Album Review: Vulfpeck komt met funky plaat ‘Hill Climber’

Geschreven door op 10 december 2018 om 13:42
Vulfpeck - Credits: Chris Hahn - Bron: Flickr (CC BY 2.0)

Op 7 december 2018 is het studioalbum ‘Hill Climber‘ van Vulfpeck uitgekomen. Ondertussen heeft de band in totaal vier EP’s en studioalbums op zijn naam staan.

Nieuw album Vulfpeck

Vulfpeck is een echte funkband en dat is in het nieuwe album weer goed te horen door de funky gitaardeuntjes en de sterk aanwezige baslijnen. De originele band, bestaande uit Theo Katzman, Joe Dart, Jack Stratton en Woody Goss, is voor dit album weer een hoop samenwerkingen aangegaan. Dit met niemand minder dan Antwaun Stanley, Cory Wong, Monica Martin, Mike Viola, Louis Cole en meer.

Muziekvideo’s

Voordat het album uitkwam, bracht Vulfpeck al vijf muziekvideo’s op YouTube uit voor nummers die op het album staan. De nummers ‘Soft Parade‘, ‘It Gets Funkier IV‘, ‘Lonely Town’, ‘Darwin Derby‘ en ‘Love Is A Beautiful Thing‘ zijn langzaam één voor één uitgekomen en waren dus al te beluisteren voordat het album uitkwam.

Theo Katzman

Opvallend is, luisterend naar het album, dat bandlid Theo Katzman veel te horen is. Op de vorige albums kwam zijn stem veel minder aan bod. Katzman heeft ditmaal vier hele nummers op het album ingezongen. ‘Love Is A Beautiful Thing‘ was zelfs al te horen op zijn soloalbum ‘Heartbreak Hits’, dat in 2017 is uitgekomen. Het nummer is wel een ‘Vulfpeck transformatie’ ondergaan voordat het op ‘Hill Climber‘ kwam.

Tweedeling

Het album is verdeeld in twee delen. De eerste vijf nummers zijn sterke, catchy nummers waarin de vocals een belangrijke rol spelen. Op dit deel van de plaat laat de band zijn creativiteit de vrije loop. Het tweede deel van het album, de laatste vijf tracks, zijn allemaal instrumentaal. Hierin komen de technische skills van de bandleden duidelijk naar voren. De nummers lijken steeds funkier te worden, met als finale het nummer “It Geks Funkier IV”. En ja, het werd funkier!

Spotify

Hill Climber is een album dat elke Funk liefhebber geluisterd moet hebben. Of er een tour gaat komen, is nog niet bekend. Het album is hier te beluisteren op Spotify: