Live Report: Noname rouwt en leeft in de Melkweg

Geschreven door op 5 april 2019 om 14:48
Noname - Fotocredits: Nyaomi - Flickr (CC BY-ND 2.0)

Op woensdag 3 april gaf de Amerikaanse rapper en poëet Noname een uitverkochte show in de Amsterdamse Melkweg. Artiesten Nieuws was erbij!

Live Report: Noname in de Melkweg

Een makkelijke week voor Noname is het niet. Op 31 maart verloor ze haar vriend en collega-rapper Nipsey aan een schietpartij in Los Angeles. Nog geen twee dagen later staat ze op het podium in het Brusselse Botanique, met tranen in haar ogen. “Everyone is getting their tickets refunded”, verontschuldigde ze zich voor ze haar set vroegtijdig afsloot.

Maar Fatimah Nyeema Warner, zoals de rapper uit Chicago eigenlijk heet, laat zich ondanks haar rouw niet kennen. Wanneer sympathiek voorprogramma theMIND (onder andere producer van artiesten als Smino, SABA en Mick Jenkins, Chicago-style) heeft opgewarmd, betreedt een energieke Noname het podium.

Sneltreinvaart

Al is energiek nog een understatement. In sneltreinvaart racet de poëet door haar eerste vijf hits heen. “Ze gaat wel snel, hè?” Klinkt er uit het publiek als zelfs Diddy Bop’ een verkorte versie krijgt. Waarom is niet helemaal duidelijk. Wil ze snel door de set heen? Is ze emotioneel er nog niet helemaal bovenop? Ook blijft, ondanks de grote lach op haar gezicht, het contact gedurende de eerste paar nummers nog binnen de band.

Dit doet echter niet af van haar performance. Noname schuifelt soepeltjes over het podium en rapt moeiteloos in de snelle flow die we van haar gewend zijn. Op het hier en daar inslikken van woorden na, lijkt ademen haast niet nodig. Ze wordt begeleid door een sterke live band en back-up vocalen, die gracieus de jazz in jazz-rap stoppen. Fatimah straalt een kinderlijk enthousiasme uit. Wanneer ze tijdens Regal’ een stoel pakt om er even bij te gaan zitten, duurt het niet lang voor ze weer over het podium hobbelt en eindelijk met haar publiek weet te spelen.

Daar komt ook de komiek in haar naar boven. Als er tijdens haar freestyle op Song 31 door het publiek niet wordt gereageerd zoals beloofd, vraagt Noname de band even te stoppen. Dat gaan we even opnieuw proberen, oppert ze, dat kunnen jullie wel. “With those haircuts and glasses I can tell you’re smart enough.”

“Maybe we’ll meet the next life”

Acts zoals Noname zijn er maar weinig. De dame verbindt jazz, rap en soul naadloos met politieke teksten – waar het publiek liefdevol elk woord van meerapt. En dat, zonder de radio te bereiken. Het is des te mooier dat een artieste als zij binnen een jaar de kleine zaal van de Melkweg voor de MAX weet in te wisselen.

Wanneer Noname in haar eentje terugkeert voor een encore blijkt ze het mooiste voor het laatst te hebben bewaard. “Which one should I do?” Vraagt ze aan het publiek. Shadow Man’ wordt er geroepen. Ze denkt even na. “Alright, but let’s start it off real quiet and build it up loud as fuck.” Noname begint zachtjes, zo helder als we haar nog niet hebben mogen horen, met woorden die door de stilte snijden. You wasn’t supposed to go so soon I took it for granted / Maybe we’ll meet the next life, maybe another planet.” Het publiek valt bij en de avond sluit af met een collectief afscheid voor haar overleden vriend. Bless the nightingale / Darkness keeps you well.

Julie Velthoven

Julie Velthoven, festivalreporter bij ArtiestenNieuws