Live review: Frank Turner in het Amsterdamse Bostheater

Geschreven door op 6 september 2016 om 14:43
Frank Turner & the sleeping souls - Fotocredits Roberta - Flickr (CC BY 2.0)

Het affiche leek op voorhand al perfect: ras-entertainer Frank Turner die een optreden geeft in ’t openluchttheater midden in het Amsterdamse Bos. De populaire folkpunker wist wel raad met deze setting en gaf een onvergetelijke show op deze betoverende locatie.

Voorprogramma: Call It Off en Tim Vantol

De mannen van Call It Off hebben de eer om de avond te openen. De twee leden van de Eindhovense band, die normaal gesproken met vier man op het podium staat, laten het publiek gauw weten dat de akoestische duosetting waarin ze deze avond verschijnen voor hen ook nog wat onwennig is. In het begin is ’t dan ook nog even aftasten, en ook een deel van het publiek moet er duidelijk nog even inkomen; hier en daar wordt er nog rustig gepraat en/of sfeer geproefd rondom het Bostheater. Toch worden de verzoekjes van de sympathieke jongens om mee te klappen en mee te zingen met stijgend enthousiasme beantwoord, en veel mensen lijken de akoestische interpretatie van hun poppy punknummers uiteindelijk wel te kunnen waarderen.

Call It Off

Call It Off – Amsterdamse Bostheater

Naarmate de zon verder ondergaat en de tribunes vol beginnen te stromen, wordt de sfeer steeds beter. Op het moment dat Tim Vantol het podium betreedt, neemt het eerste groepje fanatiekelingen al de moeite om de banken te verlaten en vooraan te gaan staan. Met een verzameling lekkere meezingers weet de singer-songwriter ook de rest van de bezoekers al snel bij zijn optreden te betrekken. Zijn nummers dienen bovendien als een ideaal voorproefje van wat er daarna gaat komen. De sterke folkpunk-muziek van Vantol doet af en toe denken aan het werk van de man waar iedereen toch het meest naar uitkijkt: Frank Turner.

Frank Turner: alles wat je ervan verwacht en meer

Als Frank Turner ten tonele verschijnt in het inmiddels donkere bos met zijn compagnon Matt Nasir, die de liedjes met zijn mandoline begeleidt, duurt het niet lang voor de toon is gezet. De Engelsman weet precies hoe hij een liveshow moet aanpakken en start met een aantal bekende hits die een vast onderdeel van zijn setlist vormen zoals Long Live the Queen, Recovery en The Road. Turner laat zijn fans echter ook snel weten dat het geen standaard show gaat worden. Zo worden een aantal oude en onbekendere nummers afgestoft en passeert zelfs een betoverende akoestische interpretatie van Smiling at Strangers on Trains, van zijn oude hardcorepunk-band Million Dead, de revue. Zoals zijn steeds groter wordende fanbase inmiddels wel gewend is, bevat het optreden ook weer een gezonde dosis droge humor tussen de liedjes door.

Een waardig einde

Er is echter ook plaats voor wat serieuzere momenten. Zo legt Frank Turner uit dat hij een nieuw nummer met de naam Eye of the Day heeft geschreven over een vaak onterecht vergeten vrouw uit de Nederlandse geschiedenis: Mata Hari. Hij vraagt het publiek om voor deze exclusieve gelegenheid de smartphones weg te laten, maar dit verzoek was eigenlijk al niet eens meer nodig: vrijwel iedereen geniet inmiddels aandachtig van de intieme show zonder hun telefoon überhaupt nog aan te raken. Tegen het einde van het concert besluiten Turner en Nasir het verdwijnen van het podium voor de toegift over te slaan. Het duo covert o.a. nog Live and Let Die, bekend van de gelijknamige James Bond-film en Somebody to Love van Queen: een mooi eerbetoon op de 70e geboortedag van Freddie Mercury. Het duo sluit de avond vervolgens af met de knaller Get Better van Turners meest recente album.

Conclusie

Al met al voldoet het concert aan de hoge verwachtingen. Call It Off en Tim Vantol verzorgen een prima voorprogramma, en Frank Turner bewijst eens te meer dat hij in staat is om in iedere setting wel een goede show geven. Het is een bijzonder sfeervolle avond die zowel de artiesten zelf als het publiek waarschijnlijk nog lang zal heugen.