Live Report: Bullet For My Valentine weet fans nog altijd te verrassen

Geschreven door op 6 juni 2018 om 12:41
Bullet For My Valentine @ TivoliVredenburg - Fotocredits: Kayleigh Schouten, ArtiestenNieuws

Maandagavond stond de Ronda-zaal van TivoliVredenburg vol met metalfans. Bullet For My Valentine trad op en bracht supportacts Shvpes en Asking Alexandria mee. De metalcoreband liet zien zijn fans nog altijd te kunnen verrassen. Artiesten Nieuws was erbij!

Bullet For My Valentine zet strak en zeer energiek optreden neer

Afgelopen december was er goed nieuws voor fans van Bullet For My Valentine. De band kondigde namelijk aan voor maar liefst twee optredens in juni naar Nederland te komen. Afgelopen maandag was het dan zover, de metalcoreband stond samen met supportacts Shvpes en Asking Alexandria op het podium van TivoliVredenburg. De band liet zien dat zij zelfs fans van het eerste uur na al die jaren nog altijd blij kunnen verrassen. Artiesten Nieuws was bij dit zeer energieke en strakke optreden!

Shvpes warmt publiek op

Het is nog vroeg op de avond als TivoliVredenburg de deuren van de Ronda-zaal opent voor het optreden van Bullet For My Valentine en de twee supportacts. Het is nog maar 19.00 uur en pas twee uur later staat de hoofdact op het podium. Dat verklaart voor een groot deel ook waarom de eerste act in het voorprogramma Shvpes voor een nog amper gevulde zaal staat te spelen. Het mag de pret echter niet drukken, want het publiek dat er staat, gaat gelijk los en zowel de mensen vooraan als de mannen op het podium staan amper een minuut stil.

Ook fans van Asking Alexandria volop aanwezig

Dat er deze avond niet alleen mensen zijn gekomen om de hoofdact te zien, dat wordt zeer duidelijk bij Asking Alexandria. In de inmiddels goed gevulde zaal bevinden zich meerdere mensen met een shirt van deze band en nummers worden luidkeels meegeschreeuwd met de vocalist die goed bij stem is. Hoewel de heftige screams hier en daar ontbraken of niet helemaal lekker klonken, waren wij zeer onder de indruk.

Bullet For My Valentine maakt luide entree

Dan is het 21.00 uur en eindelijk tijd voor de hoofdact. Met een oorverdovende schreeuw laat vocalist Matthew Tucker weten dat Bullet For My Valentine op het podium gearriveerd is. De band zet ‘Don’t Need You’ als eerst in en het voelt alsof het viertal niet pas net aan het eerste nummer begint; het publiek zingt en springt gelijk enthousiast mee. Dit verandert tijdens het gehele optreden niet; van start tot finish gaan de mensen los, wordt er gecrowdsurft en gepit. Deels valt dit terug te leiden naar de performance van de mannen op het podium: wat de band aan het publiek geeft qua energie krijgen ze net zo hard weer terug.

Oud en nieuw, héél nieuw

De metalcore-muzikanten spelen gedurende de avond veel van de oudere hits, maar ook nummers van nieuwere albums komen voorbij. Tegen verwachting van de fans in, wordt ook de gloednieuwe track ‘Letting You Go’ ingezet. Dit tot grote blijdschap van de fan naast ondergetekende, die daarmee een wedje gewonnen had: “Zie je wel, ik zei het je toch.” De video van het nummer postte de band slechts een dag voor het optreden. De track zal te vinden zijn op het aankomende album, dat eind deze maand gereleased zal worden.

Ondanks de nieuwigheid van het nummer klappen de fans volop mee en sommigen wagen zich zelfs al aan het meezingen van het refrein. Dat het publiek het nummer al gedeeltelijk mee kan zingen, zegt niet alleen iets over de toewijding van fans, maar ook over het talent van de band om meezingrefreinen te schrijven. Toch brengt vocalist Tuck de tekst van de track nog wat onwennig ten gehore.

Afsluiting met Tears Don’t Fall

Na een uur stopt de band ermee. Of toch niet? Nee, want de grote hit ‘Tears Don’t Fall’ is nog niet voorbij gekomen. Wie dacht dat het er dan na deze monsterhit toch echt op zat, die heeft het mis. De mannen komen nog een laatste keer terug met die andere enorm grote hit: ‘Waking the Demon’, tot grote blijdschap van het publiek dat na meer dan uur springen eigenlijk nog lang geen genoeg heeft van de show.

Licht en geluid

De beste plek in de Ronda-zaal is deze avond vooraan. En nee, dit ligt er niet alleen aan dat je zo het dichtst bij de band staat. Het geluid achterin de zaal van het Utrechtse poppodium is niet bepaald geweldig. Niet alleen overheerst de bas, maar ook de zang is er regelmatig zeer slecht te verstaan. Gelukkig komt het zeer strakke spel van BFMV goed tot zijn recht als je wat meer voorin staat. Gehoorbescherming was overigens deze avond niet overbodig, want de band bracht een muur van speakers en belichting mee.

Bij de tussenstukken waar zanger Tucker praatte tegen het publiek, werden de door de band meegebrachte lichten op het podium volop aangezet. Een zonnebril was op dat moment niet overbodig. Op dat kleine puntje na was de belichting vanavond zeer goed. Belichtingskleuren werden goed afgewisseld en er werd slim gespeeld met het aan- en uitzetten van de lichten tijdens de performance.

Meer optredens in Nederland

Heb je het optreden van Bullet For My Valentine afgelopen maandag moeten missen, of wil je gewoon nog een keer genieten van deze topband? Op 12 juni staan de metalhelden in de Melkweg en brengen ze Crossfaith, Asking Alexandria en DED mee. In november komt de band voor zijn ‘Gravity Tour’ samen met supportact Of Mice and Men naar 013 in Tilburg.