scoutende agentschappen deinzen ook zeker niet terug om wat aan het uiterlijk te veranderen met behulp van plastische chirurgie.

Zangeres Annie Ko weigerde dit echter, zo vertelt zij aan NPO Radio 1:

Ik werd bijna gedwongen om een ooglidcorrectie te doen, mijn neus moest iets gelift en mijn tanden wat rechter. Alles om er goed uit te zien op beeld.

Toekomst

K-pop is dus echt niet meer weg te denken uit onze huidige muziekwereld, mede door de toegewijde fans. Achter de schermen wordt er door de artiesten hard gewerkt om elke weer weer een perfecte performance weg te kunnen geven. Wij voorspellen in de toekomst nog veel meer te gaan horen van de Koreaanse idolen.

 

Bron: volkskrant.nl, nu.nl, billboard.com, nporadio1.nl, pathe.nl, dieponderzoek.nl, vrt.be, newsmonkey,be, dutchkpopblog.wordpess.com, YouTube NOS

Foutje gezien? Mail de redactie.​

The following two tabs change content below.
Sabine van Doornspeek, Redacteur bij www.artiestennieuws.nl
Deel artikel:

Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Artikel Categorieën:
Artiesten · Behind The Music · BTS Nieuws · Fun Content · Nieuws · Weetjes