Live review: “Is anyone drunk yet?” Tokio Hotel in Nijmegen en Amsterdam!

Geschreven door op 5 april 2017 om 15:58
Tokio Hotel - Foto: ©Tezz Photography (ArtiestenNieuws)

Twee weken geleden stond Tokio Hotel op het podium van Doornroosje in Nijmegen en Paradiso in Amsterdam! Wij van Artiesten Nieuws waren erbij en laten je graag de hoogtepunten van beide avonden herleven in onze review!

Tokio Hotel Dream Machine Tour

De vijfde en zesde show van de Dream Machine tour in Nijmegen en Amsterdam! Een van de eerste shows van de tour dus! Gaat alles goed of zijn er nog wat technische foutjes? Bij beide shows waren de fans al vroeg bij de venue te zien. Een uur voor de deuren opengingen stond de rij al helemaal om de hoek. In Nijmegen zouden de deuren om 18.00 uur opengaan. Het werd uiteindelijk 18.30 voordat er enige beweging kwam in de drukke rij. In Amsterdam gingen de deuren ook iets later open dan gepland. Het gevolg was dat de show ook iets later begon. Binnen in de poppodia hingen namelijk hele andere tijden.

Tokio Hotel - Foto: ©Tezz Photography

©Tezz Photography

Niemwegen?

Tokio Hotel doet niet aan een voorprogramma, dus na lang wachten en een goed plekje zoeken in de zaal is het eindelijk zover! De set begint met Something New. Alles is natuurlijk ook nieuw. Zo hebben de mannen voor deze tour weer een hele andere podium opstelling!

Na een lang intro valt het doek en zien we wat de band dit keer met het podium heeft gedaan. Tom en Georg staan hoog op het podium op een groot platform. In een cirkel staan er allerlei keyboards en elektronica. Bill staat tussen de gitarist en bassist in, maar komt later naar beneden en Gustav zit rechts achter zijn drumstel. De stelling waar Tom en Georg op staan is verlicht met allerlei vrolijke kleurtjes, waar je meteen helemaal vrolijk van wordt!

Na Something New is het tijd voor Boy Don’t Cry. De frontman staat inmiddels beneden. Dit nummer levert veel gil momentjes op bij alle fans, omdat er een woord Duits in wordt gezongen en Bill aan het dansen is. Het publiek heeft zeker last minute nog geoefend op alle nieuwe nummers en zingt deze song volop mee!

©Tezz Photography

Tokio Hotel – Foto: ©Tezz Photography

Meer muziek, minder praten

De set gaat verder met Feel it All van het vorige album dat de jongens uitbrachten. Met de Feel it All Tour stonden ze nog in TivoliVredenburg in 2015. Als het refrein begint en Bill begint te springen, gaat de hele zaal los. Van voor tot bijna helemaal achterin gaan de handen de lucht in en de voeten van de grond. Hier komen qua lichten ook de kleuren van de Feel it All Tour terug. Opnieuw neemt Bill het podium in beslag met zijn leuke dansjes! Wist je dat hij voor deze tour zelfs het dansen heeft ingestudeerd?

“Hey guys, what’s going on? You guys look so fucking great tonight! And it’s a pretty hard name, I’m trying to say it right. Niemeeën? Niemwegen?” Bijna Bill, bijna… Nog even oefenen. De dag daarna in Amsterdam is het wel iets makkelijker om zijn praatje te houden. De fans vinden de poging geweldig en beginnen te gillen, maar ook te lachen. “We’re so happy to be here. Welcome to the Dream Machine Tour. I wish you guys a beautiful night, thank you so much for coming out. Enjoy!” gaat de frontman verder als hij zelf ook klaar is met lachen. Dit is een van de weinige praatjes deze avond. Dit deed de band normaal wel meer, maar met de meer elektronische muziek is het meer muziek en minder praten tegen het publiek.

Tokio Hotel - Foto: ©Tezz Photography

©Tezz Photography

Ook oudere nummers

In tegenstelling tot het concert in 2015 spelen de jongens tijdens dit concert meer nummers van verschillende oudere platen! Zo is het nu de beurt aan Darkside of The Sun van Humanoid! Er is iets meer elektronica toegevoegd aan het nummer, zodat het meer bij het nieuwe album past, maar het klinkt nog steeds geweldig!

Tegen het eind van het nummer mag Tom eindelijk van het platform af. Met zijn gitaar gaat hij naast zijn broer staan. Ook Georg volgt en gaat tussen Bill en Gustav in staan om het einde van de song nog even iets meer de oude rock vibe te geven.

©Tezz Photography

Tokio Hotel – Foto: ©Tezz Photography

Oude maar niet eerder live gespeelde nummers zijn er ook nog!

Bijna alle nummers hebben de boys wel een keer live gespeeld. Er is één specifiek nummer, waarvan iedereen dacht dat het wel eens een radio hitje kon gaan worden, dat ze tijdens de Feel it All Tour niet live hebben gespeeld. Weet jij al om welk nummer het gaat? Juist, The Heart Get No Sleep! Tom blijft voor dit nummer even beneden staan. Links onder op het podium staan namelijk nog een keyboard en een paar drums. Zo vult de gitarist de muziek even op met mooie melodieën, terwijl onze diva even de tijd krijgt om zich om te kleden. Daarna krijgt Gustav nog even een momentje om zijn kunsten te laten horen.

Bill’s stem klinkt al door de zaal als hij langzaam het podium weer opkomt en van achter de grote stellage weer in beeld verschijnt. Dit is wel echt een nummer waar je Gustav goed op kan horen. Ook Tom laat zien dat hij aardig overweg kan met drumstokken. Georg kunnen we natuurlijk niet vergeten! Hij staat weer boven op het platform, waar hij veel ruimte heeft om te bewegen nu Tom beneden staat. De fans zijn heel blij dat het nummer eindelijk live wordt gespeeld en zingen uit volle borst mee.

Tokio Hotel - Foto: ©Tezz Photography

©Tezz Photography

Are we drunk already?

“How is everyone feeling so far? Are you guys okay? You guys back there, everything alright? Yeah? Over here? How are we doing with the drunk people? Is anyone drunk yet? It’s not enough people! I feel like at the end of the night everyone should be super wasted and sweaty and dancing. You look pretty drunk already, you should get another one.”

Het is weer tijd voor een nieuw nummer van het Dream Machine album, namelijk Better. “Cause I’m better, better, better, better, better of on my own,” zingt het publiek luidkeels mee. Dit catchy nummer wordt gevolgd door Cotton Candy Sky. Alle handen gaan de lucht in en zwaaien heen en weer. Bij het stukje tekst “But we have each other” gaat Bill heel lief bij zijn tweelingbroer staan, terwijl hij het richting Tom zingt.

Nog een catchy nummer volgt meteen! Bij We Found Us kun je gewoon niet stil blijven. Dan is het weer omkleed tijd. Een crew member komt het podium op en haalt nog meer drums voor het podium vandaan! Tom mag zich weer uitleven! Dit keer naast Gustav, samen gaan ze helemaal los. Daarna gaat Tom weer naar boven en worden de drums weer voor het podium gezet.

Tokio Hotel - Foto: ©Tezz Photography

©Tezz Photography

Geen Tokio Hotel show zonder akoestische set

Er worden drie krukken neergezet op het podium en dan is het tijd voor drie akoestische nummers! De eerste is Run Run Run. Een hele grote spotlight voor Bill, want er verschijnen overal bellen om hem heen. Het tweede akoestische nummer is Black, ja je hoort het goed! De Engelse versie van het nummer Schwarz! Het is heel erg lang geleden dat de band dit nummer heeft gespeeld. Ook Tom en Georg mogen beneden op één van de krukken komen zitten. De fans vinden het geweldig en zingen volop mee. Terwijl Bill de Engelse versie zingt, hoor je het hele publiek luidkeels in het Duits zingen.

Goed te merken is dat een groot gedeelte van de aanwezige fans, al erg lang fan is! Wat bij dit nummer ook erg opvalt is Georg’s bas! Die is namelijk doorzichtig en omringd door mooi blauw licht! Je zou bijna denken dat het glow in the dark is. Het laatste akoestische nummer is Easy, een heel erg mooi nummer live. Opnieuw zong iedereen mee. Voor het refrein verdwijnen Tom en Georg weer op het platform voor alle effecten. Later in het nummer komen ze weer terug naar beneden en zien we nog wat leuke Bill, Tom en Georg momentjes.

Tokio Hotel - Foto: ©Tezz Photography

©Tezz Photography

Geen konijnen op het podium

Tom krijgt nog een gitaar momentje, want broer lief is zich weer aan het omkleden. In de video van Girl Got a Gun is een heel groot konijn te zien. Dit konijn hebben ze niet mee op tour genomen. Georg en Tom staan met een arm in de lucht om te gebaren dat wij het refrein moeten meezingen. Het is leuk om het publiek het refrein te horen meezingen, omdat het eigenlijk een grote tongbreker is! Bill showt nog een keer zijn dans moves boven op het platform bij zijn twee bandleden. Dat hij er plezier in heeft is goed te zien.

Dan is het de beurt aan nog een Humanoid nummer, namelijk Automatic. De fans met vip-kaarten mogen op het podium komen. Heel de zaal inclusief Bill en de fans op het podium staan te springen. Om de beurt mag een enthousiaste fan een stukje met Bill meezingen, niet altijd even prettig om te horen, maar dit is wel een ding dat eigenlijk altijd gebeurd bij een Tokio Hotel concert. Eén meisje was aan de zijkant blijven zitten, omdat ze het podium niet op durfde. Bill loopt naar haar toe, zodat zij toch ook een stukje kan zingen. Bijna aan het einde van het nummer begeleid hij de fans weer naar de zijkant. Tom en Georg gaan nog even helemaal los boven op hun plekje.

Het laatste nummer van de avond al weer. Jeetje wat gaat dat snel. De boys eindigen de set met As Young As We Are. Maar huh, dan hebben we toch helemaal niet alle nieuwe nummers gehad?

Tokio Hotel - Foto: ©Tezz Photography

©Tezz Photography

Encore

De trouwe fans uit de begintijden weten maar al te goed, dat Tokio Hotel nooit weggaat zonder een encore! Met What if komen de mannen terug het podium op. Nog eventjes dansen voor ze weggaan, want een dansnummer is het wel. Dit doet dan ook de hele zaal! Nu is het een keer omgewisseld en mag Georg beneden komen spelen, terwijl Tom boven de elektronica regelt.

Dan het nummer waar we stiekem allemaal op gewacht hebben! Durch Den Monsun kan gewoon niet missen bij een Tokio Hotel show! En nog in het Duits gezongen ook! De fans zijn er zeker blij mee! Ook hier zijn wat elektronische effecten aan toegevoegd, zodat het beter in de set past. Maar het klinkt toch nog als onze goede oude hit. Bill laat hier het publiek heel veel zingen en dat doen ze maar al te graag! “Ich muss durch den monsun. Hinter die welt, ans ende der zeit. Bis kein regen mehr fällt. Gegen den sturm, Am abgrund entlang und wenn ich nicht mehr kann, denk ich daran.
Irgendwann laufen wir zusammen. Durch den monsun, dann wird alles gut,” klinkt het door de hele zaal!

De set eindigt dan echt met het nummer Stop, Babe. Een mooi nummer om de set mee af te sluiten. Het klopt dat niet alle nummers van het nieuwe album live zijn gespeeld, maar wel het overgrote deel. Drumstokken, plectrums en water wordt het publiek ingegooid en dan is het toch echt voorbij! Tot de volgende keer jongens!

Tokio Hotel - Foto: ©Tezz Photography

©Tezz Photography

Verschillen tussen Nijmegen en Amsterdam

Een set kan natuurlijk niet elke dag precies hetzelfde gespeeld worden. Het lag dichtbij elkaar, maar toch waren er enkele verschillen. Zo gooide Tom in Nijmegen zijn leren jasje in het publiek.

Nog een verschil was dat de show in Paradiso uitverkocht was. Dit verschil was goed te merken. De zaal in Amsterdam stond propvol. Je kon geen kant op. Wel leken de mannen iets enthousiaster in Paradiso. Dit heeft natuurlijk te maken met de uitverkochte zaal, maar ook nostalgie. De band speelde hier namelijk één van de eerste Nederlandse shows in 2006.

Nog een groot verschil: De wave doen met Gustav! Vroeger deed de drummer dit na elke show, maar in Nijmegen liet hij het achterwegen. In Amsterdam deed hij het wel. Gelukkig maar, dat kunnen we niet missen hoor Gustav!

En het laatste en misschien nog wel het grootste verschil tussen de shows is het geluid. De zaal van Paradiso heeft een beetje iets weg van een kerk, er zitten bij het podium ook glas in lood ramen. Hierdoor galmde het geluid iets meer en met de elektronica samen klonk dat af en toe een beetje te. Het geluid in Nijmegen was dan wel beter.

We zitten nu al weer met smart te wachten op het volgende concert in Nederland!

Alle foto’s zijn eigendom van Tezz Photography!