Album review: Skyscrapers – Katarina

Geschreven door op 3 december 2015 om 14:49
Artwork: Skyscrapers - Katarina

Na een schitterende tournee en hommage aan haar vader Bram Vermeulen, heeft Katarina haar studioalbum Skyscrapers uitgebracht. Bekijk hieronder onze review van haar derde plaat!

Katarina Vermeulen

Zangeres Katarina Vermeulen, de dochter van cabaretier/zanger Bram Vermeulen, heeft een nieuw album uitgebracht onder de naam Skyscrapers. Het derde studioalbum van de zangeres staat vol met zelfgeschreven Engelstalige songs, met een grote variatie aan stijlen. Pop, rock, blues, jazz en soul, het komt allemaal voorbij op deze plaat.

Artwork Skyscrapers

Artwork Skyscrapers

Track by track: Skyscrapers

1. Out Of Time

Dit nummer zet meteen de toon van het album: vrolijk. Het nummer begint lekker upbeat en groovy. De gitaren lopen lekker mee met de drums en het duurt niet lang voor de herkenbare toon van een Rhodes piano de melodie inzet. De rest van de band valt in en wat meteen opvalt is de brede en heldere productie die het album heeft. De zang is erg natuurlijk afgemixt en flowt tussen de muziek door. Daarnaast zijn alle zanglijnen erg catchy en goed ingezongen. Halverwege het nummer ontstaat er een ware Queen vibe met de meerstemmige zangpartijen en de manier waarop een ‘phaser’ effect gebruikt wordt om de song terug in te duiken. Een verassend frisse en vrolijke opener!

2. The Taking Kind

Het tweede nummer begint al meteen niet zo vrolijk als het vorige. De lage bastoon en de gitaren creëren een atmosferisch en diep geluid. Even krijg je het idee dat je aan het luisteren bent naar een Porcupine Tree nummer, wat uiteraard niet erg is. Dit nummer schijnt de zang van Katarina pas echt goed door. Een erg warm en zacht stemgeluid past perfect bij dit nummer, en Katarina doet dit perfect. De tekst van dit nummer heeft overduidelijk een grote betekenis voor de zangeres, wat je terughoort in de zang. Het nummer zit vol emotie en is daardoor erg krachtig.

3. Skyscrapers

Het derde nummer is tevens de titelsong van het album en start erg vrolijk, wat misschien wel een te groot verschil is met het vorige nummer. Je hoort direct erg veel countryinvloeden, maar het is niet ‘cheesy’ of saai uitgevoerd. Het nummer is erg leuk om naar te luisteren. Het zou geen verassing zijn als dit nummer ooit eens een keer gebruikt gaat worden voor een comedy, want daar is het uitermate geschikt voor! De tekst is wel erg donker, wat best een grappig contrast geeft tegenover de vrolijke muziek.

4. Love

De titel van dit nummer is misschien wel het meest gebruikte woord in de muziek ooit, maar dat zegt niks over het niveau van het nummer. De zang is hier meer pop-achtig dan bij de andere nummers, maar het is wel gewoon heel goed. De uithaal op het einde had misschien wel wat ‘losser’ gemogen. Maar zo kan je natuurlijk bezig blijven.

5. A Little Bit Longer

Dit nummer begint met een statement, en hoe! Een luide knal op de drums laten je meteen weten dat dit nummer niet netjes binnen de lijntjes gaat zijn. En dat hoor je. De instrumentatie is lekker los, vol met gevoel en je hoort hier dat duidelijk er geen dertien-in-een-dozijn-muzikanten op dit album spelen. Qua zang is dit zonder twijfel het meest overtuigende nummer op het album.

6. Your Way

Your Way is een mooie akoestische song. De zang is meeslepend en blijft goed hangen, mede door de harmonie over Katarina’s zang. De ambience en natuureffecten geven je het idee dat je in het bos rond een kampvuur zit. Als je een moeilijke dag hebt gehad en even wil bijkomen, zet dan vooral dit nummer op!

7. Plastic Fantastic

Wat een apart begin: zit ik nou te luisteren naar Katarina of naar iets wat Skunk Anansie als intro zou gebruiken? Het gedeelte erna bevestigd gelukkig het eerste. De rest van het nummer is heel erg catchy en kan je zien als een echt meezingnummer. De tekst van dit nummer is daarnaast echt absoluut hilarisch. Het nummer gaat overduidelijk over plastische chirurgie, met lijnen als: “Plastic fantastic my head on a stick, two sillicone bags that could make me real sick”, en “Face like a barbiedoll, trout pout from hell, my nose looks like Michaels and I still can’t smell.” Iets met ‘de spijker op de kop slaan’, want dat wordt hier overduidelijk gedaan.

8. Mine

Na Plastic Fantastic is het eerstvolgende nummer op de schijf Mine, waar Katarina & co. flink gas terugnemen. Het is een mooi en rustig nummer waarbij de zang centraal staat. Dit nummer is precies zoals het moet zijn: de lage rustige bastoon, de gitaar en toetsen die goed op elkaar inspelen en een drummer die met ‘kwastjes’ speelt. Wel hoor je net nadat de drums op het einde invallen dat de hi-hat bekken plotseling ietsjes wegvalt. Studiofoutje? Het is verder niet heel erg of storend, maar wel jammer aangezien de rest van het album juist zo gedetailleerd is opgenomen en gemixt.

9. Rain On The Back Porch

Dit nummer is vergelijkbaar met iets wat we eerder op het album gehoord hebben, namelijk de titelsong Skyscrapers. Ook dit nummer heeft een grote country vibe, alleen is het ietsjes langzamer en lager ingespeeld. Het heeft misschien toch nét wat teveel weg van de titelsong, want je hoort voor de rest weinig verschil tussen de twee nummers.

10. Fooling

Fooling is een perfecte mix tussen de pop-achtige sound en de meer atmosferische kant die Katarina al eerder heeft laten horen op dit album. Het nummer zit vol met melodieuze en brede gitaarpartijen die het nummer goed opvullen. Het refrein is erg aanstekelijk en blijft al gauw in je hoofd hangen. Een hele goede ballad mag natuurlijk niet ontbreken op een album en dat is dit nummer zeker!

Bekijk de live uitvoering van Fooling hieronder!

11. Thin Line

In deze song komt eindelijk de soul-kant van Katarina echt naar buiten. En wat is het jammer dat je deze kant van haar niet vaker hoort op het album. De zang is lekker los en zit vol met emotie waardoor het meteen veel overtuigender is. Niet dat Katarina ‘minder’ zingt op de rest van het album, absoluut niet zelfs, maar wat ze doet in dit nummer mag zeker vaker naar voren komen!

12. Here Come The Night

Je kan niet ontkennen dat dit een mooi nummer is, maar in de context van een album past het niet helemaal. Dit is al het twaalfde nummer van de plaat, wat best flink is en het introduceert weer een nieuwe stijl. Aangezien we al zo ver in het album zitten is dat misschien nét wat teveel van het goede. Het is knap hoe veelzijdig Katarina is en dat laat ze op dit album goed horen, maar het is zó veel dat je als luisteraar soms de draad kwijtraakt.

13. Cry To The Moon

Het laatste nummer op het album is een erg goede afsluiter. Je hoort Vermeulen zingen over wat lijkt op een muziekdoos en dit creëert een erg intieme sfeer. Het loopje van de basgitaar op de achtergrond staat erg zacht en werkt bijna hypnotiserend.

Bestellen Skyscrapers

Het album Skyscrapers is inmiddels al een tijdje uit. Je kan de CD bestellen via een bestelformulier op de website van Katarina, maar het album is ook beschikbaar op iTunes! Wil je zelf eerst een track beluisteren voor je het album bestelt? Luister het album dan meteen even op de Spotify van de artieste!

Volg Artiestennieuws en blijf altijd op de hoogte van de belangrijkste concertaankondigingen en de leukste muzieknieuwtjes.