Live Report: Tom Grennan thuis op het podium in Melkweg Amsterdam

Geschreven door op 24 september 2018 om 11:14
Tom Grennan - Foto: Laura Rosierse (Artiesten Nieuws)

Tom Grennan kreeg bekendheid na zijn optreden tijdens Eurosonic Noorderslag in Groningen. Na zijn albumrelease trad hij op in de Melkweg in Amsterdam. Artiesten Nieuws was erbij en doet verslag!

Tom Grennan

Nog geen jaar geleden kwamen we hem tegen tijdens Eurosonic Noorderslag: Tom Grennan. Het wordt misschien een afgezaagd verhaal, maar ook van deze jongen hadden we de stem die erbij hoort niet verwacht. De Engelsen weten kwaliteit af te leveren, dat blijkt maar weer. Tom werd geboren in Bedford in Engeland. Afgelopen juli bracht hij zijn debuutalbum ‘Lighting Matches’ uit en werd hij ineens overal herkend en beluisterd. In zijn muziek vertelt hij zijn verhaal over het verleden, het heden en de toekomst. Op 21 september 2018 stond de zanger in de Melkweg in Amsterdam.

Tom Grennan in de Melkweg Amsterdam – Foto: Laura Rosierse (Artiesten Nieuws)

We leren van Toms fouten en over de liefde

In ‘Little By Little Love’ zingt Grennan over hoe hij in het verleden verkeerde dingen deed, waarvan hij niet had gedacht het ooit te doen. “You saved me though, little by little love, little by little love…“. Wanneer de Brit ‘Run In The Rain’ akoestisch vertolkt is de hele zaal stil. ‘You could hear a pin drop’. Hierna zet de zanger zijn set koelbloeding voort met onder andere ‘I Might’, een nummer over hoe hij zijn leven heel fijn in zijn eentje leeft en niemand nodig heeft. “But when you look at me like that, I might…

Tom Grennan’s thuis is op het podium

Koelbloedig is overigens misschien niet helemaal het juiste woord, de twintiger lijkt zijn plek volledig te hebben gevonden op het podium. Een volle zaal in Amsterdam is natuurlijk de droom van elke niet-Nederlandse muzikant. Tom Grennan schopt het voor elkaar. Zijn energie, zijn contact met het publiek, de enorme chemie met zijn band en de enorm sterke nummers maken dit tot een enorm overtuigende performer. Zijn teksten worden voorzichtig hier en daar meegezongen. Het publiek heeft zich duidelijk ingeluisterd en is stil wanneer ze dat moeten zijn. Tom neemt tijd voor al zijn fans aan het einde van de avond en zo verlaat iedereen tevreden het pand.

Sophie and the Giants

Ook het voorprogramma is het noemen waard. Het blijft misschien niet zo hangen als Tom Grennan, maar Sophie and the Giants weet toch wel een flink sterke performance neer te zetten. Zangeres Sophie Scott doet een beetje denken aan Florence Welch van Florence and the Machine. De sound van de band is een fijne retropop-sound waarbij we rustig kunnen dansen en tegelijk weg kunnen dromen.