Live review: Guus Meeuwis zet de Ziggo Dome op z’n kop

Geschreven door op 5 december 2016 om 16:05
Guus Meeuwis - Foto: Dennistd - Bron: Wikimedia Commons

Afgelopen vrijdag en zaterdag was het dan eindelijk weer tijd voor Groots met een zachte G. Nu al? Jazeker, naast de gebruikelijke zomerconcerten in het Philips Stadion te Eindhoven besloot Guus Meeuwis dat het maar eens tijd werd voor twee winterconcerten in de Ziggo Dome.

Kersttruien bij de Ziggo Dome

Op weg naar de Ziggo Dome kun je er niet omheen: de kersttruien. In alle soorten en maten, maar de kersttrui die nog wel het meeste opvalt is die met Guus erop. Erg leuk gevonden. Niet alleen de diverse kersttruien, maar ook vrolijke gezichten en divers gezang zorgen ervoor dat de sfeer buiten de concerthal er al goed in zit. Er zijn geen rijen dus we kunnen snel naar binnen, en we zijn erg benieuwd naar wat komen gaat…

Team Guus on stage

Voorafgaand aan het concert van Guus Meeuwis is er ruimte voor een voorprogramma, dat opgevuld wordt door de kandidaten van Team Guus uit televisieprogramma The Voice of Holland. Iedere kandidaat krijgt de kans een solonummer ten gehore te brengen. De ene kandidaat slaagt hier duidelijk beter in dan de andere kandidaat. Degenen die opvallen zijn CPG, John Vooijs en Melany Sharon. Deze kandidaten staan vol overtuiging op het podium en zorgen bij de eerste noten gelijk voor de juiste sfeer. Het ‘Voice of Holland’-voorprogramma had wel iets vlotter gemogen en daarnaast was het duidelijk dat dit niet het podium was voor het zingen van ballads. Deze nummers worden duidelijk minder goed ontvangen dan de up-tempo nummers.

Ruig kerstnummer

Iets over half negen gaan de zaallichten uit en gaat het beginnen. Gelijk wordt de grote hit Brabant ingezet. Het is pas het eerste nummer, maar de zaal is nu al in extase. Er wordt gesprongen, gedanst en luidkeels meegezongen. De eerste gast die zijn intrede doet, is Sinterklaas. Dit resulteert in het zingen van verschillende sinterklaasliedjes en zorgt voor veel decembergezelligheid. Na weer wat uit eigen repertoire stelt Guus voor terug te blikken op de vele mooie sportmomenten van 2016. Eén van de hoogtepunten hieruit is Sanne Wevers. Zij wordt dan ook geheel onverwachts aangekondigd en voert één van haar turnoefeningen uit. Het is onverwachts, maar wat geweldig! Naast Sinterklaas is er natuurlijk ook ruimte voor de Kerstman. Deze komt dan ook met een arrenslee en een hoop bombarie de zaal binnen. Guus zingt samen met de nogal uitbundige Kerstman, overigens gespeeld door Jeroen van Koningsbrugge, een ietwat ruig kerstnummer. Het publiek is dolenthousiast en zingt het lekker mee. Naast Sinterklaas, Sanne Wevers en de Kerstman maken ook Diggy Dex en de nog redelijk onbekende Charl Delemarre hun opwachting. Vooral op het nummer wat Guus Meeuwis met Diggy Dex heeft gemaakt, de single Tabee, wordt erg enthousiast gereageerd en wordt dan ook luidkeels meegezongen. De laatste nummers die door de Ziggo Dome klinken zijn Per Spoor, nogmaals het nummer Tabee en samen met het vuurwerk zorgt dit voor een spetterend einde.

Topsfeer

Conclusie: de eerste wintereditie van Groots met een zachte G is meer dan geslaagd. De welbekende nummers van Guus en de vele gastartiesten zorgen voor een topsfeer. De Ziggo Dome stond werkelijk op z’n kop! Dus Guus, hopelijk zien we je volgend jaar december weer. We kijken er nu al naar uit!