Live Report: Saba toont zich main event in Bird Rotterdam

Geschreven door op 26 februari 2019 om 13:33
Saba (YouTube screenshot)

Dat Saba graag zijn muzikale talent met anderen deelt, dat valt wel te zien aan zijn indrukwekkende lijst samenwerkingen. Chance the Rapper, Noname, Smino, Mick Jenkins: de lijst lijkt niet op te houden. Maar hoe gaat Saba een show in zijn eentje af? Ik ging het beproeven in de intieme zaal van Bird.

Van de zolder boven Annabel naar uitverkocht Bird

Het is niet de eerste keer dat de Amerikaanse rapper een show in Rotterdam geeft. Twee jaar geleden stond hij op het toentertijd debuterende REC. Festival. In de kleine zolderzaal van Annabel kwamen hiphopfans samen, nieuwsgierig naar de man achter de hook van Chance the Rappers’ hit Angels’. Nu staat diezelfde man uit Chicago twee avonden achter elkaar in een uitverkocht Bird en Paradiso Noord.

Na een voorprogramma van de Nederlandse rapper en zanger Joshua J, die de lat niet al te hoog had gelegd, stapt Saba bescheiden het podium op. Ingepakt in een vest en pet begroet hij Rotterdam. Stoney’ zet in, en het duurt niet lang voor er een grote glimlach op het gezicht van de 24-jarige rapper verschijnt. Wanneer zijn vest verdwijnt, doet zijn teruggetrokkenheid dat ook. Comfortabel op zijn plek, elke bar onder controle.

Opvallend is hoe hij met zijn stemgeluid speelt. Waar hij tijdens Heaven All Around Me’ neigt naar het zachte, hese geluid van mede-Chicagoan Chance the Rapper, heeft zijn stem tijdens Life’ meer wat weg van Brockhampton’s Joba.

Jazzrap en Danoontjes

Een ongewenste toevoeging die al gauw opvalt, is de klassieke bom-sample. DJ Dan, die tijdens de show de bijnaam Rotterdam Dan krijgt, dropt aan het eind van elke track een luide bom – een welbekende toevoeging aan hiphop shows. Desalniettemin doet het af van de strakke performance die Saba neerzet. Vooral bij jazzrap nummers als Church/Liquor Store’ is het bomgeluid net als een Danoontje na een uitgebreid kerstdiner: niet op zijn plek.

Toegegeven, het is geen makkelijke zaal, daar in Bird. In een soort langwerpige bunker á la de X-Ray op Lowlands is het niet makkelijk om overzicht te houden op je publiek. Zeker als de mensen op de achterste vijf rijen niet eens iets kunnen zien. Het is daarom dat Saba, ondanks het hoge meezinggehalte, aan het einde van Stay Right Here’ de zaak even moest stilleggen. “I gotta be honest” lacht hij, “You guys are an awkward crowd.”

Saba geeft om zijn publiek

‘CARE FOR ME’, zo heet het tweede album van de rapper uit Chicago. Een album dat rouwt om de dood van zijn neef en tevens beste vriend. Het is belangrijk om voor elkaar te zorgen, en zorgen is precies wat Saba doet. Als een rasentertainer probeert hij het zondagavond-publiek op te warmen. Vrolijk stuitert hij over het podium, terwijl hij het publiek van alle kanten bij de les probeert te houden.

Zelfs wanneer Saba een sitdown op MOST’ initieert, valt te zien dat hij niemand buitensluit. Als hij het publiek vraagt te zakken blijft er vooraan een man eigenwijs staan. Saba lacht hem toe. Hij grapt dat als hij vandaag bij een rapshow gevraagd zou worden om te bukken, hij het waarschijnlijk ook niet zou hebben gedaan. Zo blijkt: Saba cares.

Allang geen feature meer

Wanneer Photosynthesis’ wordt ingezet is het duidelijk: de bezoekers zijn hier niet voor de samenwerkingen, maar de man op het podium zelf. Onder luid, goedkeurend gejuich volgen meer tracks van The Bucketlist Project’. Er wordt hard meegezongen en beats worden opgevuld met een enthousiast “hey! hey! hey!” tussen verses door.

Voor het einde van de show vraagt Saba, inmiddels een shirt armer en heel wat zweet rijker, om een hand in de lucht te steken. Het is de verjaardag van zijn overleden oom, wie hij verloor in 2014. “This means a lot to me,” zucht hij als hij zijn uitverkochte zaal vol handen ziet. Waar hij twee jaar geleden een zolder vol hiphopfans moest weten te overtuigen is dat nu nergens voor nodig. Voor het publiek in Bird is Saba geen feature: hij is the main event.

Julie Velthoven

Julie Velthoven, festivalreporter bij ArtiestenNieuws