Live Report: Delain en Marco Hietala vieren Halloween in TivoliVredenburg

Geschreven door op 2 november 2017 om 13:43
Delain in TivoliVredenburg - Foto: Yascha Hoendervangers (Artiesten Nieuws)

Op 31 oktober was het niet alleen Halloween, het was ook eindelijk tijd voor het langverwachte optreden van Delain samen met niemand minder dan Marco Hietala (Nightwish)! De Danse Macabre-tour kwam deze avond naar een uitverkocht TivoliVredenburg en wij waren erbij!

Opwarmen met Cellar Darling en Serenity

Nadat er een flinke wisseling in de line up plaatsvondt bij Eluveitie, werd door een aantal oud-bandleden Cellar Darling opgericht. Inmiddels hebben zij al voor een aantal bands de support act verzorgd en vanavond openen zij voor Delain. Ze krijgen een kleine 30 minuten speeltijd, waarin o.a. het bekende Avalanche’ en ‘Challenge’ de revue passeren. De show is rechttoe-rechtaan en live zijn ze best sterk.

De tweede act van vanavond is de Oostenrijkse band Serenity. Dat Serenity redelijk wat fans in de zaal heeft wordt snel duidelijk zodra zij het podium betreden. Onder luid gejuich begint de intro ‘Deus Lo Vult’ en trappen ze af met ‘United’. De band heeft er duidelijk zin in en zet een strakke show neer. Na drie kwartier komt er een einde aan deze powermetal-set en is het wachten op Delain.

Cello’s en tranen

Iets na 21:00 uur is het zover en worden de bandleden van Delain warm onthaald door het publiek. Op het doek achter het podium verschijnt kort de albumhoes van ‘Moonbathers’. Ze trappen de avond dan ook af met ‘Hands of Gold’. Voor degenen die Marco Hietala direct op het podium hadden verwacht, is het een ware verrassing dat niet hij verschijnt, maar George Oosthoek. Op het album doet Alissa White-Gluz (Arch Enemy) de guestvocals in dit liedje, maar vanavond kreeg Oosthoek deze eervolle taak.

Hierna volgen een aantal bekende songs elkaar op, waaronder ‘We Are the Others’ en ‘Get the Devil Out of Me’. Er wordt zorgvuldig gebruik gemaakt van special effects, het oog wil tenslotte ook wat. Dit doet de sterke live performance van Delain tot een hoogtepunt stijgen. Confetti, bubbels, een goed afgestemde lichtshow, het hoort er vanavond allemaal bij.

Nadat de bandleden het podium kort verlaten hebben, komt special guest Elianne Annemaat op met haar cello. Samen met Martijn Westerholt en Charlotte Wessels vertolkt ze de tranentrekker ‘Scarlet’ van het album ‘The Human Contradiction’. In het publiek raakt ‘Scarlet’ een gevoelige snaar en zijn er verschillende fans die het niet droog houden.

Marco, Marco, Marco!

Na ‘Here Come the Vultures’ en ‘Fire with Fire’ klinken de eerste noten van ‘Your Body is a Battleground’. Dan komt ook eindelijk Marco Hietala op. Het publiek gaat uit zijn dak en er volgen hierna nog drie liedjes met hem. De interactie tussen de bandleden onderling en de interactie met het publiek is heel spontaan. Het lijkt net alsof er 2000 familieleden bijeen zijn gekomen voor deze avond. De teleurstelling is dan ook groot wanneer Hietala het podium weer verlaat.

Wessels zegt: “hoe harder jullie roepen en juichen, hoe groter de kans is dat hij weer terugkomt!” De fans gehoorzamen direct. In de zaal klinkt het “Marco, Marco, Marco!” onder begeleiding van een luid applaus. Echter moeten de fans nog heel even geduld hebben, want eerst komt er nog wat van het recentere werk voorbij. The Hurricane’, ‘Not Enough’ en ‘Don’t Let Go’ mogen vanavond niet ontbreken.

Fenomenale avond

Hietala geeft gehoor aan het publiek en keert hierna terug voor de toegift. De Queen-cover Scandal’ wordt luid meegezongen door de fans, waarna deze fenomenale avond wordt afgesloten met ‘The Gathering’. De show van vanavond is een kwalitatief hoogstandje, met veel genot voor zowel het oor als het oog.

Desondanks is het een kleine tegenvaller dat niet ieder opgenomen liedje met Hietala ook live is gespeeld. De tour werd aangekondigd met: “De Nederlandse symfonische-metalband Delain doet een concertreeks met Nightwish-zanger Marco Hietala,” maar het was meer een Delain-optreden met special guests. Desalniettemin was het een avond om niet meer te vergeten!