De Populariteit van de Beats by Dr.Dre

Geschreven door op 29 augustus 2012 om 14:00
Dr. Dre - Foto: Jason Persse - Flickr (CC BY-SA 2.0)

Beats by Dre is in korte tijd ongekend populair geworden, mede dankzij de sporters tijdens de Olympische Spelen. Maar waar komt die populariteit ineens vandaan? We gaan er dieper op in.

Tijdens de afgelopen Olympische Spelen werd de populariteit van de Monster Beats by Dr. Dre hoofdtelefoons weer aangetoond.Zelfs een waarschuwing van het IOC, het Internationaal Olympisch Comité, kon niet voorkomen dat diverse sporters voor hun wedstrijden te zien waren met een Beats by Dr. Dre op het hoofd.
Het was uiteindelijk Dr. Dre zelf die maling had aan artikel 40 van het Olympisch Handvest, dat atleten verbood reclame te maken voor bedrijven en merken die geen officiële sponsor van de Spelen waren. De rapper stuurde verschillende sporters en teams zelf een speciaal exemplaar van zijn hoofdtelefoons op. En zo kon het gebeuren dat Michael Phelps, de grote ster van het zwemtoernooi, voor iedere wedstrijd zijn Beats by Dre pas af zette vlak voor hij het startblok beklom.

YouTube player

Ook voor de kern van de ongekende populariteit van de Beats by Dr. Dre hoofdtelefoons moeten we bij de Olympische Spelen zijn. Voor de Spelen van 2008 in Beijing schonk fabrikant Monster Cable de Amerikaanse basketballer LeBron James een aantal exemplaren, waarmee de superster vervolgens samen met zijn collega’s van Team USA geregeld in de media verscheen. Een hype was geboren. De basketballers gebruikten de hoofdtelefoons precies zoals Monster en Dr. Dre dat graag zagen. Want hoewel de Beats by Dr. Dre zijn voorzien van een uitmuntend geluid en diverse technische hoogstandjes, zijn de hoofdtelefoons op de eerste plaats mode-items.

De samenwerking met LeBron James past perfect in de endorsement marketing strategie die Monster Cable en Beats Electronics, het bedrijf van Dr. Dre en muziekproducent Jimmy Iovine, hebben uitgedacht. Nog voor de headphones voor de consument op de markt verschenen, liepen verschillende grote artiesten uit de Amerikaanse hip hop- en rapscene al met een Beats by Dr. Dre rond. Zo is Lady GaGa in de clip van Pokerface uit 2008 te zien met een Beats by Dr. Dre. Het is slechts een paar tellen, maar na de introductie van de muziekvideo stellen vele fans diezelfde twee vragen: van welk merk is toch die hoofdtelefoon met die rode B en hoe kom ik daaraan? Steeds meer artiesten volgden het voorbeeld van LeBron James en Lady GaGa. Niet omdat de hoofdtelefoons significant beter waren dan andere merken, maar puur vanwege de uitstraling: mode.

Dat Monster de juiste strategie te pakken had, blijkt wel uit het feit dat diverse artiesten het hebben gekopieerd. Denk daarbij aan de SMS Audio 50 Cent hoofdtelefoon. Want één van de grote oorzaken van de nog immer stijgende populariteit van de Beats by Dr. Dre is de aanwezigheid van de grote man zelf, Dr. Dre. Voor diverse andere merken reden genoeg ook toenadering te zoeken bij een grote artiest. Mode zit van oudsher stevig verweven in de Amerikaanse hip hop en rap cultuur. De uitingen die artiesten dragen worden door (jonge) fans makkelijk geadopteerd. Dr. Dre geldt in deze cultuur nog altijd als een invloedrijk persoon. Door de samenwerking met de Amerikaanse rapper aan te gaan, legde Monster direct het fundament voor een succesvolle introductie van de Beats hoofdtelefoons. De aanwezigheid van Dr. Dre maakte zorgde voor een fundamentele verandering in hoofdtelefoonland. Niet langer was het product een noodzaak, maar meer een accessoire.

Foutje gezien? Mail de redactie.​

The following two tabs change content below.
Volg Artiestennieuws en blijf altijd op de hoogte van de belangrijkste concertaankondigingen en de leukste muzieknieuwtjes.
Deel artikel:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Artikel Categorieën:
Dr Dre Nieuws · Nieuws