Live Report: ELIZA nog niet klaar voor haar nieuwe leven

Geschreven door op 27 februari 2019 om 17:04
ELIZA - Credits: Q-Music - Bron: Wikimedia Commons (CC BY-SA 2.0)

ELIZA is terug. Voorheen bekend als Eliza Doolittle van hits als ‘Pack Up’, ‘Skinny Genes’ en ‘You & Me’, maakt de zangeres zich klaar voor een gloednieuwe tour. Met een achternaam armer en een nieuwe sound rijker bracht ze in december 2018 ‘A Real Romantic’ uit. Een plaat gevuld met verleidelijke R&B en sensuele popnummers. Ze is volwassener, wat lijkt zelfs gegroeid, in haar kunnen. Dan rest nog de vraag, hoe zal de comeback haar afgaan?

ELIZA in de Melkweg

De Upstairs van de Melkweg is de eerste stop van ELIZA’s Europese tour. Veel referentiemateriaal van haar nieuwe act is er niet: ze heeft slechts een handjevol shows gedaan in 2018 en ook online blijft het bij twee sessies voor de YouTube-kanalen Boilerroom en Coloursxstudios. Dit eerste concert van haar officiële tour belooft dus een standaard te zetten voor de komende stops.

Zwoel en sensueel

Dat ELIZA na twintig minuten nog steeds niet op het podium staat, lijkt het diverse publiek in de kleine zolderzaal niet te deren. Ze zijn nieuwsgierig en relaxed, gekleed op de zwoele avond die ze verwachten. Als de backingvocalisten en de band na een half uur toch het podium betreden is de vreugde van korte duur: de muziek lijkt niet te starten.

Wanneer ‘GAME’ wordt ingezet, betreedt een in korset en joggingbroek gehulde ELIZA het podium. Vol zelfvertrouwen beweegt ze sensueel door de ruimte, ondertussen naar de geluidsman seinend om haar mix af te stemmen. Het gaat haar en haar twee backingzangeressen goed af: de harmonieën springen boven de muziek uit.

Geen trucjes nodig

Er valt veel te zeggen over ELIZA’s zangkwaliteiten. Waar popzangeressen vaak de keuze maken om met een luchtig, hees stemgeluid te zingen, heeft ELIZA dat trucje niet nodig om sexy te klinken. Haar vocalen zijn ijzersterk en floreren in nummers als ‘Livid‘. Met af en toe een rauw randje en scherpe adlibs speelt ze met haar geluid, zonder al te veel af te wijken van de vocalen op het album.

Maar het blijft rommelig. Na elk nummer loopt ELIZA routineus naar haar drummer om het volgende nummer te bespreken. De vraag of ze echt een doordachte set heeft versterkt wanneer de Britse zangeres na een halfuur plots opschrikt. “Wait, we gotta take our time! We’ve only got two songs left.”

Muziek uit een ander leven

Dit blijkt genoeg voer voor reacties. “Play your old songs!” wordt er geroepen. Niet wat je wilt horen tijdens het concert van je nieuwe act. Maar ELIZA pakt het sympathiek op. Dat is net als het spelen van liedjes van een andere band, antwoordt ze lachend. Algauw wordt ze bijgestaan door het publiek. “No, we want the new shit!” Dankbaar kijkt ze naar de hoek waar de reactie vandaan kwam. “Yeah, I don’t want to play songs from another life.”

Vanaf dat punt wordt er alles aan gedaan om de show uit te breiden. Er wordt een sample van ‘Wide Eyed Fool‘ gespeeld, waar ELIZA verbaasd van opkijkt. “Should we do that one? This is off script, don’t tell anyone,” grapt ze. Het publiek zingt vrolijk mee, maar het is niet genoeg. Als het nummer alweer voorbij is – na een indrukwekkende improvisatie van de backingvocalisten – verontschuldigt ELIZA zich. “We’ll jam in the end to make up for the time.” belooft ze.

Dit tot grote vreugde van het publiek. ‘Wasn’t Looking‘ start en er wordt woord voor woord meegezongen. Geen groots einde voordat de toegift begint, maar genoeg om een show mooi mee af te sluiten. Als ELIZA en haar band het podium verlaten, blijft het publiek staan, klaar voor de – meer dan eens – beloofde jam. Maar dan gaan plots alle lichten aan en begint een DJ weer te draaien. Geen encore. Geen jam. Geen ELIZA .

Unanieme teleurstelling

Buiten de zaal verzamelen enkele concertbezoekers, terwijl anderen afdruipen. Ze discussiëren. “Wat gebeurde daar nou?” “Ze had toch wel meer kunnen doen dan dit?” Of dit nou de beste manier is om de tour van je comeback te beginnen, betwijfel ik. Er is ruimte voor verbetering, maar het lijkt niet amateuristisch. ELIZA zet zich immers met haar charmante interactie en lichte choreografie nog steeds neer als een prima popartiest, zoals ze ooit was. Maar dat is ‘another life’, nu nog het nieuwe.

Julie Velthoven

Julie Velthoven, festivalreporter bij ArtiestenNieuws