Queen en Adam Lambert trakteren Ahoy op ultiem meezingfeest

Geschreven door op 28 juni 2018 om 16:25
Queen + Adam Lambert - Foto: Raph_PH (Flickr CC BY 2.0)

Hoog bezoek in Ahoy! De legendarische rockers van Queen streken woensdag neer in de Rotterdamse evenementenhal, samen met zanger Adam Lambert. Vernieuwend zijn de shows van het gezelschap inmiddels niet meer, maar met zoveel klassiekers in een set zal dat het publiek een worst wezen.

Queen en Adam Lambert verzorgen ultiem meezingfeest in Ahoy

Ruim een half jaar na de bands vorige show in de Amsterdamse Ziggo Dome, keren Queen en Adam Lambert terug naar Nederland voor een show in Ahoy Rotterdam. De setlists van beide optredens zijn dan ook, met een paar uitzonderingen, vrijwel identiek. Het mag de pret niet drukken, want het publiek komt natuurlijk maar voor één ding: die tientallen legendarische hits van die even legendarische Britse band.

Al vroeg in de set haalt de extravagante Adam Lambert de grootste olifant uit de kamer: “Ik ben Freddie Mercury niet.” En zo is het. De 36-jarige Amerikaan eert zijn voorbeeld door zijn eigen twist te geven aan de legendarische songs en ook in Ahoy slaagt hij hier met verve in. Niet enkel met zijn zangkwaliteiten, maar vooral ook zijn humor en charisma.

Vorig jaar brachten Queen + Adam Lambert hun show naar de Ziggo Dome en bliezen deze helemaal om ver. Vanavond stonden…

Posted by MOJO on Wednesday, June 27, 2018

Brian May blijft eeuwig jong

De band raast in het eerste deel van de show door nummers als ‘Tear It Up’‘Tie Your Mother Down’ en ‘Fat Bottomed Girls’, waarmee het direct bewijst vanavond in topvorm te verkeren.

De inmiddels 70-jarige Brian May rent als een jonge hond over de catwalk van het podium. De Britse gitarist, die voor eeuwig jong lijkt te blijven, lijkt er bovenal nog altijd veel plezier in te hebben en straalt de gehele show van top tot teen.

Humor en nederigheid bij showman Adam Lambert

Tijdens een reeks klassiekers als ‘Killer Queen’‘Don’t Stop Me Now’ en ‘Bicycle Race’, komt het showman-schap van zanger Lambert perfect uit de voeten. De vocalist bevindt zich tijdens eerstgenoemde track bovenop het hoofd van robot ‘Frank’ (bekend van de artwork voor Queens album ‘News of the World’) en rijdt tijdens ‘Bicycle Race’ op een roze driewieler, inclusief toeter en fietsbel, over het podium.

Toch zijn het vooral zijn humoristische verhalen en de nederigheid waarmee hij over zijn grote idool Freddie spreekt, die Lambert tot zo’n sympathieke verschijning maken. “Er kan maar één rock god zijn”, vertelt de zanger over zijn ‘voorganger’, terwijl hij tevens laat weten dat hij het nog altijd niet kan geloven dat hij met de twee ‘grootste rock muzikanten aller tijden’ de wereld rond mag toeren.

Er zijn maar bar weinig zangers die ook maar enigszins in de buurt komen bij de zangkwaliteiten en personality van Freddie, maar de flamboyante Adam Lambert bewijst nu al flink wat jaren hier zonder twijfel één van te zijn.

Taylor en May in de spotlights

Niet alleen Lambert zingt zich vanavond de longen uit het lijf, ook May en drummer Roger Taylor laten geregeld van zich horen. Laatstgenoemde toont tijdens track ‘I’m In Love With My Car’ dat hij nog altijd prima bij stem is. Ondanks het feit dat de drummer inmiddels de respectabele leeftijd van 68 heeft bereikt, gaat de combinatie van drummen en zingen tegelijk nog altijd zonder moeite.

Brian May krijgt de hele zaal stil met een akoestische en emotionele uitvoering van ‘Love of My Life’, waarbij Freddie Mercury tijdens het laatste deel van het nummer op het grote scherm te zien is. Het ontroerende moment bezorgt de zaal, die op dat moment door honderden telefoonlichtjes verlicht wordt, een ultiem kippenvel moment.

May, die voor de gelegenheid zijn beste Nederlands uit de kast heeft getrokken (“Goedenavond Ahoy, gaat het goed met jullie?”), tovert na de track een selfiestick tevoorschijn en neemt enthousiast een video op met het publiek. Nog maar zo’n voorbeeld van publieksinteractie op zijn best. Lambert, May en Taylor weten als geen ander hoe ze hun fans moeten bespelen.

Queen trakteert Ahoy op ultiem meezingfeest

Met tracks als ‘Somebody to Love’‘Radio Ga Ga’, en natuurlijk het ultieme meeschreeuwnummer ‘Bohemian Rhapsody’, toveren Queen en Adam Lambert de Ahoy om tot een groot meezingfeest. Maar het absolute sing-along moment vindt plaats tijdens de pauze voor de encore, wanneer het legendarische ‘Day-Oh’-fragment van Freddie Mercury in Wembley wordt getoond. Zelfs na zijn dood weet Mercury iedere concertzaal te dirigeren.

Met het stampende ‘We Will Rock You’ en de euforische meelaller ‘We Are The Champions’ zingt het publiek, jong en oud, zich nog eenmaal de longen uit het lijf alvorens Lambert en de band afscheid nemen. Ahoy Rotterdam is zojuist getrakteerd op het ultieme meezingfeest van een band wiens muziek al meer dan veertig jaar relevant is, en dit waarschijnlijk nog vele generaties zal blijven.