Live Report: Thijs Boontjes laat Rotown zweten van het dansen

Geschreven door op 26 april 2019 om 13:56
Thijs Boontjes @ Rotown - Fotograaf: Ilse Ouwerkerk (Artiesten Nieuws)

Op donderdag 25 april 2019 stond Thijs Boontjes met zijn Dans- en Showorkest in een bomvolle Rotown. Artiesten Nieuws was erbij en doet verslag!

Thijs Boontjes in Rotown

Bepakt met zijn debuutalbum trekt Thijs Boontjes het land door tijdens zijn ‘Geen Achttien Meer Tour‘. Gedurende februari, april en mei 2019 betreedt de zanger met zijn Dans- en Showorkest verschillende podia in Nederland. Zo trad de band op donderdag 25 april 2019 op in een stampvolle Rotown te Rotterdam. Hier wist Boontjes het publiek te vermaken met zijn ‘chansons’, waarbij mensen ondanks de hitte in de zaal niet konden stilstaan.

Gezellige sfeer

De ietwat late opkomst van het Thijs Boontjes Dans- en Showorkest lijkt het publiek niet te deren. Onder een luid applaus betreedt de zanger het podium met zijn handen in de lucht. Meteen wordt ‘Milaan’ ingezet en de heupen van de bezoekers beginnen te bewegen. In zijn welbekende Versace shirt staat hij achter het hammondorgel, met een enthousiaste band achter zich. Onderling lachen ze, waardoor de sfeer nog beter wordt. Voor het Dans- en Showorkest staan mannen en vrouwen van alle leeftijden met een glimlach te genieten van de Nederlandstalige nummers die door de boxen dreunen. Het voelt aan als een gezellige bruine kroeg in Amsterdam, waar André Hazes wordt gedraaid en iedereen in een gezellig dronkenschap van het leven geniet. Tijdens het optreden praat Thijs de nummers op komische wijze aan elkaar, waardoor zelfs de bandleden af en toe staan te gniffelen.

Klassiekers

Het is bijna niet voor te stellen dat ‘Geen Achttien Meer’ het debuutalbum van Thijs Boontjes is. Het publiek lijkt de nummers woord voor woord te kennen, hoewel de plaat in februari 2019 uitkwam. Zeker de nummers van de eerder verschenen EP’s ‘Niet Van Steen’ en ‘Ambiance’ worden hard meegezongen. Wanneer het vierde nummer, ‘Het Spijt Me Sophie’, wordt gestart, beginnen verschillende fans enthousiast te klappen.

De hartverscheurende smartlap ‘Alleen Naar De Kermis wordt tevens meer dan positief ontvangen, net zoals de meezinger ‘Casablanca’. Spontaan gaan de armen van een stel mannelijke fans in de lucht en tijdens het refrein bewegen ze mee op de maat van de muziek. Wanneer Thijs zich stilhoudt tijdens het refrein, weten de liefhebbers de stilte perfect te vullen met hun gezang. Het lijkt erop dat het Thijs Boontjes Dans- en Showorkest heeft bewezen dat Nederlandstalige smartlappen niet alleen van vroeger zijn.

Hitte

Aan het einde van het concert is de temperatuur in het poppodium flink gestegen. Thijs Boontjes heeft zijn mouwen opgestroopt en zijn blouse iets verder opengedaan. Bassist Jeroen Overman veegt het zweet van zijn voorhoofd, net als menig bezoeker. Ondanks de hitte blijft het publiek enthousiast en danst wanneer dit mogelijk is. Terwijl het Dans- en Showorkest ‘Moet Je Kijken’ inzet, leert Boontjes het publiek de stap-sluit beweging. “Voor de mensen die moeite hebben met dansen: ikzelf maak zelf gebruik van een simpele methode die ik zag op omroep MAX tijdens Nederland In Beweging.

Het publiek is nog niet bijgekomen van het dansen of de volgende track met een discosound begint al. Voor ‘Dansen Met Jou’ vraagt de frontman wie met hem wil dansen, waarna er verschillende handen de lucht in schieten. Er lijkt niks van te komen, totdat het instrumentale stuk in het nummer start. Boontjes klimt van het podium af en wurmt zich door het publiek heen om met verschillende bezoekers een dansje te wagen. Nadat de gehele band het publiek vaarwel zwaait, blijft menig bezoeker hangen om nog wat te dansen of op de foto te gaan met de krullenbol. Eén ding is zeker: het publiek gaat met een grote glimlach naar huis.

Dit bericht bekijken op Instagram

Tegenwoordig wordt het meeste werk voor me gedaan. Wat een weelde. Merci, Rotterdam! (?: @femkedeschepper)

Een bericht gedeeld door Thijs Boontjes (@thijsboontjes) op