Live review: Aurora in TivoliVredenburg: “Level 7 emotionalness”

Geschreven door op 21 oktober 2016 om 12:43
Aurora - Foto: DeShaun Craddock - Flickr (CC BY-NC-ND 2.0)

Op donderdag 19 oktober stond de Noorse zangeres Aurora Aksnes in TivoliVredenburg. Samen met haar achtergrondband gaf ze een meeslepend concert dat van begin tot eind een ware emotionele rollercoaster was die je bijna zou doen vergeten dat Aurora pas 20 jaar oud is!

Voorprogramma: Rachel Louise en dePresno

Uiteraard was de beurt eerst aan de supportacts. Wat hierbij opvalt, is dat de zaal direct al voor het grootste deel is gevuld; het is duidelijk dat de meesten zijn gekomen voor een volledig avondje genieten.

Dit wordt nog eens benadrukt door het feit dat het publiek vanaf het begin ademloos toekijkt en geniet van Rachel Louise die samen met haar begeleidende gitarist Ocker Gevaerts o.a. nieuw werk laat horen dat ze met de producers van Aurora heeft opgenomen in Noorwegen. De Utrechtse bedankt de zaal expliciet voor hun stilte en het aandachtig luisteren. Met haar overwegend rustige en catchy liedjes verzorgt ze een meer dan prima opening van de avond.

Het duurt niet lang voordat dePresno het podium betreedt. Aurora’s land- en generatiegenoot brengt kalme maar krachtige electropop ten gehore die samen met de indrukwekkende visuals voor wederom een mooi optreden zorgt. Helaas klinkt er toch iets meer gepraat vanuit het publiek, maar dat ligt niet aan de performance van de sympathieke Noor die in zijn zang moeiteloos van hoog naar laag switcht. Tussendoor laat de jonge artiest weten dat hij zich heeft vermaakt in Utrecht. Niet alleen maakte de infrastructuur indruk op hem, maar hij was vooral ook blij verrast door het fastfood in de stad:

The city has its own shop just for fries…I wanna move here!
-dePresno

Aurora Warriors and Weirdos

Aurora: Warriors and Weirdos welkomstbord

Aurora: emotionele rollercoaster

Nadat Aurora samen met haar achtergrondband onder luid gejuich opkomt, laat de zangeres in eerste instantie de muziek voor zich spreken. Er komt een diverse verzameling liedjes voorbij zoals het kalme Black Water Lilies van haar debuutalbum en het sprookjesachtige/creepy In Boxes van haar Running with the Wolves EP. Verderop komen ook nummers als Animal Soul en We Were Going to Do That langs, die nog geen officiële release hebben gekregen.

Aurora neemt meermaals de moeite om op haar typerende, zeer bescheiden wijze haar oprechte dank uit te spreken aan het publiek, en ze laat weten van het herfstweer in Utrecht te hebben genoten. Er is hierbij ook ruimte voor wat humor; zo vertelt de dierenliefhebster dat ze bij het plakken van een dode vlinder in haar plakboek superglue heeft gebruikt die nog altijd aan haar vingers kleeft.

Na het prachtige nummer Lucky laat de Noorse artieste merken dat ze zelf emotioneel wordt van de sfeer, waarna ze een traantje wegpinkt. Ze heeft dan ook meer dan gelijk als ze zegt dat ze voelt dat de zaal vol zit met emotionele mensen. Gedurende het concert zijn er meerdere mensen van alle leeftijden te zien die hun emoties openlijk tonen. Er zijn zelfs fans te horen die “You’re not the only one crying” en “Yay emotions” roepen. Een betere illustratie van de sfeer is er eigenlijk niet. Met een lach geeft de jonge zangeres de avond een 7 op de schaal van wat ze zelf “emotionalness” noemt en gaat ze weer verder met het optreden.

I’m not sad, just emotional…This room is full of emotional people! -Aurora

Langzamerhand wordt er naar het einde toegewerkt. Over de opbouw van de show lijkt goed te zijn nagedacht; met de knallers I Went Too Far, Running with the Wolves en Conqueror gooit zowel Aurora als het publiek alle schroom van zich af en wordt er volop meegezongen en door sommigen zelfs meegedanst. Huppelend verdwijnt ze van het podium, maar niet voordat ze de vele cadeaus heeft opgepakt die eerder door fans op de eerste rij zijn aangereikt.

Aurora TivoliVredenburg

Aurora – TivoliVredenburg (Utrecht)

Wanneer ze op de planken terugkeert voor de toegift pakt Aurora een pluche hond op die in de tussentijd op het podium is geworpen. Met het knuffeldier in haar armen sluit Aurora de avond af met Through the Eyes of a Child: een wonderschoon lied over het terugverlangen naar de onschuld en het geluk van het kind zijn.

Nadat het podium definitief is verlaten, zijn er nog heel wat mensen die nog even de emoties moeten verwerken; een bevestiging van het enorme talent van de pas 20-jarige zangeres die een grote carrière voor zich heeft!