Live review: Bury Tomorrow, Stick To Your Guns en Architects zetten Melkweg op z’n kop!

Geschreven door op 20 oktober 2016 om 11:13
Architects - Foto: Kartien Luinenburg (ArtiestenNieuws)

Begin dit jaar kwam de plaat ‘All Our Gods Have Abandoned Us’ van Architects uit. Reden genoeg om er een bijbehorende tour aan vast te plakken. Samen met de heren van de Britse band Bury Tomorrow en de Amerikaanse band Stick To Your Guns lieten ze op 18 oktober de Melkweg op z’n grondvesten schudden!

Bury Tomorrow

Het is de eer aan Bury Tomorrow om deze avond te openen. Helaas staan de meeste mensen nog buiten te wachten waardoor de zaal half gevuld is. Het maakt de heren niks uit; ze weten er een klein feestje van te maken, en het publiek reageert enthousiast. Er wordt een half uur lang gesprongen, gedanst en uit volle borst meegezongen: een ideale opening van de avond! Het is jammer dat veel mensen deze band hebben moeten missen vanwege de lange rij buiten.

Stick To Your Guns

De Amerikaanse band Stick To Your Guns is als tweede aan de beurt. De zaal is gelukkig al wat meer volgestroomd. En gelukkig maar, want deze band verdient het om voor een volle zaal te spelen. Stick To Your Guns zorgt voor een goede afwisseling van oud en nieuw materiaal, wat het publiek zeker weet te waarderen.

Dit blijkt wel uit enkele moshpits die in de zaal ontstaan, en de vele fans die de songteksten mee schreeuwen. De band speelt nummers van de nieuwe EP Better Ash Than Dust. Maar ook nummers van het in 2012 verschenen album Diamond en het album The Hope Division uit 2010 komen voorbij. Alweer een perfect opener voor headliner Architects!

YouTube player

Architects

Deze tour is voor de heren van Architects extra emotioneel. Gitarist Tom Searle overleed afgelopen zomer op 28-jarige leeftijd. Toch besloot de band om op tour te gaan; vanavond is Tom dan ook in gedachten bij iedereen aanwezig. Er komt een groot doek te hangen waarop de titel van hun recent verschenen album All Our Gods Have Abandonded Us op geprojecteerd staat. Met de klassieker Nihilist komt de band op; de show is begonnen. Dat is ook te merken aan de enorme moshpits die een groot gedeelte van de zaal in beslag nemen. Alle nummers worden vol overgave mee geschreeuwd en gezongen door de fans in de zaal, wat absoluut voor kippenvelmomentjes zorgt. Wanneer er een grote vlag met het hoofd van Tom Searle het podium op gegooid wordt door een van de fans kan de avond niet meer stuk; hij krijgt een mooi plekje op het podium.

De band maakt veel werk van de show. Zo zijn er spectaculaire lichtshows en worden oud en nieuw materiaal afgewisseld. Tegen het einde van de set aan komt de verwachte speech van zanger Sam Carter. Het is nog nooit zo stil geweest in de Melkweg; je kan een speld horen vallen en enkele fans vallen elkaar in de armen. En terecht, de speech raakt iedereen, of je nou fan van de band bent of niet. Wanneer Sam stilvalt, en even lijkt te breken, begint het publiek aan een oorverdovend applaus. Broer en drummer Dan Searle zit tijdens de speech met een zwarte handdoek over zijn gezicht. Wat logisch is, dit is voor hem een extra emotioneel moment.

Na de prachtige speech wordt het nummer Gone With the Wind ingezet. Het nummer wordt opgedragen aan Tom, wat het nog extra emotioneel maakt. Architects heeft het respect van het publiek meer dan verdient. Er is veel kracht voor nodig om zo kort na het overlijden van een bandmember weer op de planken te staan.

YouTube player