Live Report: Septicflesh en Inquisition in Doornroosje

Geschreven door op 26 januari 2018 om 15:43
Septicflesh - Bron: Wikimedia Commons - Fotocredits: Vassil - (CC BY 3.0)

Op woensdag 24 januari kleurde de lucht zwart in Nijmegen. De diepe duistere en mysterieuze tonen van Septicflesh en Inquisition klonken die avond in Doornroosje. Artiesten Nieuws was er bij.

Egyptische black metal

De co-headline tour neemt vanavond een support act uit Egypte mee. Black metalband Odious mag het publiek in de zaal opwarmen voor deze heftige avond. Iets voor 20:00 beginnen de heren aan hun set, voor een nog half lege zaal. De eerste toon wordt gezet met hun nummer ‘Dungeon Keys, wat doet denken aan de muziek van de band Nile.

Het is direct duidelijk dat het geluid niet perfect staat afgesteld, de zanger heeft er moeite mee om boven het geluid van de drums en bas uit te komen. De frontman doet regelmatig een poging om het publiek mee te krijgen, maar dit is helaas zonder succes. Na een half uur komt er met ‘Hot Blood Fumes een einde aan de set.

Muziek speelt de hoofdrol

Inmiddels is de zaal al wat verder volgestroomd met mensen die vanavond speciaal hun Inquisition of Septicflesh bandshirt uit de kast hebben getrokken. Dan is het de beurt aan Inquisition om haar kunsten te vertonen. Deze tweekoppige band uit Amerika houdt er strakke shows op na, waarin de muziek de hoofdrol speelt. De set begint met ‘From Chaos They Came, welke haarfijn overgaat in ‘Hymn For A Dead Star‘.

Het podium is verfraaid met grote vlaggen en ook een lichtshow ontbreekt vanavond niet. Een aantal nummers verder neemt de frontman voor het eerst de tijd om tegen het publiek te spreken. Hij verwelkomt iedereen die vanavond naar Nijmegen is afgereisd, en vertelt al snel dat het doel van de twee mannen is om een zo goed mogelijke show af te leveren aan de fans. Dat betekent dus dat er geen tijd is voor een praatje, en ze snel doorgaan met het volgende nummer.

Ondanks dat de bandleden maar met zijn tweeën zijn, mist er niets in hun nummers. Ze spelen strak en de muziek komt goed over. Inquisition is erg goed in wat zij doen en dit laten ze dan ook graag zien. Voor wie zich niet heel goed heeft verdiept in hun muziek, kennen de nummers weinig afwisseling en lijkt het werk misschien erg op elkaar. Maar dit doet niet onder voor de kwalitatief hoogstaande muziek die zij leveren. Nadat de laatste noten van ‘A Magnificent Crypt Of Stars zijn gespeeld, klinkt er een lange outro waarbij de bandleden zonder gedag te zeggen het podium verlaten.

Een mysterieus randje

Zeven minuten voor 22:00 gaat het licht uit en klinkt er geluid uit de speakers. Septicflesh laat echter wel even op zich wachten, want pas om klokslag 22:00 betreedt de band het podium. Ze worden warm onthaald door de fans, waarna ze aftrappen met ‘Portrait Of A Headless Man van het nieuwe album ‘Codex Omega. Er worden vanavond maar liefst vijf nummers van dit album gespeeld, en dat is zeker niet vervelend aangezien Codex Omega een meesterwerk is. Gelukkig worden de voorgaande albums niet vergeten en kunnen we ook genieten van onder anderen ‘The Vampire From Nazareth en ‘Pyramid God.

De mensen die speciaal voor deze Grieken zijn gekomen vanavond, hebben zich allen verzameld op de eerste rijen voor het podium. Het publiek gaat dan ook graag mee in het verzoek van de zanger om de vuisten in de lucht te steken. De band speelt strak en zet hun nummers live goed neer. Het is de orkestrale muziek die de songs een mysterieus randje geeft, en wat bij menigeen kippenvel bezorgt. Het blijft jammer dat dit tijdens een liveshow van een bandje komt, want wat zou het gaaf zijn om dit ook live mee te maken! De zanger merkt regelmatig op ‘’feel the music’’, en dat is inderdaad wat je bij deze band moet doen. Je moet de muziek kunnen voelen en dan komt het helemaal tot zijn recht.

Waar het bij de voorgaande bands redelijk rustig is gebleven in de zaal, ontstaat er zo nu en dan zelfs een circle pit. ‘Enemy Of Truth en ‘Dante’s Inferno worden afgewisseld met het wat oudere ‘Communion. En met ‘Dark Art komt er een einde aan deze strakke maar magische set.

Bronnen: YouTube, Bol.com