Live review: Twenty One Pilots weet het publiek te betoveren in de Heineken Music Hall!

Geschreven door op 18 november 2016 om 15:02
Twenty One Pilots - Fotograaf: Yilmaazaleyna (Wikimedia Commons)

Tyler Joseph (vocals) en Joshua Dun (drums) vormen samen Twenty One Pilots: een duo dat catchy nummers met rake songteksten creëert. Het unieke aan dit duo is dat zij met z’n tweeën een show verzorgen en geen gebruik maken van een band om zich heen! In een korte tijd zijn de heren ontzettend populair geworden, en dat is te merken, de Heineken Music Hall is compleet uitverkocht!

Stonden Tyler en Josh twee jaar geleden nog in Paradiso, dinsdagavond 15 november speelden ze in een zaal waar bijna tien keer zoveel mensen in kunnen: de Heineken Music Hall in Amsterdam. De show was dik uitverkocht, met geen enkel kaartje meer te vinden op Ticketswap en duizenden mensen die nog opzoek waren naar een ticket. Het is dat Volbeat een zaal verder (Ziggo Dome) te zien was, anders had het tweetal de Ziggo Dome met gemak kunnen uitverkopen.

Dat het duo geliefd is bij veel mensen (vooral tienermeisjes) blijkt uit de enorme rij die zich al vroeg in de ochtend heeft gevormd. Tenten, slaapzakken, warmtedekens, her en der een lege fles wijn: het kan niet gek genoeg. Enkele fans liggen zelfs al drie nachten voor de deur te kamperen om zo de beste plek in de zaal te kunnen bemachtigen. De fans hebben er veel voor over om hun idolen zo goed mogelijk te kunnen zien, en niet zonder reden. Wie eerdere liveoptredens van het duo gezien heeft, weet dat zij veel interactie met het publiek hebben. Zo worden nummers opgedragen aan fans die hebben gewacht en wordt het duo (letterlijk) op handen gedragen door fans.

Bry

In een halfvolle zaal wordt de avond geopend door de Ierse YouTube-sensatie Bry: een wat verlegen jongeman met een streepjesshirt, hoedje en een wilde bos haar. De zanger laat weten dat hij dankbaar is voor deze kans, omdat Tyler en Josh hem zelf hebben uitgekozen om het voorprogramma voor hun tour te verzorgen. Bry laat weten dat ie dertig minuten heeft om het publiek voor zich te winnen, iets wat hem goed af lijkt te gaan. Met zijn pogingen tot Nederlands praten pakt hij het publiek helemaal in, zelfs als het uiteindelijk Duits in plaats van Nederlands blijkt te zijn. Hoewel het ietwat geacteerd overkomt, lijkt het publiek het te kunnen waarderen. Vocaal gezien is het redelijk sterk, hoewel zijn nummers mij niet bijblijven, is het een prima opwarmer voor het komende spektakel: Twenty One Pilots.

Tyler Joseph (Twenty One Pilots) met kimono en zonnebril - Foto: Renate Wientjes (ArtiestenNieuws)

Tyler Joseph (Twenty One Pilots) met kimono en zonnebril – Foto: Renate Wientjes (ArtiestenNieuws)

Twenty One Pilots

Bij deze show is er maar één voorprogramma, dus na Bry zijn de heren van Twenty One Pilots zelf aan de beurt. Na een pauze van ongeveer een half uur is het eindelijk zo ver, het licht gaat uit en de muziek begint te spelen. Achter een doek zijn de silhouetten van het duo al te zien, het publiek is niet meer te houden. Als dan ook eindelijk het doek valt en de twee in levende lijve te zien zijn begint er een nog oorverdovender gegil. Met een van hun bekendste nummers heavy dirty soul en intro van Fairly Local wordt de avond geopend, de ruim twee uur durende show is begonnen!

Magisch moment

Een van de kenmerken van Twenty One Pilots is de zwarte bivakmuts waar de twee allebei mee op komen. Iedereen wacht op ‘het’ moment dat de bivakmutsen eindelijk verdwijnen en de gezichten van het duo te zien zijn. Bij het ultra catchy nummer Hometown is het eindelijk zo ver. Zanger Tyler verdwijnt onder een doek achter zijn piano (wat eigenlijk een roadie bleek te zijn, knap gedaan Tyler!), om enkele seconden later op het balkon boven te verschijnen en zich daar te ontdoen van zijn bivakmuts. Een magisch moment, waar veel fans dan ook niet over uitgepraat raken. Dat deze band voor veel spektakel zorgt is een ding dat zeker is. Dat het lang niet alles is wat de band in huis heeft, zal later op de avond blijken.

Moeiteloos gaat de set door met het eveneens catchy (wat is er eigenlijk niet catchy van deze twee heren?) Polarize en de recente epische soundtrack voor de film Suïcide SquadHeathens. Het publiek is goed voorbereid, iedere noot wordt moeiteloos mee gezongen; Tyler laat de zang dan ook regelmatig over aan het publiek, een taak die de fans dan ook met liefde vervullen.

Bij het nummer We Don’t Believe What’s on TV met een kleine intro van House of Gold komt Tyler met de welbekende ukelele, witte zonnebril, en bloemen-kimono tevoorschijn. Het is fijn dat in zo’n drukke setlist er ook tijd is voor wat rustigere (maar niet minder catchy) nummers, en zelfs voor een cover van Elvis: Can’t Help Falling in Love.  Tylers stem komt goed tot zijn recht bij de wat rustigere nummers.

‘B stage’

Bij het drukkere nummer Lane Boy wordt er gevraagd of het publiek op de grond wil gaan zitten, om daarna zo hard mogelijk omhoog te springen. Ietwat cliché, maar wat maakt het uit? Het publiek doet het allemaal met liefde. Enkele fans zijn al afgeleid door wat zich aan de rechterkant van de zaal afspeelt. Vanaf een van de zijdeuren is een pad gemaakt met lint en beveiligers. Door dit pad zullen Josh en Tyler lopen om een mash-up te doen op de zogenoemde B stage: een podium achterin de zaal, zodat de mensen achter ook de kans hebben om de twee van dichtbij te bewonderen.

Oudere nummers van het in 2011 verschenen album Regional at Best komen allemaal voorbij in deze mash-up. Voor het publiek die het duo al wat langer volgt is dit een waar spektakel. Nummers zoals Forest, Kitchen Sink en The Pantaloon worden dan ook keihard meegezongen.

Kleine verrassing

De twee spelen snel door hun set heen, er wordt tijdens de show niet heel veel gepraat. Toch hebben zij een goede interactie met het publiek. Meermaals wordt er aan het publiek gevraagd om mee te zingen of luid te schreeuwen, en met succes. Tyler weet de harten van fans nog meer te stelen wanneer hij vraagt of het wel goed gaat met een fan. Een artiest die ook nog eens om z’n fans geeft, mooi om te zien!

Tijdens Holding on to You verlaat drummer Josh even zijn drumstel om zijn inmiddels welbekende backflip vanaf de piano te doen. Tyler stapt het publiek in, om daar (letterlijk en figuurlijk) op handen gedragen te worden door het publiek! Dit alles zorgt voor veel spektakel.

Voor het publiek is er tijdens de show ook een kleine verrassing. De bekende Haarlemse band Chef’Special, die mee op tour geweest is in Amerika, is ook aanwezig bij het concert. Voor het nummer Jump Around, een cover van House of Pain, komt de band het podium op om mee te dansen en te springen. Het publiek reageert uitzinnig, en de mobieltjes komen dan ook massaal tevoorschijn om dit moment vast te leggen. Wanneer heb je anders de kans om Chef’Special en Twenty One Pilots samen op het podium vast te leggen en te bewonderen? De bands maken er samen een klein feestje van, erg leuk en uniek om mee te maken!

Episch en spectaculair

Twenty One Pilots zorgt voor een waar spektakel. Visuals, confetti: het wordt allemaal gebruikt bij deze show. Tot grote vreugde van het publiek, dat maar wat enthousiast op alles reageert. Ondanks dat het vocaal gezien niet overal even sterk is, en Tyler soms niet eens te horen is, maakt dat eigenlijk helemaal niet uit. Dit tweetal weet het publiek dusdanig te entertainen en in te pakken dat ze dat meteen vergeven is: iets waar veel bands een waar voorbeeld aan kunnen nemen!

Natuurlijk mogen hits zoals Ride, Stressed Out en Guns For Hands ook niet ontbreken in de set. Het publiek zingt mee, en het einde van de setlist (die uit 20 nummers bestaat!) komt in zicht.

Bij het nummer Guns for Hands komt er zelfs een enorme ‘hamsterbal’ het podium op. Vanavond is het niet Tyler of Josh die in deze hamsterbal gaat, het is (de andere) Josh: frontman van Chef’Special, die vanavond de eer heeft om in de enorme hamsterbal over het publiek te rennen. De handen gaan omhoog, en het rondje door de zaal wordt gemaakt: een erg leuke en originele toevoeging aan de show! Voor de mensen die de band eerder hebben gezien is dit een leuke toevoeging aan de show, dit is namelijk de eerste keer dat dit te zien is in Nederland!

Speciaal voor iedereen die lang gewacht heeft..

Voor de fans die lang gewacht hebben is er nog een leuke verrassing. Het nummer Tear in My Heart wordt opgedragen aan al deze fans die hun dag opgegeven hebben om te wachten voor de Heineken Music Hall: een lief gebaar, dat dan ook vol enthousiasme ontvangen wordt door alle fans en het lange wachten weer helemaal goedmaakt! Na Tear in My Heart is het dan toch echt tijd voor het laatste nummer voor de encore: Car Radio. Spectaculair, want bij dit nummer klimt Tyler op een paal achterin de zaal. Fans kijken vol spanning toe, als hij maar niet valt!

We are Twenty One Pilots and so are you

Emøtioneel

Met Goner en Trees wordt de betoverende avond afgesloten: een kippenvelmomentje wanneer er ruim vijfduizend man beide nummers meezingen. Allebei de nummers zorgen voor de nodige emoties bij het publiek. En terecht, de songteksten in combinatie met Tyler zijn stem weten je echt te raken. Helaas is het moment dan toch echt aangekomen dat het duo afscheid moet nemen van het Nederlandse publiek.

Het is het einde van een wederom succesvolle show in Nederland; als het aan de heren zelf en het publiek ligt zal dit zeker niet de laatste show in Nederland zijn! Ruim twee uur gevuld met emoties, epische taferelen en muzikale hoogtepunten. Twenty One Pilots is een ware sensatie voor jong en zelfs oud (de hoeveelheid ouders leken ook van de show te genieten!). Misschien is dit wel een van de betere shows die zich dit jaar afgespeeld heeft in de Heineken Music Hall.

Met de quote “We are Twenty One Pilots and so are you” verlaten de heren het podium. Kunnen we de heren volgend jaar verwelkomen in de Ziggo Dome? Wij hopen in ieder geval van wel!