Behind The Music: U2’s succes. Ondanks of dankzij Itunes-distributie?

Geschreven door op 20 oktober 2014 om 11:11
Elijah Hewson, Inhaler, best verdienende artiesten, Bono (U2) - Fotograaf Peter Niell - Wikimedia Commons (CC BY 2.0)

Met album Songs of Innocence bemachtigde U2 de hoogste positie in de Nederlandse albumlijst. Ditmaal ondanks of misschien juist dankzij de eerdere verspreiding via Itunes?

Dat de eerdere distributie van U2’s album Songs of Innocence omstreden is, mag voor de meesten niet meer onbekend zijn. U2 verspreidde de plaat gratis via Itunes aan al haar gebruikers. Dat leidde tot een stortvloed aan kritiek, op zowel de band als Itunes. Op het hoogtepunt voelden U2 en Itunes zich zelfs genoodzaakt om een verwijder-mogelijkheid aan te bieden, vooral omdat veel mensen het er niet mee eens waren dat het album automatisch naar hun bibliotheek werd gedownload. Bono bood zelfs zijn excuses aan.

Desondanks voert U2 voor de elfde maal in haar bestaan de Nederlandse albumlijst aan, 5 jaar nadat hun album No Line On The Horizon diezelfde positie behaalde. En dat is op zijn minst gezegd opmerkelijk, vooral vanwege de negatieve publiciteit omtrent de gebruikte vorm van distributie.

U2

U2’s succes: ondanks of dankzij?

De vraag rijst nu of die nummer 1-notering is behaald ondanks alle negatieve publiciteit of dat de zo bekritiseerde manier van distributie gewoon een uitstekende campagne is geweest. Het is makkelijk om te zeggen dat U2 zichzelf in de vingers heeft gesneden door hun album gratis via Itunes te verspreiden aan haar ‘fans’. Echter, op de fysieke cd staan meer nummers dan op de versie die via Itunes is aangeboden. Zo zou de opvatting kunnen ontstaan dat het verspreidde materiaal slechts als een voorproefje gefungeerd heeft.

Daarnaast zou er gezegd kunnen worden dat elke publiciteit goed is, ook wanneer er veel kritiek op volgt. U2 is ontzettend veel in het nieuws geweest vanwege de gekozen methode en dat heeft heel veel mensen attent gemaakt op het feit dat de band een nieuw album gelanceerd heeft.

Een bijkomend argument om te beweren dat U2’s distributiemethode een verkapte marketingcampagne is, is dat U2 al over een zeer grote fan-base beschikt. Er is nauwelijks in te denken dat een diehard U2-fan het als vreselijk ervaart dat hij of zij automatisch en voor nop het nieuwste U2-album aangeboden krijgt.

Toegegeven, U2 maakt zich op deze manier niet populair bij de mensen die ze nog voor zich zouden kunnen winnen. Maar naar alle waarschijnlijkheid gelden er slechts twee uitersten om de mening over U2 in dit geval aan te duiden. Diehard fan en zodoende extatisch over het gratis gekregen album, of géén U2-liefhebber, waardoor zo’n gratis album simpelweg als spam ervaren wordt. U2 heeft zich al jaren geleden gevestigd. Het is niet het moment voor hen om nieuwe fans te verkrijgen, zeker omdat ze dat helemaal niet nodig hebben. Zo’n gratis album(-teaser) verspreiden houdt de bestaande fans warm totdat het volledige album (zoals we de fysieke versie voor het gemak noemen) uitgebracht is. In die zin lijkt het meer op een succesvolle marketingcampagne dan op een mislukte distributiemethode.

Voor degenen die geïnteresseerd zijn, het volledige, fysieke album is verkrijgbaar bij bol.com.

U2

U2 is een Ierse rockband met Bono (Paul David Hewson, zang en gitaar), The Edge (David Howell Evans, gitaar, piano, bass) , Adam Clayton (bas, gitaar) en Larry Mullen jr. (drums). Deze bezetting is van het begin af altijd ongewijzigd gebleven, wat uitzonderlijk is in de popgeschiedenis. Zelfs de entourage van de groep – van manager en geluidstechnicus tot roadie en art director – is in de loop der jaren bij U2 grotendeels hetzelfde gebleven.

De band is politiek actief voor de mensenrechten en steunt vele goede doelen, onder andere door benefietconcerten en inzamelingsacties. Het benefietconcert Live Aid op 13 juli 1985 vormde de definitieve doorbraak van de groep.

Binnenkort zou de opvolger van Songs of Innocence, genaamd Songs of Experience, afgemaakt worden, waarvan in een vorig artikel bekend werd dat de follow-up al voor 70% af was. De vraag is nu op welke manier U2 dat album aan de man wil brengen.

Bekijk hieronder een deel van het U2-concert in Amsterdam in 2009.

YouTube player

Foutje gezien? Mail de redactie.​

The following two tabs change content below.

Ruben Meijer

Ruben Meijer, Webredacteur bij www.artiestennieuws.nl
Deel artikel:

Reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Artikel Categorieën:
Behind The Music · Nieuws · U2 Nieuws