Live report: Alice Cooper in 013 Poppodium Tilburg

Geschreven door op 7 december 2017 om 14:57
Alice Cooper, Graspop - Fotocredits: Ralph Arvesen (Wikimedia CC BY 2.0)

Wie is afgereisd naar Tilburg, heeft de enorm lange rij voor de deur vast opgemerkt. Jong en oud is op maandag 4 december naar 013 gekomen om de spectaculaire show van Alice Cooper te kunnen bijwonen. Ook Artiesten Nieuws was erbij en doet verslag.

Alice Cooper  in 013

Ruim voor aanvang van het concert waren de kaarten van deze Shock Rocker compleet uitverkocht. Alice Cooper en zijn band doen het dus nog altijd goed bij de Nederlandse fans.

In 2016 hebben de mannen ons land nog aangedaan met hun laatste tour. Naar aanleiding van de release van het album Paranormal’ begin dit jaar, is het op maandag 4 december opnieuw tijd voor een feestje.

Hoog entertainmentgehalte

Er is vanavond geen support act, dus wanneer de klok 20:30 aangeeft, start de Spend The Night’-intro en trapt mr. Cooper direct af met zijn eerste nummer Brutal Planet’.

Er volgen een aantal bekende hits als No More Mr. Nice Guy’ en Under My Wheels’. Hier worden de fans zichtbaar gelukkig van. Naast al het muzikale genot is er aan show geen gebrek.

Het optreden van vanavond heeft een hoog entertainment gehalte met goed gedoseerd vuurwerk. Bij elke track zien we een ander kostuum en ook de aankleding van het podium is een lust voor het oog. Wat direct opvalt is de grote roze geschilderde box, van waaruit Alice Cooper telkens een nieuwe outfit krijgt aangereikt. Ook zijn er horror-poppen aan overvloed.

Weinig spontaniteit

Je weet niet waar je moet kijken met alle showelementen die voor vanavond uit de kast zijn getrokken. Bij ‘Billion Dollar Babies’ regent het dollar biljetten boven de fans op de voorste rijen. Helaas is er binnen het strakke show-schema geen ruimte voor een praatje en is er weinig sprake van spontaniteit.

In het publiek blijft het rustig. Een rock of metal show gaat meestal gepaard met flink headbangen en uiteraard ook af en toe een circle pit of wall of death. Maar de muziek die vanavond de revue passeert leent hier weinig ruimte voor. In plaats daarvan is het publiek geboeid door de show en volgt er na elk nummer een (terecht) luid gejuich en applaus. Ook gaan er regelmatig een hoop metal-horns de lucht in.

Frankenstein en de guillotine

De band lijkt in zijn nopjes en dit is dan ook terug te horen in de kwaliteit die wordt geleverd vanavond. Ook de leeftijd van Cooper doet niets af aan zijn live performance, met zijn 69 jaar is hij nog steeds in topvorm. Ongeveer halverwege de set is het tijd voor een gitaarsolo, welke haarfijn over gaat in de hit Poison’. Voor veel bezoekers van deze avond is dit jeugdsentiment, maar ook de jongere generatie fans lijkt elke zin uit dit liedje te kunnen meezingen.

Naarmate de avond vordert komen er steeds meer klassieke showelementen aan bod. Tijdens Feed My Frankenstein’ pakt de band uit met Cooper die ‘verandert’ in een reusachtige Frankenstein-pop, die over het podium loopt en alle bandleden angst aanjaagt. Het horror-hoogtepunt van de avond is aangebroken wanneer Alice Cooper in een dwangbuis wordt gestopt tijdens Ballad Of Dwight Fry’, hieruit losbreekt tijdens Killer’ en daarom voor straf onder de guillotine moet. Onder het genot van I Love The Dead’ wordt zijn hoofd gepresenteerd aan het publiek door een horror-verpleegster.

Anderhalf uur aan klassiekers

Ondanks dat tijdens deze tour het nieuwe album centraal staat, is er binnen de huidige setlist slechts één nieuw nummer te vinden: Paranoiac Personality’. Naast deze song wordt de volledige anderhalf uur gevuld met klassiekers.

Horrible nightmares and a Merry Christmas

Nadat de band kort van het podium is verdwenen, komen zij nog eenmaal terug voor de toegift School’s Out’. De avond wordt geëindigd met enorme ballonnen gevuld met confetti, welke de hele zaal door gaan. Ook komt er nog wat vuurwerk aan bod en loopt het nummer deels over in Another Brick In The Wall’. Cooper stelt nog even kort de bandleden aan ons voor, het enige moment waarop hij vanavond in contact is geweest met het publiek. Waarna hij afsluit met de warme woorden ‘’Have horrible nightmares and a Merry Christmas from Alice Cooper’’.