In maart hadden wij een interview met de enige echte Koen Scheepens, gitarist van Tilburgse ‘progcore’ band Pelgrim. Het debuutalbum Ephemera is al een tijdje uit en wij vroegen ons af wat de reacties erop zijn! Meer weten? Lees dan vooral verder.
Koen Scheepens, Pelgrim
Ephemera is nu ongeveer een maand uit. Wat zijn de reacties op het album tot nu toe?
We hebben nu een aantal reviews terug, en die zijn super positief eigenlijk! We hadden het idee om met deze plaat meer indruk te maken. Met de EP hadden we allemaal zoiets van ‘het is wel tof, maar we kunnen beter’. We kunnen origineler zijn, het kan vetter zijn, het kan harder zijn. We wilden gewoon een stap verder, een tree omhoog.
En al de reviews die we tot nu toe hebben teruggekregen onderstrepen dat eigenlijk wel. Vooral het gebruik van veel verschillende instrumenten; er zit bijvoorbeeld een saxofoonsolo in, marimba’s, piano, orkestrale stukken enzo.
Is dat ook echt jullie doel? Iets zo origineel mogelijk neerzetten in het genre?
Ja, en dat komt dan ook vooral voort uit onze liefde voor progressieve muziek. Dan ben je toch altijd bezig met ‘het net iets anders doen’ dan de rest. We wilden niet dat het breakdown na breakdown zou worden en dan hier en daar een technisch hoogstandje, het was echt het doel zo origineel mogelijk te blijven. Onder andere door aparte songstructuren en het gebruik van veel verschillende instrumenten.
Hoe kijken jullie naar de songstructuur? Is het iets wat vanzelf komt, of zijn er van te voren al afspraken gemaakt over de structuur?
Er is een beetje een balans die je daarin moet vinden. Bijvoorbeeld het ‘breakdowngericht’ schrijven. We stoppen over het algemeen nog steeds heel veel breakdowns in onze muziek, want we vinden dat zelf gewoon heel vet. Vooral die opbouw naar de breakdown, die climax, dat is iets wat ook live echt enorm goed werkt. Dus zoiets zit er altijd wel in. Daarnaast proberen we altijd ook iets met refreintjes te doen, dat het ook een beetje blijft hangen bij mensen. We zorgen ervoor dat de nummers redelijk catchy blijven. En dan komt ook ons ‘speciale’ element er nog bij.
Maar voor de rest gaat het eigenlijk vrij natuurlijk. Ik blijf schrijven en blijf dingen toevoegen aan een nummer, tot ik op een punt kom dat iets niet werkt. Vaak schrijf ik dan iets anders tot het wel met het nummer werkt en ga ik verder. Soms is er een bepaald iets wat je écht in een nummer wil hebben, maar dan zal je daar wel op een bepaalde manier naartoe moeten werken.
Houden jullie tijdens het schrijfproces ook rekening met de nummers, of ze ‘te volgen’ zijn voor de luisteraar? Dat de luisteraar niet halverwege het album de neiging krijgt iets anders op te zetten omdat de muziek zoveel aandacht vereist?
Dat is een beetje van beiden! Ergens wil je met je muziek helemaal losgaan, en dat doen we ook zeker. We houden ons niet in omdat iets ‘te moeilijk’ zou zijn ofzo, maar toch hou je er wel rekening mee. Je wil toch iets herkenbaars in je nummers hebben. Gelukkig hebben wij daar Wouter voor, die schrijft alle teksten en zanglijnen en is heel goed met gang vocals en catchy phrases. Dus ik denk dat daar ook een groot deel van onze ‘catchyness’ vandaan komt.
Even terug naar Ephemera: hoe is het opnameproces bevallen? Ik heb vernomen dat daar wat problemen bij kwamen kijken?
We zijn in de zomer van 2014 begonnen met de drumopnames in de kantine van een metaalbedrijf, dus metal was het sowieso! Onze producer destijds had echter een blessure opgelopen waardoor hij niet goed meer kon editen. Hij spoorde ons ook aan om op zoek te gaan naar iemand anders en dat hebben we ook gedaan.
Zo zijn we uiteindelijk bij Timo Cox uitgekomen. Toen was het weer van vooraf aan beginnen met drums opnemen. Timo zit nu op de Rockacademie in Tilburg en doet iets in de afstudeerrichting van producer, en hij wilde ons heel graag voor zijn portfolio gebruiken. Het klikte meteen heel goed, via hem hebben we ook drumopnames kunnen regelen bij 013 Tilburg, en zangopnames ergens op een andere locatie. Vervolgens heeft hij het ook gemixt en gemastered. Uiteindelijk heeft ook dat hele proces ons weer een halfjaar tot driekwart jaar gekost.
De releaseshow van jullie album in 013, hoe hebben jullie die ervaren? Dat moet wel even een kleine ontlading zijn geweest na drie jaar hard werken!
We hadden sowieso een voordeel omdat het een hometown show was. Heel veel vrienden uit Tilburg zijn naar de show geweest, maar we hebben gelukkig ook nieuwe fans gekregen die avond. We hebben twee jaar naar deze releaseshow toegewerkt, vooral door die tegenslagen in het opnameproces keken we er echt heel erg naar uit.
De opkomst was heel erg gaaf, we hebben het echt super naar ons zin gehad. Alleen ging wel halverwege de show Rik’s basdrumpedaal kapot en kondigde Wouter halverwege de set al een van de laatste nummers aan, maar dat gebeurt nou eenmaal. De releaseshow had wat mij betreft bijna niet beter kunnen gaan.
Liggen er al plannen voor veel shows in de toekomst? Eventueel een tour in de maak?
We zijn al bezig een flink aantal losse shows te regelen nu. We proberen ook een aantal weekenders te regelen en we willen van de zomer het liefst wel iets van een tour doen ja. We hebben alleen nog niks concreets nu, dus daar kan ik voor de rest niets over zeggen.
Waar is jullie nieuwe album Ephemera allemaal te verkrijgen?
Je kan hem uiteraard kopen bij onze shows! Daarnaast kan je hem digitaal luisteren via iTunes en Spotify. Als je hem online wil bestellen kan dat via onze Bandcamp pagina en dan zowel de digitale als fysieke editie.
Waarom moeten mensen naar jullie shows komen en waarom moeten mensen naar jullie muziek luisteren?
Mensen moeten zeker naar onze shows komen omdat we super energiek zijn en helemaal losgaan! Vooral bij onze bassist Django gaat er een knop om als hij het podium oploopt, wordt ‘ie helemaal gek!
Als mensen van harde catchy muziek houden waar veel over is nagedacht en waar veel techniek in verwerkt zit, dan zitten ze bij ons aan het juiste adres!
Foutje gezien? Mail de redactie.
Sean
Laatste berichten van Sean (toon alles)
- Interview: Nick Holleman (Powerized, Vicious Rumors, Methusalem) - 17 mei, 2016
- Interview: Koen Scheepens – Pelgrim, “Ephemera” - 20 april, 2016
- Spotter Dansmachine op Tweetakt Festival in Utrecht - 16 april, 2016
- Ben Bruce (Asking Alexandria) leest fanfictions voor - 13 april, 2016
- Rechtzaak tegen Led Zeppelin over plagiaat “Stairway to Heaven” - 13 april, 2016