Live Report: AWOLNATION toont zwaardere kant aan de Melkweg

Geschreven door op 21 april 2018 om 19:21
AWOLNATION - Foto Trevor Swann (Flickr, CC BY 2.0)

AWOLNATION stond vrijdag in de Melkweg! De Amerikaanse band ging onlangs met haar nieuwe album ‘Here Come The Runts’ een meer natuurlijke kant op en toonde vanavond een zwaardere sound aan het Amsterdamse publiek. Artiesten Nieuws was erbij!

AWOLNATION meer dan alleen viral hits

AWOLNATION, de Amerikaanse electro-rockband van zanger Aaron Bruno, zal niet direct bij iedereen een belletje doen rinkelen. Toch is de kans meer dan groot dat je wel eens muziek van de band hebt gehoord. Hitsingle ‘Sail’, afkomstig van debuutalbum ‘Megalithic Symphony’, werd sinds haar release in 2011 in tientallen films, trailers, viral YouTube-videos, tv-series en reclames gebruikt.

Met de release van de bands tweede plaat ‘Run’ scoorde de groep opnieuw een grote viral hit. De titeltrack van het album werd de soundtrack van ontelbare hilarische viral videos op YouTube, Facebook en het inmiddels overleden videoplatform Vine. Frontman Bruno stond jaren later nog altijd te kijken van het viral succes, zo liet hij in 2016 in gesprek met Chicago Tribune weten: “Iedere keer als zo’n online fenomeen gebeurt, sta ik perplex.”

‘Here Come The Runts’

AWOLNATION bracht in februari haar nieuwe plaat ‘Here Come The Runts’ uit. Op het derde album heeft Aaron Bruno ervoor gekozen om een iets meer ‘organische’ richting te gaan, met meer echte instrumentatie en minder electronica. Een verrassende evolutie, daar AWOLNATION voorheen juist zwaar op de elektronische elementen leunde. Het zorgt voor een verrassend en gevarieerd album. In het kader van die release staat de band vanavond in de Melkweg met haar ‘Here Come The Runts Tour’.

Het Amsterdamse poppodium is zeker geen onbekend terrein voor de groep, daar ze hier in 2012, 2013 en 2015 al eerder stonden. Destijds stond de band altijd voor een volle Oude Zaal, maar ditmaal wordt het iets groter aangepakt. De rockers betreden vanavond het podium van The Max, maar deze upgrade blijkt helaas iets te ambitieus. De zaal zit goed vol, maar is niet uitverkocht. Het balkon aan weerszijden van de zaal blijft vanavond gesloten. Het mag de pret echter niet drukken voor de aanwezige fans!

“Welcome to the night of your lifes!”

Om half negen stipt bestormt de band het podium met openingstrack ‘Here Come The Runts’, titeltrack van het nieuwe album. Aaron Bruno heeft er in ieder geval zin in: “Welcome to the night of your lifes!” Ook het publiek heeft er zin in en vooral vooraan het podium gaat het al snel los tijdens de openingstrack en tweede song ‘Hollow Moon (Bad Wolf)’.

Direct wordt duidelijk dat de sound van de band vandaag de dag een stuk natuurlijker is. Aaron Bruno heeft een uitstekende band om zich heen verzameld. Rustigere tracks als ‘Seven Sticks of Dynamite’, ‘Handyman’ en een wat meer ingetogen uitvoering van track ‘Kill Your Heroes’ worden afgewisseld met meer uitbundigere tracks als ‘Passion’ en ‘Soul Wars’. Vooral deze laatstgenoemde, zwaardere tracks komen uitstekend uit de verf met de huidige line-up van de band. Het zware gitaar-, bas- en drumwerk in combinatie met de schreeuwende vocalen van Bruno doen af en toe lijken alsof we vanavond bij een hardrock-show staan.

AWOLNATION kent z’n klassiekers

Buiten zanger Aaron Bruno en drummer Isaac Carpenter, staat de band vanavond in een compleet nieuwe line-up op het podium ten opzichte van haar vorige show in de Melkweg. Vooral gitarist Zach Irons, sinds september 2015 onderdeel van de band, blijkt een fantastische toevoeging en pakt vanavond de spotlights. Eerst toont de gitarist zijn kunsten met een wervelende uitvoering van AC/DC’s ‘Thunderstruck’. Direct na de encore speelt de band een cover van een andere klassieker: Nirvana’s ‘Smells Like Teen Spirit’. Irons neemt de vocalen voor zijn rekening en zorgt ervoor dat de Melkweg volledig uit zijn plaat gaat.

Kort maar krachtig

Na laatstgenoemde cover is het alweer tijd voor het laatste nummer van de avond: megahit ‘Sail’. Voor het publiek de allerlaatste kans om van zich te laten horen. De fans maken hier meer dan gretig gebruik van en zingen de track, die met een wervelende outro tot een explosief einde wordt gebracht, woord voor woord mee.

Zo komt er na ruim een uur al een einde aan de show. Dit is direct ook het grootste puntje van kritiek op het optreden. Van een band met inmiddels drie albums op zak zou je toch wel iets meer mogen verwachten. Slechts dertien songs, plus eerder genoemde covers, passeerden vanavond de revue. Een klein smetje op een verder uitstekende show. De band leunt minder op haar ‘vertrouwde’ electronica, maar toont vanavond een zwaardere en meer natuurlijke kant van zichzelf.