Live Report: Kamelot pakt groots uit in 013 in Tilburg

Geschreven door op 20 september 2018 om 11:04
Kamelot - Fotocredits: Pakokamelot - Wikimedia Commons (CC-BY-SA-3.0)

Op vrijdagavond 14 september 2018 was Kamelot te gast in Poppodium 013 in Tilburg. De progressieve symfonische metalband gaf een concert in het kader van de ‘World Tour 2018’ en natuurlijk ter promotie van het onlangs uitgebrachte album ‘The Shadow Theorie’.

Kamelot naar 013

Het is vrijdagavond de vierde keer dat Kamelot op het podium van de Tilburgse 013 staat. En dit keer is de band in het, meer dan goede, gezelschap van Leaves Eyes en Maiden United.

Van dit optreden worden video opnames gemaakt voor de nieuwe DVD/Blue-Ray van Kamelot. Iedere concertganger weet dat er dan vaak extra uitgepakt wordt door de band in kwestie. De verwachtingen waren dus hoog gespannen en Artiesten Nieuws was erbij!

Leaves Eyes

De eerste band die het podium betreedt deze avond is Leaves Eyes. Ongeveer een half jaar geleden waren zij ook al te zien in Nederland in het kader van hun ‘Sign of the Dragohead’ tour. Nu dus opnieuw in ons land. Leaves Eyes staat als een huis op het podium. Met onze landgenoot Joris Neijenhuis op de drums, Pete Streit en Thorsten Bauer op de gitaren zit het muzikaal wel goed. Tel daar de wonderschone stem van zangeres Elina Siirala en de imposante Alexander Krul bij op, en het feest kan beginnen.

Dit bericht bekijken op Instagram

#leaveseyes #kamelot #theshadowtheorytour

Een bericht gedeeld door Jolijn (@jolijndheedene) op

Sign of the Dragonhead

Natuurlijk staan er nummers van het album Sign of the Dragonhead op de setlist. Met een aantal Vikingen op het podium geeft dit direct de juiste sfeer. Het publiek weet het, ook opgezweept door Alexander Krul, wel te waarderen. Na het openingsnummer ’Sign of the  Dragonhead’ en het mooie ‘Across the Sea’ is de zaal volop in beweging. Wanneer de nieuwe single ‘Riders on the Wind’ aan bod komt gaat de zaal echt los.

Hoewel de band slechts een half uur op het podium staat, is het een prima opwarmer voor wat er deze avond nog meer op het programma staat. Onder luid applaus verlaat de band dan ook het podium.

Maiden UniteD

Deze band is, ik mag het denk ik wel zeggen, een zo goed als Tilburgs collectief. Muzikanten die hun sporen reeds in verschillende bands hebben verdiend, spelen nummers van Iron Maiden. Vaak lees je de de termen tribute- of coverband, maar dat zou ik bij deze band niet willen zeggen. Ja, ze spelen nummers van Iron Maiden, maar akoestisch. Dat geeft tot een heel aparte draai aan de nummers.

Wisselende samenstelling

Maiden UniteD heeft een wisselende samenstelling. Logisch, aangezien de bandleden ook voortdurend met hun eigen bands onderweg zijn. Om maar eens een indruk te geven, de bandleden spelen onder andere ook in Within Temptation, Up the Irons en For all we know.

Het is een prachtig optreden waarin een aantal Maiden nummers de revue passeert. Zo horen we onder andere Empire of the Clouds, The Trooper en Wasted Years. Akoestisch geeft dit toch wel een heel andere sound dan de originele Maiden nummers. Je bent een fan van Maiden of je vindt het niks, maar dit is anders. Muzikaal is het zo geweldig imposant dat je het wel mooi moet vinden.

Bijzondere vocals

De zang wordt deze avond verzorgt door zowel Jos Severens als Jermain v/d Borgt (Wudstik). Deze twee heren weten met hun stembereik menig bezoeker te ontroeren en oogsten dan ook regelmatig een oorverdovend applaus van het tevreden publiek. Zeker moet ook het optreden van Polle van Genechten’ vermeldt worden. Deze 19-jarige organist/toetsenist speelde deze avond pas voor de tweede keer mee met de band.

Kamelot

Na het optreden van Maiden UniteD is het de beurt aan Kamelot. De zaal is ondertussen in gereedheid gebracht voor de DVD opnames en het publiek is nadrukkelijk verzocht de telefoons uit te laten zodat men daar geen last van heeft tijdens de opnames.

Alles uit de kast

Na de klanken van ‘Knight’s March’ gaat het doek omhoog en verschijnt het meer dan imposante podium. Met drums en keyboard keurig op een verhoging en afgewerkt met trappen oogt dit wel heel imposant. Gedurende het hele optreden is veelvuldig vuur, rook aanwezig. Echt alles is uit de kast gehaald om prachtige beelden te maken.

Het gaat uiteindelijk toch ook om de muziek. Nummers als ‘Rule the World’, ‘Insomia’, ‘Veil of Elysium’ en ‘End of Innocence’ komen aan bod. Frontman Tommy Karevik maakt er samen met Thomas Youngblood (gitaar), Sean Tibbets (bas), Oliver Palotai (keyboards) en Jonan Nunez (drums) een gave show van. Regelmatig de medewerking van het publiek vragend, doen ze er alles aan om het een gave show te doen zijn. Het publiek smult van de bekende nummers en materiaal van het nieuwe album ‘The Shadow Theorie’.

Gasten om van te smullen

Waar vele op gehoopt hadden gebeurt. Kamelot heeft echt een arsenaal aan bevriende artiesten meegebracht om deze show extra glans te geven. Zo wordt het nummer ‘My Confession’ begeleid door het viertal Eklipse: vier jonge dames met strijkinstrumenten. Zo zien we vervolgens Lauren Hart (‘Phantom Divine’), Charlotte Wessels (‘Under Grey Skies’), Alissa White-Gluz (‘March of Mephisto’) en Elize Ryd samen met Alissa White-Gluz (‘Sacrimony). ‘Burns to Embrace’  wordt uitgevoerd samen met een kinderkoor en bespeelt Sasha Paeth de gitaar bij het nummer ‘Ravenlight’.

Rond kwart voor elf wordt het optreden afgesloten met het nummer ‘Liar Liar’ en zit deze avond er weer op.

Fantastische mix

Met Leaves Eyes, Maiden UniteD en Kamelot kan men terugkijken op een meer dan geslaagde avond. Met drie toch verschillende bands was dit een ideale mix voor eenieder die dit genre een warm hart toedraagt. Ik denk dat Kamelot prachtige beelden heeft overgehouden aan deze avond. Het fantastische publiek heeft daar zeker een meer dan positieve bijdrage aan kunnen leveren.