Deze 4 artiesten promootten hun albums met crazy marketingstunts

Geschreven door op 14 september 2017 om 10:59
Beyoncé - Fotocredits: Nat Ch Villa (Wikimedia Commons, CC BY 2.0)

In tijden van illegale downloads en streamingdiensten is er meer nodig om een nieuwe plaat aan de man te brengen. Deze artiesten hebben dat goed begrepen. Zij verkochten miljoenen albums dankzij creatieve en bizarre marketingstunts .

bizarre marketingstunts

Mysterieuze posters in de straten, vreemde posts op social media of zelfs een ‘bedrijf’ dat wordt opgericht om een nieuw album aan het licht te brengen. Niets is te gek. Hieronder 4 artiesten die alle mogelijke marketingstunts uit de kast haalden ter promotie van hun nieuwe album:

Beyoncé – Lemonade

Beyoncé zou Beyoncé niet zijn als ze de wereld niet op zou schrikken met een nieuw album. In 2013 dropte ze al zonder aankondiging haar self-titled album ‘Beyconcé‘ uit op ITunes, compleet met videoclips bij ieder nummer. Ook vorig jaar haalde ze alles uit de kast tijdens de Amerikaanse Super Bowl door zonder aankondiging een nieuw nummer te zingen.

Daarna dook er een mysterieuze trailer van Lemonade op HBO. Nog steeds was het onduidelijk wat Beyoncé van plan was, tot Lemonade uit het niets op HBO verscheen als een aan een schakeling van videoclips en poëzie. Queen B blijft ons verrassen.

YouTube player

TLC – TLC

In 2015 werd bekend dat de R&B-groep TLC, een van de succesvolste girlbands aller tijden,  na 15 jaar een laatste album zou gaan maken. De campagne die erbij hoorde werd voor de opnames al gestart, want er moest eerst een budget komen.

Via Kickstarter konden fans geld doneren om de opnames mogelijk te kunnen maken. Dit werd massaal gedaan en ook popzangeres Katy Perry besloot een duit in het zakje te doen, ze doneerde maar liefst 5000 euro. Het geld stroomde binnen en het album kon gemaakt worden, toch moesten fans van TLC nog 2 jaar wachten tot het self-titled album ‘TLC‘ eindelijk uitkwam op 30 juni 2017. Als dat geen trouwe fans zijn?

TLC T-Boz & Chilli met Lil' Mama - Foto: Disney | ABC Television Group | Flickr

TLC T-Boz & Chilli met Lil’ Mama – Foto: Disney | ABC Television Group | Flickr

Arcade Fire – Everything Now

Een van de meest recente marketingstunts is die van de Amerikaanse band Arcade Fire. Op 28 juli brachten zij hun nieuwe album ‘Everything now’ uit. Op het nieuwe album geeft de band commentaar op de materialistische consumptiemaatschappij van deze tijd.

De filosofie achter het album is overal te zien: de website werd aangepast, overal waren logo’s van het bedrijf ‘Everything Now’ te zien, de songteksten bij de lp staan op een reclamefolder gedrukt en fans kregen mails met vreemde kledingvoorschriften tijdens concerten van de band: Geen tanktops, teenslippers of shirts met logo’s waren toegestaan. Alleen ‘hip en trendy’ voldeed aan de eisen.

Om het allemaal nog vreemder en verwarrender te maken, verscheen er voor de release een negatieve fake-review over het album op internet, die de band zelf online had gezet. Ook maakte de band de bekritiseerde t-shirts van Kylie en Kendall Jenner na, maar dan met hun eigen logo erop.

Taylor Swift – Reputation

‘The old Taylor is dead.’ Dat is duidelijke taal. Taylor Swift is met haar campagne rondom haar nieuwe album ‘Reputation’ vastbesloten om haar oude, zoetsappige, imago voorgoed achter zich te laten en een andere weg in te slaan.

Op de VMA’s (awardshow van MTV voor beste videoclips) schitterde ze in afwezigheid en sloeg haar nieuwe clip ‘Look What You Made Me Do’ in als een bom. Ook voor haar fans gaat er een hoop veranderen.

Taylor Swift - Foto: Eva Rinaldi (CC Flickr)

Taylor Swift – Foto: Eva Rinaldi (CC Flickr)

Om bij een Taylor Swift concert aanwezig te zijn moet je niet alleen kaarten kopen, maar ook een account aanmaken bij Ticketmaster. Dat account houdt vervolgens bij hoeveel je Taylor Swift promoot op social media, of je merchandise koopt en of je haar videoclips wel voldoende bekijkt. Hoe actiever je bent, hoe meer kans je hebt om aan concertkaarten te komen. Een goede zet om ticketrobots buiten de deur te houden, maar of iedere fan er zo blij mee is?

 

Bron: HBO, Volkskrant, NPO3FM, TheFader, NRC

Foutje gezien? Mail de redactie.​

The following two tabs change content below.

Laatste berichten van Rozemarijn van der Stelt (toon alles)

Deel artikel:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.