Live Report: Finse band HIM neemt afscheid in poppodium 013

Geschreven door op 18 december 2017 om 17:36
HIM - Bron: WikiMedia Commons - Fotocredits: HelsinkiValo - (CC BY 3.0)

De Finse band HIM tourt volop de wereld rond met zijn afscheidstour. Dinsdag 12 december was de band voor het laatst te bewonderen in Nederland.

HIM neemt afscheid

In 2013 stonden de Finnen voor het laatst in Nederland. Nu zijn de mannen terug met hun afscheidstour en komen ze ook langs poppodium 013 in Tilburg. De kaarten waren ver van te voren uitverkocht, iedere (oud) fan grijpt nog eenmaal de kans aan om de heren live te zien spelen en ook Artiesten Nieuws was erbij!

Opwarming

Twee uur voor de opening van de deuren staat er al een flinke rij buiten. De kou en de pas gevallen sneeuw weerhoudt de diehard fans er niet van om op tijd te komen. Het valt op dat de meeste bezoekers (jong)volwassen zijn. Wellicht is dit de groep die pakweg tien jaar geleden ontzettend fan was van deze love metal band.

Het voorprogramma wordt vanavond verzorgd door de band Biters. Zij krijgen ruim 30 minuten speeltijd, waarin een hoop op elkaar lijkende nummers de revue passeren. De band heeft er zin in en het publiek lijkt ook zin te hebben in hen. Tussendoor is er voldoende tijd voor een praatje met het publiek, dus aan spontaniteit is er geen gebrek. Echter biedt de muziek helaas weinig originaliteit, wat niet weg neemt dat de heren goed spelen en het desalniettemin een aardige opwarming is voor deze avond.

Valse noten en desinteresse

De set van HIM gaat van start om klokslag 21:00 en de heren worden onthaald door een luid juichend en gillend publiek. Wanneer zanger Ville Valo als laatst het podium betreed gaan alle meiden uit hun dak, hun tieneridool bevindt zich in dezelfde ruimte als hen en dat is natuurlijk geweldig! De band begint met ‘Burried Alive By Love waarna ‘Heartache Every Moment volgt. Al snel wordt duidelijk dat Valo vanavond helaas niet goed bij stem is. Regelmatig haalt hij de hoge noten niet en zingt hij gewoonweg vals. Dit mag de pret niet drukken want toch krijgt de band een warm applaus na elk nummer.

De overige bandleden hebben er duidelijk zin in, ze spelen strak en komen enthousiast over. Helaas valt dit in het niet bij de desinteresse van Valo zelf. Hij lijkt zijn taak vanavond weinig serieus te nemen. Naast zijn misplaatste praatjes in het Fins steekt hij bij ieder nummer de microfoon meerdere malen ín zijn mond, waarna hij vreemde uithalen zijn keel uit stoot. Zou dit zijn om zijn valse noten te verbergen?

Muzikale kunsten van de band

Dankbaar is de zanger wel, voor de aanwezigheid van alle 3000 bezoekers vanavond. Hij bedankt het publiek een aantal maal voor hun komst en hun enthousiasme. Bekende liedjes zoals ‘Your Sweet Six Six Six’, ‘Rip Out The Wings Of A Butterfly’, ‘Killing Loneliness’ en ‘Poison Girl’ worden vanavond allemaal gespeeld. Voor de fans die alle liedjes kunnen meezingen en al jaren gewacht hebben om de heren te zien, is het dus een leuke avond. Wellicht dat zij door de vingers kunnen zien dat Valo niet goed bij stem is. Echter kan het voor menigeen ook een flinke teleurstelling zijn. In ieder geval is het aangenaam dat alle klassiekers voorbij komen en iedereen in de zaal toch mee kan zingen.

Bij ‘Wicked Game’ gaat de zanger het podium af en spelen de overige bandleden een extra lange versie van dit covernummer. Op hun muzikale kunsten is niets aan te merken en je kan wel stellen dat de avond op deze manier nog enigszins gered kan worden. De aankleding van het podium is fraai, met op de achtergrond het bekende heartagram, en ook brengt de band vanavond een grote lichtshow met zich mee. Er volgen nog een aantal nummers als ‘Heartkiller en ‘Funeral Of Hearts, waarna de band het podium verlaat en het tijd is voor de toegift.

Teleurstellende avond

Volgens het tijdschema zou HIM een set van twee uur moeten hebben, maar helaas komt er na anderhalf uur een abrupt einde aan de avond. Wie de setlist van de voorgaande shows in de gaten heeft gehouden, kan opmerken dat de toegift twee songs bevat. Echter gooit Valo ongeïnteresseerd zijn microfoon neer na de cover ‘Rebel Yell’ en loopt de band van het podium.

Het blijft eventjes donker, wat de indruk wekt dat de heren nog terug komen voor het laatste encore nummer. Maar vervolgens gaat het licht aan en komt de crew het podium leeghalen. Zo komt er een einde aan deze teleurstellende avond. Een afscheidstour zou vol shows moeten zitten die een positieve onuitwisbare indruk achterlaten, helaas was dit vanavond niet het geval en kan er misschien zelfs geconcludeerd worden dat het maar beter is dat de band er mee stopt.