Live Report: Jasper Steverlinck komt tot zijn recht in ’t Rozenknopje

Geschreven door op 11 juni 2019 om 15:41
Jasper Steverlinck - Fotocredits: Filip Naudts - Bron: Wikimedia Commons (CC BY 3.0)

De Vlaamse singer-songwriter Jasper Steverlinck stond op zondag 9 juni in de intieme zaal van ’t Rozenknopje in Eindhoven. Artiesten Nieuws was erbij en doet verslag!

Live Report: Jasper Steverlinck in ’t Rozenknopje

Wanneer je van buiten aan komt lopen vraag je je wellicht af wat een artiest als Jasper Steverlinck komt doen op deze plek. Een klein café/restaurant waar op het eerste oog geen plek lijkt voor een podium of artiest. Maar er is nog een trap naar boven. Daar aangekomen heeft het geheel iets weg van een kruising tussen een houten kapel en een ouderwets Amerikaanse barn.

Op de plafondranden staan oude instrumenten, oude radio’s, een klein vrijheidsbeeld en een jazzmuzikant. Midden door de zaal een wandelgang met links en rechts rijen van vijf. Het wordt nu al een stukje beter te begrijpen waarom juist voor deze plek gekozen is, zeker voor de mensen die Jasper Steverlinck al eens eerder hebben horen zingen. Degenen die onbekend zijn met deze artiest, en daar waren er ook een paar van aanwezig, kijken verrast en benieuwd rond en nemen plaats.

Verhalen en anekdotes

Jasper Steverlinck bracht in 2018 zijn tweede album uit genaamd ‘Night Prayer’. Op dit album staan veertien gevoelige tracks. Het is een album dat past in een kleine setting als deze. Zodra hij begint wordt het dan ook doodstil en komt de stem van Jasper nog beter naar voren. Bij bijna ieder nummer vertelt hij een kort verhaal of kleine anekdote, hetgeen het geheel alleen maar persoonlijker maakt.

De Vlaamse zanger vertelt over het nummer ‘Colour Me Blind’ en hoe dit voor een groot deel is geïnspireerd door een collega van Jasper uit de muziekindustrie. Deze persoon heeft een zoontje met het Syndroom van Usher. Jasper vertelt dat dit inhoudt dat je doof geboren bent en daarbij uiteindelijk ook blind wordt. Het omgaan met het onvermijdelijke maakte veel indruk op de zanger en het onderwerp was zo in het nummer geslopen.

Na deze gevoelige noot merkte hij op met een knipoog: “…en dit waren dan de vrolijke nummers”. Hij gaat verder met het nummer ‘That’s How Dreams Are Made’, het meest beluisterde nummer van het album op Spotify.

Covers

Tijdens de show vertelt Jasper dat hij heeft meegewerkt aan het programma ‘Uit Liefde voor Muziek’ in België. Het is een programma waarin voornamelijk Belgische artiesten covers maken van elkaars nummers. Het nummer dat Steverlinck gecoverd heeft was van de Belgische acteur, presentator en zanger Niels Destadsbader en heet ‘Speeltijd’. Jasper vermeldt met een lach dat het niets uitmaakt als we de track niet kennen.

Hij vertelt dat hij het nummer ‘Speeltijd’ na één minuut heeft afgezet en er vervolgens totaal iets anders van heeft gemaakt. Zo ontstond het nummer ‘One Thing I Can’t Erase’. Aangezien het nummer van origine een kinderlied is, is het te begrijpen dat het qua stijl wellicht niet helemaal als muziek in Jaspers oren klinkt.

Loepzuiver en vol gevoel

Het nummer ‘Broken’ laat maar weer even zien hoe zuiver en puur zijn stem is. Het lijkt allemaal heel gemakkelijk als je Jasper ziet zingen. De hoge noten haalt hij met gemak en loepzuiver. Dan vertelt hij dat het nummer ‘Need Your Love’ geschreven is voor Roy Orbison. Hij voegt er lachend aan toe dat hij hem dit echter nooit heeft kunnen vertellen. Ook dit is weer een gevoelig nummer, uiteraard over de liefde. Meerdere fans in de zaal houden het niet droog bij de stem van Steverlinck.

De zanger vertelt hoe titeltrack ‘Night Prayer’ is opgenomen met Jake Goslin, de producer die werkte met onder meer Ed Sheeran en Lady Gaga. Jasper vertelt dat hij het nummer oorspronkelijk meer lagen had, met verschillende instrumenten en achtergrondzang. Uiteindelijk speelde hij het nummer op zijn gitaar op de bank zonder al deze toevoegingen en Goslin zij dat het zo moest zijn. “Twee dagen werk voor niets”, vertelt Jasper met een lach.

Het is wellicht ook wel de kracht van deze Vlaamse artiest. Puur en enkel bewapend met een akoestische gitaar, begeleidt door zijn goede vriend Valentijn Elsen, die hem haarfijn aanvoelt. Meer is echt niet nodig.

Ice Queen werd gebracht op z’n Steverlinck’s

“Kent iemand Sharon den Adel?”, vraagt Jasper. “Die van Within Temptation ja.” Hij grijpt weer even terug naar de nummers tijdens het programma ‘Uit Liefde voor Muziek’ waar Jasper een cover mocht doen van het nummer ‘Ice Queen’ van Within Temptation. Uiteraard heel herkenbaar voor de mensen in ’t Rozenknopje uit Eindhoven. De track wordt op z’n Steverlinck ’s gebracht en het nummer krijgt direct een hele andere lading zo alleen met zijn stem en akoestische gitaar.

Jasper gaat verder met een verhaal over een Afrikaanse artiest die een ontzettend mooi nummer heeft gemaakt. Het nummer is een zogenaamde traditional’, een nummer waar de originele auteur niet van bekend is. Hij benadrukt nogmaals hoe mooi hij dit nummer vindt, maar dat het eigenlijk niets te maken heeft met het nummer dat hij nu gaat spelen. Hij zou het alleen heel mooi vinden ooit eens een nummer te hebben dat lijkt alsof het altijd al heeft bestaan. Het nummer dat volgt is ‘Fall in Light’.

Jasper en Valentijn sluiten de avond af met het nummer ‘On this Day’. Dit is tevens het laatste nummer van zijn album ‘Night Prayer’. Als laatste anekdote van de avond vermeldt hij dat dit het enige lied is dat Bob Dylan is vergeten te schrijven. Na de laatste klanken worden Jasper Steverlinck en zijn pianist Valentijn Elsen bedankt met een staande ovatie en luid gejuich. Het publiek blijft nog even rondhangen in de zaal waar men het gesigneerde album kan kopen en Jasper blijft zelf ook nog even tussen de mensen. Het laat nogmaals zien hoe mooi de setting van ’t Rozenknopje past bij Jasper Steverlinck.

Mijn naam is John Smolenaers, 32 jaar en woonachtig in Weert. Muziek, festivals en theater behoren tot mijn hobby’s. Graag deel ik mijn bezoeken middels Artiestennieuws met jullie!