Onderzoek: Wat is de waarde van social media voor artiesten?

Geschreven door op 20 juni 2018 om 14:02
smartphone, social media, facebook, twitter - Credits: via Pixabay (CC0)

Het is 2018, de wereld kan er niet meer omheen: social media. Niet lang geleden was in het nieuws dat één op de zes jongeren hieraan verslaafd is. Niet gek dus dat bijna elke artiest gebruik maakt van social media. Het is dé manier om fans te bereiken. Maar wat levert het artiesten nu echt op? Waarvoor gebruiken ze het en wat vinden hun volgers van het social media gebruik van artiesten?

De waarde van social media gebruik

Social media: Facebook, Instagram, Twitter, Snapchat… Bijna elke artiest gebruikt het. Maar waarom? Expert Cyriel Marijnissen, die onder anderen heeft gewerkt voor Roel van Velzen, Jett Rebel en veel meer artiesten, vertelt: “Ik denk dat social media je kan maken of kraken. Ik ben er heilig van overtuigd dat als jij een slecht of gemiddeld liedje hebt, maar je hebt heel veel social media volgers, dat je dan een hit kunt hebben.”

Social Media is vaak de plek waar mensen naar meer informatie zoeken over een artiest. Wanneer een artiest geen social media heeft, kunnen mensen de artiest ook niet vinden. Ze kunnen je dan zomaar weer vergeten en dan blijft het bij dat ene liedje dat ze leuk vinden. Marijnissen: “Wanneer mensen een nieuwe artiest ontdekken, dan checken ze hem/haar toch even op social media: hoe ziet hij/zij eruit? Wat is het voor een figuur?”

Social media is dus dé manier om in contact te blijven met je fans. Door social media goed in te zetten kun je fans binden en behouden. Social media is dus erg belangrijk voor artiesten.

Waarvoor gebruikt een artiest social media?

Het is niet slim om social media alleen te gebruiken om jezelf te promoten. Social media is juist handig om jezelf als artiest te laten zien aan je volgers. Marijnissen spreekt van de 80/20 regel:

“Ik ben heel erg van de 80/20 regel. Dus in alle content die je post moet je enerzijds je muziek promoten, maar dat moet niet te veel zijn want dan word je gewoon een spamkanaal. Wat social media nou zo leuk maakt, is dat je ook de andere kant kunt laten zien en dat je mensen mee kunt nemen in je leven. Dus ik zou zeggen: je moet 80% posten over wat er gewoon in je leven omgaat en 20% moet eigenlijk zijn ‘Mijn album is uit!’ of ‘Ik ga op tour!’. Praten over jezelf, laten zien waar je mee bezig bent. Dan vinden mensen je vanzelf leuk en interessant genoeg.”

Waar je mee moet oppassen bij social media, is je mening uiten. Hierdoor kun je volgers verliezen. Ook kun je op social media veel positieve of negatieve reacties lezen. Wanneer nodig, kun je hier als artiest op reageren. Maar weet dan wel: jouw reactie zal alleen maar meer reacties oproepen.

Effectiviteit van social media gebruik

Levert het posten op social media de artiest ook iets op? Om, onder andere, deze vraag te beantwoorden is een enquête verspreid onder mensen die allemaal één of meerdere artiesten actief op social media volgen. Zestig mensen hebben deze enquête ingevuld.

Een groot aantal van de respondenten geeft aan dat het verschilt of ze altijd alle berichten lezen van artiesten op social media. Ze zeggen dat ze de berichten van artiesten lezen wanneer het voorbij komt op hun feed. Maar sinds de content op social media niet meer chronologisch gezien kan worden, missen ze veel. Een respondent: “Ik lees niet alles. Door de nieuwe manier waarop content nu op veel social media platforms weergegeven wordt (niet meer chronologisch), mis ik nu heel erg veel content van verschillende accounts.”

Hierom is adverteren op social media ook belangrijk, vertelt Marijnissen: “Vroeger, als je iets postte op je Facebook, dan zagen mensen die jou volgden het bericht. Nu is het 1%! Als dat bericht binnen zoveel tijd, zoveel likes krijgt, dan krijgen iets meer mensen het te zien, et cetera. Dat maakt het heel moeilijk om nog nieuw publiek te bereiken via Facebook zonder te adverteren.”

Een aantal respondenten geeft aan wél echt alles te lezen. Een respondent vertelt: “De artiesten die ik volg zijn mijn ‘iconen’. Ik vind het leuk om op de hoogte te zijn van wat zij in het dagelijks leven doen.”

We kunnen dus stellen dat de belangrijkste berichten van artiesten op social media gelezen worden. Maar wat levert het op? Op de vraag ‘Kan het social media gebruik van artiesten ervoor zorgen dat je eerder actie onderneemt omtrent de artiest?’ antwoordde elke respondent: Ja!

Een respondent zegt bijvoorbeeld: “Ja, zodra er een concert wordt aangekondigd weet ik dat via social media en kan ik meteen een kaartje kopen. Of als er via social media bekend wordt gemaakt dat er een nieuw nummer is, zoek ik dat meteen op via Spotify.”

Wat vinden volgers van het social media gebruik van artiesten?

De artiest en het management bepalen wat er geplaatst wordt op social media. Maar wat vinden de volgers/fans van de berichten? Uit de enquête is gebleken dat volgers aankondigingen van nieuwe muziek het meest interessant vinden om te zien. Daarna volgen aankondigingen van nieuwe speeldata en live beelden. Ook vertelt een respondent: “Beelden van achter de schermen en beelden dat de artiest muziek maakt in de studio. Ook teasers van nieuwe muziek!”

Ook Marijnissen vertelt over het teasen van muziek: “De berichten die de meeste reacties krijgen zijn berichten zoals: ‘Ik ga volgende week ‘iets’ doen!’, want dat vindt iedereen spannend. Als je zegt: ‘Volgende week komt mijn nieuwe single’, dat is al wat minder spannend. Spanning is belangrijk. Maak er een spelletje van, om het traction te geven.”.

Een groot deel van de respondenten geeft aan dat ze gesponsorde berichten niet interessant en zelfs irritant vinden. Instagram is het platform waarop de respondenten de meeste artiesten volgen. Het meest gebruikte platform na Instagram, is Facebook. Bijna de helft van de respondenten vindt dat artiesten twee tot drie keer per week iets moeten posten op hun social media. Een kwart vindt dat dit wel vier tot vijf keer per week mag.

Hoe bind en behoud je volgers via social media?

Het draait bij social media om het bereik. Als je geen fans/volgers hebt, is dit bereik automatisch lager. Dus hoe bind en behoud je fans via social media? Expert Marijnissen stelt het volgende: “Dit is echt mijn filosofie, maar mensen moeten niet fan worden van je muziek maar van jou als mens. Dan kun je doen wat je wilt als artiest want mensen vinden jóu tof. Ja, de ene keer vinden ze een nummer leuker dan de andere keer, maar ze zullen altijd respect voor je hebben en je blijven volgen.”

Zorg dus dat mensen je als artiest leuk vinden, blijf dicht bij jezelf: “Als je gaat doen wat jouw publiek van je verlangt, dan wordt het op een gegeven moment saai. Je moet altijd interessant blijven en dat doe je meestal door je eigen gevoel te volgen. Blijf altijd opzoek naar jezelf en naar uitdagingen.”

Dit wordt bevestigd door een van de respondenten: “Ik zou een artiest blijven volgen als er regelmaat is in de upload. En vernieuwend blijven, niet hetzelfde blijven posten maar telkens iets anders!”

Zonder social media

Stel: er is geen social media meer. Of stel: een artiest stopt met social media. Arjen Lubach bijvoorbeeld; hij is dan wel geen muziekartiest, maar wel een bekend persoon die zijn Facebookpagina heeft verwijderd. Hij had duizenden likes en mist nu dus een groot bereik.

Bijna alle respondenten geven ook aan als eerste informatie over een artiest te zoeken via social media. Maar wat mis je nog meer wanneer je geen social media meer hebt? Volgens Marijnissen mis je onder andere binding met je publiek: “Je mist de binding, je mist slagkracht. Je zult zien dat je wordt ingehaald door allerlei artiesten die minder goed zijn, maar meer aanwezig zijn. Artiesten die het hardste schreeuwen zijn toch wel de artiesten waarvan de muziek het meest gedownload/gekocht wordt!

Aan de respondenten is ook gevraagd wat zij ervan vinden als een artiest stopt met social media. Bijna alle respondenten geven aan dat ze dat erg jammer zouden vinden, vooral bij hun favoriete artiesten: “Bij mijn favoriete artiesten zou ik het wel heel erg vinden! Ik vind het leuk om inzicht te hebben op hun leven. Daarnaast is social media de makkelijkste manier om informatie te krijgen over nieuwe muziek, dus het zou ook geen slimme zet zijn van de artiest zelf.

Stel, een artiest zet toch de stap om zijn/haar social media te verwijderen. Hoe promoot je jezelf en je muziek dan? Dan kun je natuurlijk gebruik maken van outdoor media (bijvoorbeeld posters), maar de prijzen zijn hierbij aan de hoge kant. Ook kun je als artiest proberen mee te doen aan televisieprogramma’s, radioprogramma’s, maar het bereik hiervan is een stuk lager dan het bereik van social media.

Dus…

Beste artiesten: verwijder je social media maar niet. Je mist niet alleen bereik, maar ook binding, slagkracht en andere artiesten zullen je inhalen! Volgers zullen je missen. Social media is in 2018 belangrijker dan je in eerste instantie denkt!

Foutje gezien? Mail de redactie.​

Deel artikel:
Artikel Categorieën:
Artiesten · Behind The Music · Fun Content · Nieuws · Weetjes

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Menu