Live review: De allerlaatste keer Yellowcard in de Melkweg, een waardig en emotioneel afscheid!

Geschreven door op 14 december 2016 om 17:15
Yellowcard - Fotocredits: Joe Brady - Persfoto Hopeless Records

Op woensdag 7 december was het dan zover: het allerlaatste optreden van Yellowcard op Nederlandse bodem. In The Max van de Amsterdamse Melkweg speelden de poppunkers een lange, gevarieerde en vooral emotionele show!

Voorprogramma: The Kenneths en Normandie

De avond wordt geopend door The Kenneths. Het Britse drietal probeert de aandacht van het publiek te trekken met wat droge humor. Zo komt de frontman het podium op met de woorden “We are Yellowcard”. Aan het einde verkondigt hij dat ze Twenty One Pilots waren. Tussendoor brengt het trio old school punkrock ten gehore. Ze spelen op zich een meer dan prima set, maar het sowieso nog wat onbekende trio weet zeker niet het hele publiek te overtuigen. Dit ligt misschien voor een groot deel aan het feit dat de muziekstijl toch net ietsje teveel afwijkt van die van het moderne Yellowcard. The Kenneths openden eerder dit jaar nog voor Anti-Flag. Dat was toch een betere match! Toch weet de zanger/gitarist uiteindelijk de aandacht op zichzelf te vestigen door eerst te crowdsurfen en vervolgens een nummer midden in het publiek te spelen.

De tweede supportband, Normandie, lijkt in ieder geval een stuk bekender bij het publiek. Zeker vooraan zijn er al vanaf het begin flink wat mensen die gepassioneerd meezingen en springen. Gedurende het optreden weten de sympathieke Zweden de inmiddels volgestroomde zaal steeds enthousiaster mee te laten zwaaien en klappen. Het geluid lijkt soms niet helemaal ideaal afgesteld. Hoewel dat niets verandert aan het feit dat de mannen met hun melodieuze alternatieve rock een groter deel van het publiek lijken aan te spreken dan The Kenneths.

Yellowcard: een waardig afscheid

Voordat Yellowcard dan eindelijk het podium betreedt, is er door de speakers een vooraf opgenomen bericht te horen. In het bericht wordt op komische wijze duidelijk gemaakt dat de band het op prijs stelt als het publiek niet constant door een smartphonescherm kijkt: “all songs are already available online”.

Hoewel er wordt geopend met de klassieker Believe en er ook in de rest van de set zoals altijd veel nummers van Ocean Avenue voorbij komen, lijkt de band ook duidelijk verheugd te zijn dat er een grote groep diehard fans is gekomen die ook de andere albums goed kennen. Zo laat frontman Ryan Key weten dat hij snapt dat Ocean Avenue voor veel mensen hun “jam in fourth grade” was, en dat bijvoorbeeld Lift a Sail gemixte reacties ontving. Hij waardeert het dat er veel mensen zijn die ook bij dit soort nummers uit volle borst meezingen.

De band speelt dan ook een lange en behoorlijk gevarieerde set. Naast de grote hits komen ook perfecte livenummers als Five Becomes Four (reden voor een grote circle pit!) en geliefde minder bekende liedjes langs. Zo merkt Key op dat de echte Yellowcard-fans het zullen begrijpen als hij het over hun “Spidey sense” heeft: het prachtige nummer Gifts and Curses van de soundtrack van Spider-Man 2 wordt live gespeeld! Wat natuurlijk voor verheugde reacties in het publiek zorgt.

Emotioneel einde

Dat het concert behoorlijk lang duurt heeft echter ook een nadeel. Doordat er ook al twee voorprogramma’s waren, is de show relatief laat afgelopen (23:30). Bij een deel van het publiek zorgt dit voor problemen. De mensen die van ver met het openbaar vervoer zijn gekomen moeten helaas het laatste stuk missen. Het doet je afvragen of het echt per se nodig was om voor twee supportbands te kiezen.

Het einde van het concert is hoe dan ook perfect. Met de megaklassiekers Only One en uiteraard Ocean Avenue wordt de emotionele avond afgesloten; het is moeilijk te geloven dat het er nu definitief opzit voor de nog altijd zeer geliefde mannen van Yellowcard..