Live Report: The Vaccines zet Melkweg op zijn kop

Geschreven door op 29 oktober 2018 om 12:38
The Vaccines - Fotocredits: Artiestennieuws, Laura Rosierse - Bron:

Twee jaar geleden stond powerpopband The Vaccines voor het laatst in de grote zaal van de Melkweg. De zaal was niet uitverkocht, maar het publiek ging uit zijn dak. Afgelopen week stond de zaal wel ramvol én op zijn kop.

The Vaccines in Melkweg

The Vaccines stond op donderdag 25 oktober 2018 in de grote zaal van de Melkweg in Amsterdam. De zaal stond stampvol en het publiek ging helemaal los. Artiesten Nieuws was bij dit energieke concert!

Support door Whenyoung

Het Ierse indiepoptrio Whenyoung is de zeer welkome opener van de avond. De zaal staat al vrij vol. Deze band speelt voor het eerst in Amsterdam en de energie en het enthousiasme is duidelijk voelbaar. Nieuwste single ‘Given Up’ kwam vorige maand uit en is een fijne meezinger voor liefhebbers van bands als Dream Wife en Black Honey. Het doet ook een beetje denken aan de hoofdact: The Vaccines!

‘Combat Sports’

Het nieuwste muzikale kindje van The Vaccines kwam afgelopen maart uit. Album ‘Combat Sports’ is een muzikaal hoogstandje waarmee de band genres doorbreekt. Verfijnde pop, hints naar rock ’n roll en een vleugje ‘70s invloeden. Met deze plaat lijken de bandleden de sound van de groep terug te hebben gevonden, na een lastige periode waarin ze een bandlid verloren tijdens de ‘English Graffiti Tour’ in 2016. Het album klinkt volwassener, overzichtelijker en de nummers liggen meer in één lijn met elkaar.

Combat Sports’ is minder simpel dan de hitjes op voorganger ‘English Graffiti’. Die hitjes zijn echter wel voor een groot deel de reden dat de zaal volstaat en de nummers waar het publiek met smart op wacht. Het is gebleken dat oude, vertrouwde meebrullers als ‘Handsome’ en ‘Post Break-Up Sex’ nu eenmaal beter werken tijdens een liveshow dan bijvoorbeeld nieuwe single ‘Your Love Is My Favourite Band’.

Oude, vertrouwde hits

Gelukkig speelde de band uit Londen al zijn hitjes en ging het publiek tijdens de meebrullers volledig uit zijn dak. ‘Wetsuit’ en ‘Nørgaard’ mochten natuurlijk ook niet ontbreken. Helaas voor de fans van het nieuwere werk kwamen enkel onder andere ‘I Can’t Quit’ en ‘Put It on a T-Shirt’ voorbij. De setlist had er zo een van twee jaar geleden kunnen zijn. Gelukkig zat hier wel meer energie in, ondanks die extra grijze haren die de band heeft opgedaan.

De moshpit laat ook niet lang op zich wachten en de band geniet er zichtbaar van. Zanger Justin Young rent van hot naar her en dat is vrij aanstekelijk. Zodra eerdergenoemde hits worden ingezet snelt de helft van het publiek naar voren om zich in de moshpit te werpen en daar vervolgens met een bloedneus weer uit te komen. Die bloedneus maakt overigens helemaal niets uit. The Vaccines staan op het podium en de fans kunnen er geen genoeg van krijgen.

Nieuw werk…

Het mooiste cadeau van de avond vindt toch wel plaats zodra het tweede nummer van de toegift wordt ingezet en Young aankondigt dat dit nieuw, nog niet uitgebracht werk is! Wanneer de nieuwe single ‘Jump Off The Top’ uitkomt werd er niet bij vermeld. Dat dit het begin is van meer nieuw Vaccines-werk is duidelijk. The Vaccines literally ‘Can’t Quit’.