Live review: Moose Blood geeft indrukwekkende show in Haarlemse Patronaat

Geschreven door op 5 oktober 2016 om 13:13
Moose Blood - Foto: Kartien Luinenburg (ArtiestenNieuws)

Met de carrière van de Britse band Moose Blood gaat het goed. Stonden zij vorig jaar nog in het voorprogramma van Man Overboard, nu waren ze voor maar liefst twee headlineshows terug in Nederland!

Het is woensdag 28 september, de dag dat Moose Blood een concert geeft in het Haarlemse poppodium Patronaat. Iets aan de vroege kant, om 18:00, arriveren wij in Haarlem. Bij het poppodium hebben zich al een handjevol fans voor de deur verzameld. Dit terwijl er toch een frisse wind staat en het nog anderhalf uur duurt voordat de deuren open gaan, maar dat houdt de fans niet tegen. Ze kletsen met elkaar en wisselen verhalen uit; een aantal fans waren een dag eerder ook bij de uitverkochte show in Eindhoven.

Als dan eindelijk de deuren open gaan vormt er een nette rij voor de deur, iets wat bij veel andere concerten toch wel anders gaat. Geen geduw, geen geschreeuw, alles loopt op rolletjes.  Fans lopen geduldig de zaal binnen, en aan de sfeer die er hangt is te merken dat iedereen erg naar het concert uitkijkt. We hebben er zin in!

Luca Brasi

Precies op tijd komen de heren van Luca Brasi op, het eerste voorprogramma. De Australiërs weten de op dat moment halfvolle zaal op z’n kop te zetten en spelen snel door hun set heen. De set is gevuld met enkele toffe gitaarsolo’s waar het publiek dan ook goed op reageert. Verder moet het aanwezige publiek er nog wat inkomen, het dak gaat er nog niet helemaal af. Hoewel dat niet erg is; het is pas de eerste band van de avond en een prima opwarmer voor het tweede voorprogramma: PUP.

PUP

Een klein half uurtje later komen de mannen van PUP op. De zaal is inmiddels al wat meer gevuld, en er heeft zich in het midden een echte club van die-hard fans gevormd. De frontman geeft aan dankbaar te zijn, dit omdat ze een jaar geleden nog maar voor 4 mensen speelden. Het clubje fans in het midden zingt ieder woord van de band foutloos mee en moshen er van begin af aan op los. Dat de Canadese band een perfecte opwarmer voor Moose Blood is blijkt wel. Het publiek lijkt zich uitstekend te vermaken, al lijken de wat jongere fans vooraan liever rustig te willen toekijken in plaats van mee te gaan in het moshgeweld achter hen. Het is de laatste dag dat de heren mee op tour zijn met Moose Blood. Een geslaagd laatste optreden kunnen we concluderen!

Moose Blood

Een kwartier vroeger dan oorspronkelijk gepland komen de heren van Moose Blood het podium op. Een luid gejuich volgt, en het optreden is dan eindelijk begonnen. De sfeer zit er meteen goed in. Al snel komt de eerste crowdsurfer het podium op, waarna er al snel meer volgen. Frontman Eddy Brewerton geeft aan dat de fans voorzichtig moet zijn met elkaar, en dat valt goed bij het publiek. Vooral de tienermeisjes lijken de band definitief in hun harten gesloten te hebben.

Moose Blood - Foto: Kartien Luinenburg

Moose Blood – Foto: Kartien Luinenburg

De groep maakt een verlegen indruk; er wordt niet veel gekletst tussendoor en de mannen laten de muziek voor zich spreken. Tussendoor wordt er nog wel tijd gemaakt om een tekening van een fan te signeren, iets wat het publiek wederom goed kan waarderen.

Moose Blood speelt een gevarieerde setlist met ongeveer evenveel nummers van hun eerste album als van het onlangs uitgekomen Blush. De oude en nieuwe nummers gaan vloeiend in elkaar over. Zo werd er geopend met nieuwe meezingers als Pastel en Honey, maar komen ook zeer emotionele liedjes zoals Cherry langs. Een groot deel van het publiek zingt bij vrijwel alle nummers foutloos mee, wat voor enkele kippenvelmomentjes zorgt. Zonder van het podium af te gaan werken de Britten hun setlist af, die wordt geëindigd met de ijzersterke nieuwste single Knuckles.

Al met al weet de live performance van de heren ons positief te verrassen. De zang van Brewerton is prachtig, en de band weet met hun vlekkeloze performance en indrukwekkende roze visuals een heerlijk intieme sfeer te creëren die gedurende het hele concert wordt vastgehouden. Een ding is zeker: Moose Blood gaat voor veel verrassingen zorgen in de toekomst!

Tekst: Jasper, Kartien

Volg Artiestennieuws en blijf altijd op de hoogte van de belangrijkste concertaankondigingen en de leukste muzieknieuwtjes.