Live Report: Apocalyptica brengt Metallica naar Koninklijk Theater Carré

Geschreven door op 25 oktober 2017 om 14:58
Apocalyptica in Carré - Foto: Robin de Roode (Artiesten Nieuws)

Op maandag 23 oktober was het podium van het Koninklijk Theater Carré van het Finse Apocalyptica. Het bijzondere strijk-ensemble speelde een show die in het teken stond van de legendarische metalband Metallica. Artiesten Nieuws was erbij!

Live Report: Apocalyptica in Carré Amsterdam

Vier klassiek opgeleide Finse cellisten besloten in 1993 om samen een band te vormen, die ze Apocalyptica noemden. De band bracht in 1996 een album uit met enkel Metallica-covers: ‘Apocalyptica Plays Metallica By Four Cellos’.

De Finnen verwachtten in eerste instantie niet veel van de plaat. De cellisten dachten niet dat veel mensen op het album zaten te wachten, maar bleken het goed mis te hebben. De plaat werd een flink succes en katapulteerde de band naar internationale roem. Ter ere van het twintigjarig jubileum van het album, besloot de band om een ’trip down memory lane’ te nemen met een speciale jubileum tour: 20 Years of ‘Plays Metallica By Four Cellos.’

Apocalyptica in Carré - Foto: Robin de Roode (Artiesten Nieuws)

Apocalyptica in Carré – Foto: Robin de Roode (Artiesten Nieuws)

Vier klassiek geschoolde cellisten spelen Metallica in uitverkocht Carré

Op maandag 23 oktober was Nederland aan de beurt, met een show in het Amsterdamse Carré. Waar de zaal van het Koninklijk Theater normaal vaak vol zit met net geklede bezoekers, stroomt het vanavond vol met metalheads gekleed in Metallica- (en natuurlijk Apocalyptica-)shirts.

Een avond lang Metallica, gebracht door vier klassiek geschoolde cellisten. Dat gebeurt natuurlijk niet elke dag en veel fans willen de show dan ook absoluut niet missen: Carré is vanavond volledig uitverkocht.

Apocalyptica opent met klassiekers

Bij binnenkomst in de schitterende zaal zien we dat het podium slechts is uitgedost met vier grote zwarte vlakken en krukjes. Even na 20:00 uur dimmen de lichten en stappen de Finse cellisten het podium op. De heren openen hun eerste set, die volledig uit het ‘Plays Metallica By Four Cellos’-album bestaat, met de iconische track ‘Enter Sandman’ en laten dit naadloos overlopen in een andere klassieker: ‘Master of Puppets’.

Apocalyptica in Carré - Foto: Robin de Roode (Artiesten Nieuws)

Apocalyptica in Carré – Foto: Robin de Roode (Artiesten Nieuws)

Na ‘Harvester of Sorrow’ verwelkomt ‘lead-cellist’ Eicca Topinnen het publiek dat zich massaal in het Amsterdamse theater heeft verzameld. De cellist laat weten dat de band haar volledige debuutalbum ten gehore zal brengen en vraagt de fans om de vocalen te verzorgen.

Kippenvel bij ‘The Unforgiven’

Enkele van Metallica’s zwaarste tracks passeren vanavond de revue, maar ook de ballads en meer rustigere nummers worden door de heavy metal-cellisten uitgevoerd. Zo ook ‘The Unforgiven’afkomstig van The Black Album. De klassieke instrumentatie geeft het emotionele nummer een extra dimensie, wat voor kippenvel van kop tot teen zorgt.

De mannen sluiten de eerste set af met klassiekers als ‘Sad but True’‘Creeping Death’‘Wherever I May Roam’ en ‘Welcome Home (Sanitarium)’..

Apocalyptica in Carré - Foto: Robin de Roode (Artiesten Nieuws)

Apocalyptica in Carré – Foto: Robin de Roode (Artiesten Nieuws)

Drums zorgen voor extra lading

In 2003 besloot Apocalyptica om voor het eerst gebruik te gaan maken van drums en sinds 2005 reist Mikko Sirén als vaste drummer met de band mee. Sirén is ook vanavond aanwezig voor de tweede set, door de band zelf ’the rockier part’ genoemd.

De toevoeging van de drums lijkt een extra lading energie bij de band aan te wakkeren en het publiek gaat hier maar al te graag in mee. Tracks ‘For Whom The Bell Tolls’ en ‘Fight Fire With Fire’ krijgen de fans uit hun zetel en worden op vol volume mee geblèrd.

Drums niet altijd een succes

Waar de drums bij nummers als ‘For Whom the Bell Tolls’ en ‘Battery’ een schot in de roos blijken, lijkt de percussie niet bij elk nummer een even groot succes. Het aparte drumstel, dat van een afstand uit blikken trommels, een aantal elektronische drumpads en bijzondere cymbals lijkt te bestaan, zorgt bij tijd en wijle voor een rare en overbodige sound. Wij kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat een nummer als het iconische ‘Orion’ meer impact gehad zou hebben, zonder de vreemde drums.

Apocalyptica in Carré - Foto: Robin de Roode (Artiesten Nieuws)

Apocalyptica in Carré – Foto: Robin de Roode (Artiesten Nieuws)

Apocalyptica krijgt staande ovatie

De tweede set wordt afgesloten met ‘Seek & Destroy’, een nummer dat bij shows van Metallica massaal meegezongen wordt en dit is vanavond niet anders. Het publiek schaart zich als één stem achter de klassieke heavymetalband, die een staande ovatie ontvangt. Een encore bestaande uit klassiekers ‘Nothing Else Matters’ en ‘One’ zorgt voor de kroon op een bijzonder mooie avond in het Amsterdamse theater.

Foutje gezien? Mail de redactie.​

The following two tabs change content below.
Deel artikel:

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.