Live review: Halsey in Melkweg Amsterdam

Geschreven door op 29 februari 2016 om 13:15

Vrijdag 26 februari stond electropopzangeres Halsey op het podium van de Melkweg. Het was de eerste keer dat de zangeres in Nederland was, en wij van ArtiestenNieuws waren er bij.

Halsey eerste keer naar Nederland

Er staat een lange rij tienermeisjes buiten te wachten tot eindelijk de deuren van de Melkweg open gaan. Iets na zevenen is het zover en begint de rij te bewegen. Mensen stromen langzaam de grote zaal binnen, een plekje zoekend zodat het podium goed te zien valt. De sfeer is opgewonden, iedereen heeft er duidelijk zin in. Heel erg veel zin, blijkt wel. Zodra er maar een lamp uitgaat, of een Justin Bieber-liedje voorbij komt, begint iedereen al te gillen en dat is nog voordat het voorprogramma is begonnen. Die eer is aan BØRNS, een Amerikaanse indiepopzanger uit Michigan. Samen met een band staat hij op het podium, en hij doet het leuk. Het publiek klapt enthousiast voor hem, maar na het vierde liedje heeft iedereen het wel een beetje gehad: Halsey moet het podium betreden! Dat gebeurt eindelijk om 9 uur. De lichten gaan uit, het gegil gaat nog een paar volumes omhoog, en dan stapt Halsey eindelijk op het podium.

Veel gegil

Kort haar, kniehoge laarzen, een glitterbroekje, een crop top en een wit jasje: zo bestijgt Halsey het podium van de Melkweg. Ze begint meteen enthousiast aan haar eerste nummer, wat vast hartstikke goed klinkt, maar door het gekrijs van de zaal niet helemaal te verstaan is. Het jasje gaat al snel uit, wat natuurlijk nog meer gegil oplevert. De eerste drie nummers zingt ze aan een stuk door, maar daarna begint ze wat met het publiek te praten. Dat het haar eerste keer in Amsterdam is, en dat ze het geweldig vindt. Of de zaal het ook zo geweldig vindt. Nog meer gegil en gezwaai met glowsticks. “Someone once told me the Netherlands is supposed to be a quiet country.. I think they are wrong.” En ja hoor, nog meer oorverdovend gegil, wat Halsey aan het lachen maakt.

Badlands

Wanneer het gegil wat minder is, is duidelijk te horen dat Halsey kan zingen. Haar stem klinkt precies als op het album. Alle bekende nummers van haar album Badlands komen voorbij: Gasoline, Hold Me Down, New Americana en ook het nummer Colors waar ze een dag eerder de videoclip van uitbracht. Ook zingt ze het eerste nummer wat ze ooit schreef: Ghost. Halsey zet een hele sterke show neer, waar niks op aan te merken is. De fans in de zaal maken het wat minder leuk. Gegil om de tien seconden waardoor halve nummers niet te horen zijn en op een gegeven moment gooien ze hun glowsticks op het podium terwijl gezegd was dit niet te doen. Erg jammer. Maar Halsey zelf laat zich niet kisten. “Some people see this as a job, and they’re fucking idiots. This is the sickest thing I’ve ever done!”

Als ik niet lig te slapen, luister ik naar muziek.