Live Report: Muse doet oude tijden herleven met spectaculaire show in Londen

Geschreven door op 21 augustus 2017 om 15:03
Muse - Foto Jessica S. (Flickr) (CC BY-ND 2.0)

Op zaterdag 19 augustus gaf Muse een speciaal benefietconcert in de historische en intieme zaal Shepherd’s Bush Empire in Londen. Wij waren erbij!

Muse speelt historische show in Londen

Begin juli kondigde Muse een bijzondere benefietshow aan in de oude Londense zaal Shepherd’s Bush Empire. De opbrengsten van de show gingen naar The Passage, een goed doel dat zich inzet voor daklozen in het Verenigd Koninkrijk. Dit was echter niet de enige bijzonderheid aan de show: het aanwezige publiek mocht door middel van stemmen de setlist bepalen!

In de weken voorafgaand aan de show hintte frontman Matt Bellamy al naar een bijzondere setlist. In een interview met het Britse The Evening Standard vertelde de zanger/gitarist dat de fans massaal voor oude en ‘zeldzame’ tracks hadden gekozen: “Ze hebben veel meer obscure nummers gekozen dan ik had gedacht. De meeste zijn B-sides en tenminste twee nummers hebben we zelfs nog nooit live gespeeld.”

“Deep cuts”

Op zaterdag 19 augustus was het dan eindelijk zover. Shepherd’s Bush Empire opende deze avond haar deuren voor slechts 2.000 gelukkige Muse-fans. Sommigen kampeerden al sinds de avond voorafgaand aan de show voor de deur om een goed plekje te bemachtigen. Slechts 2.000 man. Niks voor Muse-begrippen, de band die het gewend is om stadions over de hele wereld moeiteloos uit verkopen.

Een kleine dertig minuten na 21:00 uur betrad de band het podium. Frontman Matt Bellamy loopt naar de microfoon en heet het publiek welkom in de prachtige, kleine zaal: “Welcome to an evening of deep cuts!” Deze woorden zijn al genoeg om het publiek compleet uit zijn dak te laten gaan. Er stond de fans een bijzondere ervaring te wachten.

Publiek overstemt Muse

De heren openen de show met een bizarre run aan obscure, weinig gespeelde tracks, die door de fans zijn aangevraagd. Het hardrockende ‘Assassin’ is het openingsnummer van de avond, gevolgd door B-side ‘Dead Star’ en het uit 1999 afkomstige ‘Muscle Museum’. Vooral bij laatstgenoemde track gaat het publiek compleet uit zijn dak en wordt frontman Matt Bellamy letterlijk overstemd door de 2.000 uitbundige bezoekers. De toon was gezet.

Wat volgde was een avond vol oude tracks. Opvallend: alle gespeelde nummers stammen uit 2006 of eerder. Geen nummers van de laatste drie albums en ook tracks als ‘Starlight’, ‘Madness’‘Uprising’ en ‘Supermassive Black Hole’, die normaal gesproken bij élke Muse-show voorbijkomen, werden deze avond genegeerd. Het publiek had met het stemmen duidelijk gemaakt het oude materiaal te prefereren.

‘Showbiz’

De een na de andere oude obscure track kwam voorbij en het publiek kon zichtbaar haar geluk niet op. Het hoogtepunt kwam echter halverwege de show, toen zanger Matt Bellamy het publiek toesprak om het volgende nummer aan te kondigen. “Dit nummer won de stemming met afstand,” verkondigde de frontman. Vervolgens speelde de band het nummer ‘Showbiz’, afkomstig van de bands gelijknamige debuutalbum en sinds 2006 niet meer live gespeeld. Wij hebben een publiek niet vaak zo massaal uit zijn plaat zien gaan!

Afwisseling

Speelde de band dan echt alleen maar obscure nummers? Zeker niet! Ook een aantal bekendere Muse-tracks kwamen voorbij. Fan favorieten als ‘Hysteria’‘Plug In Baby’ en natuurlijk afsluiter ‘Knights of Cydonia’ passeerden allen de revue, afgewisseld met meer ‘zeldzame’ nummers als ‘Easily’‘Glorious’ en ‘Sing For Absolution’.

Muse trakteert publiek op magische avond

Muse trakteerde het aanwezige publiek op een gedenkwaardige en magische avond, maar leek er bovenal vooral ook zelf erg veel plezier in te hebben. Geen uitbundige lichtshow, geen vliegende drones, geen enorme robots en geen bewegende beeldschermen. Gewoon drie bandleden die op een klein podium doen waar ze het beste in zijn: keihard rocken. Na afloop komt het publiek superlatieven tekort en ook online wordt alle euforie over de zojuist afgelopen show volop gedeeld. Muse in de Londense Shepherd’s Bush Empire was één van de beste shows die wij ooit hebben gezien.

Setlist Muse in Shepherd’s Bush Empire, Londen:

1. Assassin (verlengde outro)
  2. Dead Star