Live Report: Lucky Fonz III laat Rotown lachen, fluiten en zingen

Geschreven door op 1 april 2019 om 14:08
Lucky Fonz III in Rotown - Fotograaf: Ilse Ouwerkerk (Artiesten Nieuws)

Met zijn nieuwe album ‘Multimens’ op zak, reist Lucky Fonz III door Nederland voor een clubtour. Op zondag 31 maart 2019 trad de troubadour op in Rotown te Rotterdam. Artiesten Nieuws was erbij en deed verslag.

Lucky Fonz III in Rotown

Met een gloednieuw album onder zijn arm, reist Lucky Fonz III in maart en april 2019 het land door voor een clubtour. Op zondag 31 maart 2019 was het tijd voor de show in een uitverkochte Rotown in Rotterdam, waar hij zijn album ‘Multimens‘ ten gehore brengt. De zaal staat stampvol, maar het publiek maakt ruimte om mee te kunnen bewegen op de ietwat lollige en aanstekelijke nummers.

Goede sfeer

Hoewel Lucky Fonz III populair is op grote festivals als Lowlands en Pinkpop, weten mensen hem ook daarbuiten te vinden. De concerten van de nieuwe clubtour van de singer-songwriter zijn telkens uitverkocht. Wat later dan gepland betreedt de zanger het Rotterdamse podium, waar hij met een verhaal dat overgaat in een zelfverzonnen nummer het publiek welkom heet. Het enige wat hem vergezelt op het podium zijn de twee gitaren, mondharmonica en piano.

Ondanks dat Otto Wichers, zoals de zanger echt heet, alleen op het podium staat, lijkt hij meer dan comfortabel. Met zijn humor, gitaarspel en kenmerkende stem weet Otto een goede sfeer in de zaal te brengen, waardoor het publiek met een glimlach naar de 37-jarige zanger luistert. De eerste nummers zijn volledig akoestisch en hij maakt af en toe gebruik van de mondharmonica. Het begin is rustig, maar allesbehalve saai.

Interactie met publiek

Bij elk nummer weet de zanger een verhaal te vertellen. Hoewel dit bij verschillende artiesten vervelend en langdradig wordt, weet Otto juist de aandacht te trekken. Er vindt telkens interactie plaats tussen de artiest en het publiek. Zo krijgt een meisje het boekenweekgeschenk, zodat ze haar treinrit niet hoeft te betalen. Ook krijgt het publiek regelmatig de taak om mee te doen, wat al gebeurt zonder dat erom gevraagd wordt. De bezoekers zijn op de hoogte van de teksten in ‘Zoenen’, ‘App Me’ en ‘Zeilmeisje’ en het aanstekelijke gefluit in ‘Ik Had Nog Willen Zeggen’.

Voor zijn hit ‘Ik Heb Een Meisje’ weet Lucky Fonz III het publiek enthousiast te krijgen. Lachend en hard zingt de zaal mee met de tekst “Oh, oh, oooooh, zo mooi”. Ook wanneer de troubadour plaatsneemt achter de piano, behoudt de menigte haar aandacht. Het wordt minder rustig en tijdens ‘Machteloos’ slaat de artiest dan ook genadeloos op het keyboard voor hem. Na het drukke nummer ‘909‘, waarbij veel gebruik wordt gemaakt van het licht, gaat de artiest met een bedankje naar het publiek af.

Daverende afsluiting

Wanneer Lucky Fonz III terugkomt en tijdens de toegift vraagt om verzoekjes, wordt vanuit verschillende hoeken ‘Leugens’ geroepen. Het nummer dat al meer dan een jaar niet meer is gespeeld door Otto, ging niet geheel vlekkeloos. De mensenmassa zingt desondanks enthousiast mee. Ook afsluiter en tevens grote hit van de zanger ‘Linde Met Een E’ wordt luid meegedaan. Hierna zwaait de artiest het publiek definitief vaarwel en ontvangt hij een daverend applaus.

Langzamerhand verlaten mensen met een grote glimlach de concertzaal. Het was een avond vol drukke, hilarische en ontroerende nummers en verhalen waar de bezoekers nog lang van kunnen genieten.

Lucky Fonz III in Rotown – Fotograaf: Ilse Ouwerkerk (Artiesten Nieuws)