In het weekend van 5 tot en met 7 juli was het weer tijd voor We Are Electric. Sinds een paar jaar vanaf Landgoed Velder of te wel ‘Velder Woods’, mooi gelegen tussen de bossen. Met zo’n 50.000 bezoekers was het ook dit jaar weer een succesvolle weekendeditie.
Festival Report: We Are Electric 2019
Voor de mensen die het hele weekend blijven is er op de camping de zogenaamde Electric Village. Overdag zorgt Disco Snolly hier voor de muziek. ’s Avonds de Silent Disco. Iets verderop kunnen bezoekers lekker verkoeling zoeken bij The Splash, een zwembad met DJ en uiteraard badmeester.
Dan komt men op het festivalterrein waar direct ook de mainstage staat, genaamd Crash. Deze stage is omringt door barretjes en eettentjes en daarmee het grootste veld van het totale terrein. Verder loopt er een pad door de bossen en in een uithoek ligt de stage Snare. De harde drum-‘n-bass en dubstep maken dat het maar goed is dat het een beetje uit de buurt van de rest ligt.
Pulse is de stage waar het gedurende het gehele weekend van house naar techno gaat. Veelzijdig in ieder geval. Het was ook vlak voor deze stage waar, voor de liefhebber, op zondag gekeken kon worden naar de finale van het WK-damesvoetbal.
Dit bericht bekijken op Instagram
Op de vrijdag kon men direct al genieten van een aantal grote namen. Zo stond iets na negen uur ’s avonds Eric Prydz in de Crash. In de Snare was het later de beurt aan Pendulum met een dj-set. Pendulum wist de tent helemaal vol te krijgen en de sfeer zat er goed in. Toch hoorde je links en rechts wat mensen opmerken dat het jammer was dat ze er niet met hun live set stonden. Maar al met al een goed optreden en een prima sfeer.
Oscar and the Wolf verrast op Mainstage
In de Crash begonnen op zaterdag Ronnie Flex & Deuxperience. Echter wisten ze de tent niet vol te krijgen. Misschien was het niet helemaal het juiste podium… In diezelfde Crash begon The Blaze zijn set met een intro van bijna 20 minuten. Voor het publiek was het een prima act om gewoon rustig in de tent wat te praten met elkaar.
Echt los kwam het publiek niet, daar moest toch echt Oscar and the Wolf voor op het podium komen. Het is de enige band die er dit weekend op het podium stond, maar frontman Max Colombie, met zijn unieke stemgeluid en met name zijn dancemoves, laat het publiek genieten. Na de act en de nodige bedankjes kregen ze ook een geweldig applaus.
Dit bericht bekijken op Instagram
Na Oscar was het tijd voor Disclosure en daarna Charlotte de Witte. Beiden konden rekenen op een enthousiast publiek en een stampvolle tent.
Rampage host Snare Stage met indrukwekkende visuals en line-up
De Snare-stage werd gehost door niemand minder dan Rampage. Naast stagedesign zijn ze natuurlijk bekend van Europa’s grootste drum-‘n-bass & dubstep feest. De stage visuals komen als een halve bol om de mensen heen, zeker tot halverwege de tent, waardoor het licht je omringt. Enkele hoogtepunten die de naam Rampage eer aan deden dit jaar waren onder meer Maduk en Pendulum op vrijdag.
Snails was op zaterdag één van de hoogtepunten. Deze Canadese DJ heeft een eigen EDM subgenre gecreëerd genaamd Vomitstep en is verder met zijn muziek veelal te vergelijken met genre’s als dubstep, electro of trap. Het publiek kon hier een uur lang even helemaal uit zijn bol gaan.
Zondag trokken Modestep met hun dj-set en Killbox de tent weer lekker vol. Laatstgenoemde bleek een prima afsluiter te zijn van een weekend drum-’n-bass.
Dit bericht bekijken op Instagram
Netsky en The Chemical Brothers waardige headliners
Crash stond zondag in het teken van twee namen. Netsky en The Chemical Brothers. Deze twee headliners maakten dat Crash weer helemaal volliep. Netsky kreeg het publiek makkelijk op z’n handen en was een zeer waardige headliner. Daarna begon men zich uiteraard langzaam maar zeker te richten op The Chemical Brothers.
Op andere festivals waren het met name de visuals van The Chemical Brothers die de aandacht trokken. Bijna holografische lijnen en figuren springen letterlijk van het scherm af. Bijna op het einde schuiven nog even twee metershoge robots gebroederlijk op het podium, maar het is pas echt afgelopen na de hit ‘Galvanize’ die ze weer mixen naar ‘Block Rockin’ Beats’.
De feestgangers die na afloop nog geen zin hebben om te gaan slapen, en dat waren er behoorlijk wat, konden nog tot één uur ’s nachts terecht bij de overige stages. Voor de campinggasten was er daarna nog de Silent Disco. De sfeer zat er overduidelijk nog steeds goed in gezien de enorme rij.
We Are Electric is zoals de organisatie het zelf beschrijft afgesloten als de beste editie tot nu toe. Het weer is het hele weekend goed gebleven, met enkel op zaterdag even een klein miezerig buitje, maar het publiek had niets te klagen. Tot volgend jaar!
Foutje gezien? Mail de redactie.
Laatste berichten van John Smolenaers (toon alles)
- Cirque Du Soleil brengt voorstelling ‘TOTEM’ naar Malieveld Den Haag - 13 oktober, 2019
- Festival Report: We Are Electric 2019 beleeft geslaagde editie - 8 juli, 2019
- Live Report: Jasper Steverlinck komt tot zijn recht in ’t Rozenknopje - 11 juni, 2019
- Deadmau5 hoogtepunt We Are Electric festival 2018 - 14 november, 2018
- Solar Weekend 2018: Snikheet feestje aan de Waterplassen in Roermond - 7 augustus, 2018