Album Review: Ghost levert meesterwerk met ‘Prequelle’

Geschreven door op 31 mei 2018 om 17:55
Ghost (kleiner formaat) - Fotocredits: Mikael Eriksson (press kit Petting Zoo Propaganda, toestemming Frank van Liempd)

Ghost is terug en klaar voor het nieuwe tijdperk van Cardinal Copia! De band levert met haar theatrale nieuwe plaat ‘Prequelle’ een absoluut meesterwerk vol verrassende wendingen en muzikale hoogstandjes.

Album review: Ghost – ‘Prequelle’

Ghost is keihard terug met een gloednieuw album! De band heeft een tumultueuze periode achter de rug, met de ontmaskering van zanger en meesterbrein Tobias Forge in april 2017. Het weerhield de occulte rockers er echter niet van om te stoppen met het theater rond de groep en eerder dit jaar werd de ‘nieuwe’ frontman van de band onthuld: Cardinal Copia.

In april kondigden Copia en zijn Nameless Ghouls een nieuw studioalbum aan, genaamd ‘Prequelle’. Tegelijk met deze aankondiging bracht de Zweedse band alvast de eerste single van het opkomende werk uit: ‘Rats’. Onlangs verscheen ook de tweede single van de plaat, getiteld ‘Dance Macabre’. Zo heeft de ‘satanische’ band haar fans al op twee voorproefjes van de nieuwe plaat getrakteerd. Maar wie daarmee al een idee denkt te hebben van de sound van het nieuwe album, heeft het flink mis!

Ghost - Fotocredits: Mikael Eriksson (press kit Petting Zoo Propaganda, toestemming Frank van Liempd)

Cardinal Copia en zijn Nameless Ghouls – Fotocredits: Mikael Eriksson

De zwarte dood

Over het thema van het nieuwe album is Forge van begin af aan duidelijk geweest. Dood en verderf, ratten en de middeleeuwen, waarin de mensheid geteisterd werd door de pest. Het openingsnummer van het nieuwe album, ‘Ashes’, is de eerste referentie naar deze ‘zwarte dood’, zoals de plaag die in de 14e eeuw door Europa woedde genoemd wordt.

Het album start met een ijzingwekkende versie van het kinderrijmpje ‘Ring a Ring o’ Roses’, een rijmpje dat volgens urban legends van origine over de plaag zou gaan. Het nummer, met een onheilspellende zoem op de achtergrond, bouwt met de toevoeging van gitaar, bas, drums en toesten op naar een climax die overgaat in de eerste single van het album: ‘Rats’.

Forge liet in verschillende interviews weten dat ‘Rats’ bedoeld is als een bombastische openingstrack, vergelijkbaar met Ozzy Osbourne’s ‘I Don’t Know’. Het nummer gebruikt ratten als een metafoor voor iets dat zich als een lopen vuurtje verspreid en alles op zijn weg vernietigt. Het waren immers ratten die de pest op razendsnelle wijze door Europa verspreidde. De single is een stadionrock-anthem uit het boekje: stampende drums, gierende riffs en een refrein dat iedereen kan meezingen.

Verrassende twists

Copia en zijn Ghouls zetten de stampende rock-sound door in het volgende nummer ‘Faith’. De duistere, kwaadaardige vocalen van Forge doen denken aan oudere Ghost-nummers als ‘From The Pinnacle To The Pit’ en ‘Mummy Dust’. Gecombineerd met shreddend gitaarspel en opnieuw dreunende riffs, bas en drums zorgt Ghost voor een zware track die je de rillingen over je rug bezorgt. Een vroeg hoogtepunt op het nieuwe album. Het nummer wordt afgesloten met een hemels klinkende kerkorgel en zangkoor, die de eerste verrassende twist op het album inleiden.

Deze twist draagt de naam ‘See The Light’. De piano-gedreven track begint met een soort elektronische, pop-achtige beat, maar barst los in het refrein wanneer de gitaren erin knallen. Het nummer wordt opgevolgd door ‘Miasma’, een ruim 5-minuten durende instrumental. Eén van de twee volledig instrumentele nummers op het nieuwe album. De eerste vier minuten van het voornamelijk door synthesizers gedreven nummer bouwen op naar een verrassende en bijna Pink Floyd-achtige saxofoon solo.

Terug in de tijd

Met ‘Dance Macabre’, de tweede single van het album, grijpt Ghost terug naar de jaren tachtig. Tobias Forge omschreef het nummer in interviews als een ‘vreugdevol disco-nummer’. En dat is precies wat het is: een catchy, radiovriendelijk en vrolijk klinkend nummer. Met een tekst die over de laatste uren van met de pest besmette personen gaat. Dat dan weer wel.

Voor de volgende track heeft Forge een geheel strijkorkest uit de kast getrokken. ‘Pro Memoria’ start met een schitterend stuk klassieke muziek, gespeeld door strijkinstrumenten. De strijkers leiden een piano-ballad in met een ietwat cheesy refrein, waar het thema ‘dood en verderf’ opnieuw centraal staat (“Don’t you forget about dying, don’t you forget about your friend death. Don’t you forget that you will die).

De outro van ‘Pro Memoria’, opnieuw een fantastisch klinkende combinatie van kerkorgel en een koor, is een springplank voor het komende nummer: ‘Witch Image’. Deze track is misschien wel het absolute hoogtepunt van ‘Prequelle’. Catchy, upbeat en met een refrein dat aan de bands eerdere hit ‘Square Hammer’ doet denken: ‘Witch Image’ heeft alles wat een moderne rockklassieker nodig heeft.

Het eeuwige leven

‘Helvetesfönster’ (Zweeds voor ‘venster van hel’) is de tweede instrumentele track van de plaat. De langzaam opbouwende track bevat een bijzonder goed werkende mix van middeleeuwse instrumentatie en hedendaagse instrumenten als synthesizers, die ervoor zorgen dat het perfect binnen het album past. Het theatrale nummer wordt afgesloten met luidende kerkklokken, die (letterlijk) het laatste wapenfeit van ‘Prequelle’ inluiden.

‘Life Eternal’ is de afsluiter van het album. Een ballad dat wellicht het beste omschreven kan worden als een theatrale mix van eerdere Ghost-tracks als ‘He Is’ en ‘Monstrance Clock’. Met operateske zang op de achtergrond wordt toegewerkt naar een ultieme dramatische en emotionele climax. Forge besluit het album, waar de dood centraal stond, met een vraag: Wat als je het eeuwige leven zou hebben?

Ghost – Fotocredits: Mikael Eriksson

Moderne klassieker

Ghost borduurt met ‘Prequelle’ verder op de weg die het met voorganger ‘Meliora’ insloeg. Tobias Forge krijgt het voor elkaar om het album op zo’n meeslepende en catchy wijze te verpakken, dat je het grootste gedeelte van de tijd niet eens door hebt dat het over de dood en het einde van de wereld gaat. Forge heeft duidelijk voor een meer mainstream en poppy-route gekozen, maar doet dit zonder ook maar iets van de duisternis en het occulte imago rond de band op te geven.

‘Prequelle’ heeft alles in zich om een moderne klassieker binnen de rockgeschiedenis te worden. Ghost is niet langer “dat rare, mysterieuze satanische bandje uit Zweden”. Het werpt zich definitief op tot grote naam binnen de wereldwijde mainstream rock-scene. En dat is meer dan terecht. ‘Prequelle’ verschijnt op vrijdag 1 juni.

[taq_review]

Tracklist Ghost – ‘Prequelle’

1. Ashes