Live review: Expire neemt afscheid van het Nederlandse publiek!

Geschreven door op 1 december 2016 om 10:52
Expire - Beeld: Screenshot YouTube

Maandag 28 november, de dag dat Expire afscheid neemt van het Nederlandse publiek in het Haarlemse poppodium Patronaat. Voor deze allerlaatste show in Nederland hebben ze niemand minder dan co-headliner Counterparts meegenomen en twee ijzersterke support-acts: Knocked Loose en Landscapes.

Knocked Loose

De deuren van de zaal gaan al redelijk vroeg open, om 19:00 stroomt het publiek langzaamaan binnen. Het is de eer aan de band Knocked Loose om de avond te openen. Ondanks dat het nog redelijk vroeg is en het nog lang duurt voordat de Expire op het podium zal verschijnen is de zaal al goed gevuld. Iets wat bij veel andere concerten toch wel anders is.

Het publiek lijkt goed op de band te reageren. De moshpit vlak voor het podium mag dan ook absoluut niet ontbreken. De set is gevarieerd met nummers van het in 2014 verschenen album Pop Culture als het recentere verschenen Laugh Tracks. Na een half uurtje is het dan toch echt tijd om het podium te verlaten. Er wordt bedankt en geklapt: een knaller van een opener als je het ons vraagt!

Landscapes

Precies op tijd komen de heren van Landscapes het podium op. Er wordt geopend met een wat langere intro, waardoor het voor het publiek niet meteen duidelijk is dat de heren al begonnen zijn. De muziek van Landscapes lijkt wat meer om de lyrics en de melodieuze stukken te draaien, iets heel anders dan voorgangers Knocked Loose, maar al met al een fijne afwisseling. Er worden vooral nummers gespeeld van het recent verschenen album Modern Earth.

Het publiek moet er zichtbaar aan wennen, de moshpits blijven dan ook grotendeels uit. Toch zijn er enkele echte fans in de zaal die alles moeiteloos mee schreeuwen. Soms lijkt de zanger zichzelf niet goed te kunnen horen, wat voor enkele zichtbare frustraties zorgt. Laten we hopen dat het geluid beter is bij de volgende Nederlandse show van de heren: Jera On Air 2017!

Counterparts

Het lijkt erop dat een groot deel van de zaal speciaal naar Haarlem is gekomen voor de band Counterparts. Iets dat absoluut niet onterecht is. De band maakt alle verwachtingen die we van te voren hadden waar. Zowel vocaal en muzikaal staat het optreden als een huis, er valt vrijwel niets negatiefs over te zeggen. Frontman Brendan Murphy zorgt voor de nodige interactie met het publiek. Zo laat hij het publiek regelmatig mee schreeuwen door zijn microfoon. Maar ook verschijnen er regelmatig fans op het podium om een paar woorden mee te schreeuwen om daarna vervolgens weer het publiek in te springen en hier te crowdsurfen.

Aan het einde van de show verschijnen er meer dan tien mensen op het podium om daar mee te schreeuwen, de microfoon wordt zelfs voor even afgestaan aan deze mensen. De band lijkt er geen enkel probleem mee te hebben en lacht er vrolijk om. Helaas gaat de tijd razendsnel en is het na een uurtje dan toch echt tijd om afscheid te nemen van Counterparts. Hoewel er nog een band op het programma staat lijkt het erop dat de avond voor veel mensen nu al niet meer stuk kan!

Expire

De avond draait natuurlijk om het afscheid van de Amerikaanse hardcore-band Expire. Vanavond neemt deze band helaas afscheid van het Nederlandse publiek. Het geluid is meer dan prima en de band speelt een afwisselende set. De moshpit en de nodige crowd surfers mogen bij deze set absoluut niet ontbreken. Helaas is de laatste set van de band wel ietwat aan de korte kaart

De show is een half uur eerder dan verwacht klaar, wat niet een heel groot probleem is. Vier bands hebben ervoor gezorgd dat het publiek moe maar voldaan naar huis gaat, een meer dan prima begin van de week!