Black Label Society trakteert fans in Melkweg op eindeloze gitaarsolo’s

Geschreven door op 2 april 2018 om 14:26
Zakk Wylde (Zakk Sabbath, Black Label Society, Ozzy Osbourne) - Foto Staff Sgt. Sara Keller (Wikimedia, public domain)

Afgelopen Goede Vrijdag draaide het voor één keer om een totaal andere man met lang haar en een baard! Gitaar-god Zakk Wylde en zijn band Black Label Society bliezen het publiek in de Melkweg omver en Artiesten Nieuws was erbij!

Black Label Society blaast publiek in de Melkweg omver

Nadat de fans in het Amsterdamse podium flink opgewarmd zijn door supportact Monolord, gaat het podium verscholen achter een enorm zwart doek met het Black Label Society logo. Traditiegetrouw bij de shows van de band, wordt even na half negen een mash-up van Led Zeppelin’s ‘Whole Lotta Love’ en Black Sabbath’s ‘War Pigs’ ingezet, waarna het doek valt.

Het doek onthult frontman Zakk Wylde, ritme-gitarist Dario Lorina en bassist John DeServio met z’n drieën headbangend op een rij, met drummer Jeff Fabb er vlak achter. De rockers zetten de toon met de hard rockende openingstrack ‘Genocide Junkies’. De eerste woorden van zanger en lead-gitarist Wylde zijn onverstaanbaar, maar de soundcrew weet dit probleem gelukkig al snel te corrigeren.

Publiek wordt wakker

Het publiek in de bomvolle Melkweg lijkt de eerste nummers nog wat overdonderd door de muur van geluid die op ze wordt afgevuurd. Veel ruimte om te bewegen is er ook niet, zowel de vloer als het balkon in het Amsterdamse poppodium staat volledig volgepakt met fans.

Frontman Zakk Wylde helpt het publiek een handje met loskomen, door bij het intro van track ‘Bleed For Me’ zijn vuist de lucht in te gooien op de maat van de muziek. De fans kopiëren de beweging van de ruige zanger en de eerste pits van de avond zijn een feit! Het publiek is wakker en laat zich regelmatig horen, zoals bij track ‘Suicide Messiah’, dat massaal meegezongen wordt.

Showman

Black Label Society bracht in januari haar nieuwe plaat ‘Grimmest Hits’ uit. Het ijzersterke nieuwe album heeft vanavond een prominente plek gekregen in de set van de rockers. Tracks als ‘Trampled Down Below’, het lekkere, blues-achtige ‘All That Once Shined’ en single ‘Room of Nightmares’ lijken in de smaak te vallen bij de fans. Frontman Wylde, staand op een plateau in het midden van het podium met zijn armen over elkaar, kijkt tevreden de zaal in.

De inmiddels 51-jarige gitarist laat nog altijd zien een begenadigd showman te zijn. Wylde gaat het ene moment al bonkend op zijn borst als een gorilla tekeer, terwijl hij het andere moment, met zijn lange haar, woeste baard en armen gespreid, als een soort Jezus op het podium staat. Op Goede Vrijdag nota bene!

Zakk Wylde (Black Label Society, Ozzy Osbourne) - Foto Staff Sgt. Sara Keller (Wikimedia, public domain)

Zakk Wylde (Black Label Society) – Foto: Staff Sgt. Sara Keller (Wikimedia Commons)

Veelzijdigheid

Na een serie zware tracks is het tijd voor een welverdiend rustmoment. Met het rustige ‘Bridge to Cross’ en het akoestische ‘Spoke in the Wheel’ last Black Label Society een korte adempauze in, in het midden van de set. Voor de track ‘In This River’ neemt Wylde zelfs plaats achter een vleugel. Bezoekers die iets minder bekend zijn met het werk van de metalband zullen wellicht verrast opgekeken hebben door de mooie, gevoelige noten die Wylde uit de piano krijgt.

Helaas lijkt een klein deel van het publiek geen trek te hebben in het rustige deel van de set, getuige het rumoer in de zaal. Toch zijn de nummers een welkome verandering in de show en is het vooral een mooi moment voor Zakk om zijn talenten te tonen.

Eindeloze solo’s

Want dat Wylde talent heeft, dat wordt vanavond maar weer eens meer dan duidelijk. De excentrieke voorman wordt wereldwijd geroemd, en af en toe enigszins bespot, om zijn oneindige gitaarsolo’s. Ook de fans die vanavond in de Melkweg staan ontkomen niet aan het eindeloze ge-shred van de gitarist. De zanger gooit moeiteloos de ene na de andere eindeloze gitaarsolo de zaal in. Natuurlijk inclusief zijn kenmerkende pinch harmonics, de techniek waar hij om bekend staat.

Tijdens track ‘Fire It Up’ duikt Wylde plotseling, in het midden van zijn solo, het publiek. Al shreddend baant de frontman zich een weg door het publiek, dat dolenthousiast uit haar dak gaat. De gitarist gaat de trap op richting het balkon, waar hij met zijn gitaar over de balustrade een minutenlange solo de zaal in blaast. Wylde plaatst zijn gitaar al spelend achter zijn hoofd en loopt, terwijl hij de gitaar achter zijn hoofd blijft spelen, terug de trap af en het podium op om zijn solo met zijn tanden, in ware Jimi Hendrix-stijl, te beëindigen.

shred-feest

De band en Wylde hebben het publiek inmiddels volledig in hun hand. Tijdens de laatste twee tracks, ‘Concrete Jungle’ en fan-favoriet ‘Stillborn’, laten de fans nog éénmaal van zich horen, alvorens met een schorre keel en stijve nek huiswaarts te keren. Black Label Society toont vanavond haar veelzijdigheid aan de Melkweg, maar staat vooral garant voor een keihard shred-feest en een flinke dosis metal. Zoals het hoort.